2020-06-23, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Byggkostnaden i Stockholm har noggrant analyserats, och visat sig vara 40% högre än i t.ex Berlin. Dessa 40% är orsakade av att man bygger lyxigare i Stockholm eftersom Stockholmare är vana att betala dyrt, samt att marknaden för beg BRF har satt ett så högt kvm-pris att byggare och fastighetsutvecklare lika bra kan ta ut högre vinst.
Gärna länk till denna analysen.

Byggnadskostnaden är approximativt lika i landet. Ytterst små geografiska skillnader.
Dvs kostnaden för att producera byggnaden.

Så vad du säger då är att byggnadskostnaden är så hög i Sverige därför att Luleå-borna drivit upp priserna så högt. Och luleåborna är så vana att betala så dyrt.

Vidare säger du att marknaden för beg BR har så högt pris. Vilket kan ses i Piteå där man ligger på kanske 30% av byggnadskostnaden på beg BR.

Tänkte du verkligen innan du skrev detta. Du borde själv inse hur skvatt galna påståenden du häver ur dig. De skär sig ju totalt med verkligheten.

Citat:
Stockholmarna är alltså grundlurade.
Hur då?

Citat:
Oscar-lägenheterna
Oscar lägenheterna har väl exakt inget med detta att göra. Eller trodde du att Oscar bygger alla BR i landet kanske.
Citera
2020-06-23, 15:55
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Det där är bara ideologiskt tugg. Om Lunds kommunbudget saknar 100.000 kr och skär bort den från t.ex pensionärer eller skolmat, samtidigt som de lägger nya 100.000 kr på att tiggare får husrum, så är det Lunds pensionärer som betalade rumänska tiggare. Utan tiggarna, ingen nerdragning hos pensionärerna.

Jag tror att du använder detta tugg för att slippa välja. Du är feg och det finns en uppsjö klena svenskar som verkligen inte vill stå för något negativt som nerdragningar. Ni vill bara flyta runt i en godhjärtad dimma. Själv gillar jag att välja, och står för det. Hellre lägenheter för 20 miljarder till folk som bor i Sverige än till ensamkommande flyktingpojkar.
Samtidigt lägger kommunen pengar på högre löner till lärare eller att laga potthål i vägarna. Så det är lika gärna dessa pengar som ställs mot pensionärer och skolmat.

Det är du som är feg som inte vill erkänna att det du vill ha kostar pengar och någon annan ska betala för dig. Sedan försöker du leta reda på en grupp som du inte tycker om och försöker få en annan grupp att hata dem.

Alla saker som kostar pengar behöver betalas. Det är egentligen väldigt enkelt. Att göra nedskärningar i något annat betyder inte att du får spendera pengarna på valfritt kommunalt projekt. Om kommunen ska bekosta något så är det skattebetalarna som pröjsar. Är det så svårt att förstå?
Citera
2020-06-23, 16:08
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
I Sverige får vi inte ens bestämma vem som ska leda landet, 60% av väljarna röstade på partier som lovade att avsätta Löfven som statsminister men han sitter ändå kvar.
Att få bort Löfven är inte högsta prioritet för majoriteten. Får de igenom sin politik så kan de leva med att han sitter kvar.
Citera
2020-06-23, 16:12
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Att få bort Löfven är inte högsta prioritet för majoriteten. Får de igenom sin politik så kan de leva med att han sitter kvar.

Jag har noterat din åsikt på ett papper här men faktum kvarstår att vi inte har demokrati när vi inte får välja vem som leder landet. Vilken politik det skulle bli bestämdes av en liten elit, folket fick bara avvakta flera månader efter valet för att få besked om det trots en överväldigande majoritet för att Löfven skulle avsättas. Nu är det kommunisterna som har vetorätt över politiken, säger de nej går förslagen inte igenom.
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2020-06-23 kl. 16:14.
Citera
2020-06-23, 16:23
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Jag har noterat din åsikt på ett papper här men faktum kvarstår att vi inte har demokrati när vi inte får välja vem som leder landet. Vilken politik det skulle bli bestämdes av en liten elit, folket fick bara avvakta flera månader efter valet för att få besked om det trots en överväldigande majoritet för att Löfven skulle avsättas. Nu är det kommunisterna som har vetorätt över politiken, säger de nej går förslagen inte igenom.
Ur demokratisk synvinkel så vet jag inte om det spelar någon roll om vi skulle få mer direkt inflytande över vem som blir statsminister. Skulle alla rösta på statsminister så är det enda rimliga att statsministern kommer från partiet med flest röster. Du kan ju gå med i partiet om du vill rösta på vem som ska leda sossarna.

Då är jag mer inne på att folket ska få mer att säga till om i sakfrågor än vem som sköter administrationen. Politiker sviker väldigt ofta sina löften efter valet. Efter att M införde trängselskatt tvärt emot sitt vallöfte var sista gången jag röstade på dem.
Senast redigerad av Bortamatchen 2020-06-23 kl. 16:26.
Citera
2020-06-23, 16:28
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ur demokratisk synvinkel så vet jag inte om det spelar någon roll om vi skulle få mer direkt inflytande över vem som blir statsminister. Skulle alla rösta på statsminister så är det enda rimliga att statsministern kommer från partiet med flest röster. Du kan ju gå med i partiet om du vill rösta på vem som ska leda sossarna.

Då är jag mer inne på att folket ska få mer att säga till om i sakfrågor än vem som sköter administrationen. Politiker sviker väldigt ofta sina löften efter valet. Efter att M införde trängselskatt tvärt emot sitt vallöfte var sista gången jag röstade på dem.

Jag förstår att du som indoktrinerad svensk inte tycker det är så viktigt att kunna bestämma vem som ska styra över landet, det är väl ungefär så en typisk kines tänker också.
Citera
2020-06-23, 16:29
Medlem
Citat:

Sverige skulle kunna ha en stat i tre delar efter amerikansk modell där de olika delarna väljs olika år. Kanske också med mer decentralisering trots landets mindre storlek. Detta hade fungerat långt bättre än det nuvarande inavlade systemet med en enda del.
Citera
2020-06-23, 16:54
Medlem
Citat:
Nu är det kommunisterna som har vetorätt över politiken, säger de nej går förslagen inte igenom.
Lär väl vara en liten sidofråga här. Men om V röstar NEJ till ändring i arbetsrätt, och SD gör dom sällskap, och S+Mp+C+L+M röstar JA. Och KD kanske lägger ned. Går de lagändringarna verkligen inte igenom då?
De borde gå igenom och då har inte V någon vetorätt. Inte ens om de går ihop med SD.

Och M har varit tydliga med att de kommer rösta ja till förslag som de anser bra.

Blir samma sak med ändring i hyresregleringen. Där lär väl M rösta ja också. Och då spelar det ingen roll hur V och SD försöker obstruera.
Citera
2020-06-23, 16:59
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proedil
Lär väl vara en liten sidofråga här. Men om V röstar NEJ till ändring i arbetsrätt, och SD gör dom sällskap, och S+Mp+C+L+M röstar JA. Och KD kanske lägger ned. Går de lagändringarna verkligen inte igenom då?
De borde gå igenom och då har inte V någon vetorätt. Inte ens om de går ihop med SD.

Och M har varit tydliga med att de kommer rösta ja till förslag som de anser bra.

Blir samma sak med ändring i hyresregleringen. Där lär väl M rösta ja också. Och då spelar det ingen roll hur V och SD försöker obstruera.

Vi har nu två block, ett blått som är SD+M+KD och rött som är V+MP+S+C+L.
De blå vill fälla regeringen och tar alla chanser de får. Om V alltså är emot ett rött förslag och röstar nej till det så faller regeringen. V har därmed vetorätt över regeringens politik.
Citera
2020-06-23, 17:39
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roctane
Sverige skulle kunna ha en stat i tre delar efter amerikansk modell där de olika delarna väljs olika år. Kanske också med mer decentralisering trots landets mindre storlek. Detta hade fungerat långt bättre än det nuvarande inavlade systemet med en enda del.
USA är inte precis en bra modell för fungerande demokrati.

Sveriges system är konstruerat för två block. När det designades så tänkte man inte riktigt på att man kunde få ett brunt block också.

Vi kommer antagligen få samma soppa efter nästa val också.
Citera
2020-06-23, 17:44
Medlem
Citat:
USA är inte precis en bra modell för fungerande demokrati.

Sveriges system är konstruerat för två block. När det designades så tänkte man inte riktigt på att man kunde få ett brunt block också.

Vi kommer antagligen få samma soppa efter nästa val också.
Nej, men det är mycket bättre än det svenska. Det svenska är byggt för att bevara den nuvarande ordningen och centrera makten till Stockholm.
Citera
2020-06-23, 17:45
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Jag förstår att du som indoktrinerad svensk inte tycker det är så viktigt att kunna bestämma vem som ska styra över landet, det är väl ungefär så en typisk kines tänker också.
Kineser är ingen demokrati. Folk har antagligen en massa åsikter men de har vett att hålla tyst om dem.

Jag är mer mån om att ha inflytande i vad som bestäms än vem som utför det.

Löfven sitter på ett historiskt tunt mandat och är bakbunden på flera sätt. Han har väldigt lite utrymme att utöva någon makt utan att först ringa runt till alla andra partiledare och fråga om lov.

Vilket parti som styr och vad de har för policys är mycket viktigare än vem som är partiledare i det partiet. I alla fall så länge regelverket för att utöva makten fungerar som det gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in