Citat:
Ursprungligen postat av
Ohshit.Cuntwell
USAs system är klart bättre än Sveriges, de får i alla fall välja sin ledare men det kan förstås bli ännu bättre.
Sveriges system är däremot inte alls konstruerat efter två block, det är upp till partierna att avgöra hur de grupperar sig. Ett stort problem är dock att väljarna distanseras från makten genom ett lager av partier. Därefter kommer ett lager av representanter som slutligen kan välja vem som styr.
Dessa lager på lager innan man når fram till den verkliga makten gör att väljarna aldrig får någon egentlig makt. Än värre blir det när makten är lierad med media så att väljarna effektivt kan hjärntvättas. I praktiken har vin inte mer demokrati än Kina.
Man kan likna USA mer med EU än Sverige.
USA har ett märkligt system med elektorer snarare än att de väljer sin ledare. Det vore en sak om de faktiskt valde ledaren. Cirkusen runt presidentvalet är en hel soppa för sig. Om det är något vi ska tacka Trump för så är det att han påvisar hur dysfunktionellt och korrupt systemet i USA är.
Jag vill inte ha den typen av maktkoncentration som USA har i presidenten. Om Löfven hade makt på samma sätt så hade det varit väldigt viktigt vem som styrde. Nu har han inte den makten (vilket jag tycker är bra) och då är det inte heller extremt viktigt vem som är statsminister. Det är viktigare vilket parti som innehar posten än personen.
Nu skulle visserligen Sverige må bra av att reformera processen med budgeten, val av regering och statsminister också. Jag skulle också vilja att det existerade en metod för folket att sätta stopp för saker ungefär som när riksdagen kan köra över regeringen i vissa frågor.