2020-06-23, 15:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Du tycker ju att dem som finns till marknadspris är för dyra och du vill att det ska ändras, vem ska subventionera det lägre priset som du vill ha, du har undvikit att besvara den frågan.

Du fortsätter istället att tramsa om öststatslägenheter i Berlin som du själv inte vill flytta dit, är det bostäder med mycket låg standard du vill ha, eller vill du att svenska arbetare dumpar sina löner?
Min son hade gärna tagit en etta med låg standard. Femte gången jag skriver det.

En lägenhet behöver inte ha ett för högt pris för att den saknar subventioner. Den kan också vara för stor, för lyxig, och ge för stor vinst till byggaren. Femte gången jag skriver det.

Berlin har löst båda dessa problem och är alltså en bättre stad att bo i. Synd att den är tysk.
Citera
2020-06-23, 15:06
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Flyktingar och bostäder har olika budget. Att göra irrelevanta påhopp på en utsatt minoritet i varenda tråd är idiotiskt. Det enda det åstadkommer är att stämpla dig som nasse. Är det relevant om jag är Svensk?

Det är klart det är relevant, svenska skattepengar ska inte användas till att hjälpa ekonomiska migranter. Svenskar som inte klarar sig själva får vi väl däremot hjälpa med billiga bostäder på landet någonstans men det får bli de sämsta bostäderna. Vill man ha bättre än det får man finansiera det själv.
Citera
2020-06-23, 15:08
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Flyktingar och bostäder har olika budget. Att göra irrelevanta påhopp på en utsatt minoritet i varenda tråd är idiotiskt. Det enda det åstadkommer är att stämpla dig som nasse. Är det relevant om jag är Svensk?

Miljonprogrammet skapades för att lösa ett bostadsproblem inne i stockholm där folk bodde som råttor och vi hade ett akut problem med kriminalitet inne i stan. Hela Sverige fick hjälpa till och betala den gången och de oönskade elementen flyttades från innerstan till funktionella men ganska fula lägenheter i förorten. Faktum kvarstår. Ska det bli billiga bostäder så behöver någon annan betala.

Sedan är som sagt nästa problem med hur de billiga lägenheterna fördelas. Gör du dem attraktiva så sponsrar du bostäder till överklassen. Gör du dem oattraktiva så blir det risk för getton.
Den som stämplar alla som nämner att flyktingar kostar pengar som Nasse måste ha problem med verkligheten.

Självklart är det samma budget som betalar flyktingar som betalar tänkta subventionerade lägenheter: statskassan och statlig skatt.

De lägenheter som miljonprogrammet byggde, och som du påstår har kostat svenska skattebetalare pengar (?), är värda säkert 1000 miljarder kronor nu. Googla gärna fram hur mycket av det beloppet som skattebetalarna betalade på 1970-talet, så ser du om det var en bra investering eller inte.

Tycker du även att alla som åker tåg ska betala allt som har med tåget att göra, eller kan samhället ställa upp med marken och spåren t.ex? Bara undrar.
Citera
2020-06-23, 15:11
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det är klart det är relevant, svenska skattepengar ska inte användas till att hjälpa ekonomiska migranter. Svenskar som inte klarar sig själva får vi väl däremot hjälpa med billiga bostäder på landet någonstans men det får bli de sämsta bostäderna. Vill man ha bättre än det får man finansiera det själv.
Om Svenska skattepengar och hur mycket av dem ska användas till att hjälpa allehanda utsatta är något vi kommer överens om i valet. Det är inte ett dyft med någon av sakerna i ämnet att göra.
Citera
2020-06-23, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Att Stockholm har högre bostadspriser än Berlin är lika ologiskt som att Piteå har högre priser än Stockholm. Om det hade hänt hade det varit värt att rota i, marknaden var bevisligen satt ur spel.
Att bostadspriserna är lägre i Östtyskland är logiskt iom att lönerna är lägre där.
https://entwickler.de/online/webmagazin/berliners-earn-less-a-comparison-of-germanys-salaries-1774.html
Och det är väl inte så konstigt. Dom har väl inte några stora globala företag där som drar upp lönenivån med sina anställda.
Man kan nästan misstänka att löneskillnaden Munchen/Berlin är större än Stockholm/Piteå.

Sedan lär produktionskostnaden vara klart högre i Stockholm. Jag vet inte något land som har så höga produktionskostnader som Sverige. Det ger högre nyproduktionspriser i hela landet. Dock så byggs inget nytt i Piteå. Där bestäms priserna av "räntan".
(Och högre lär produktionskostnaden bli om Finansministern får igenom sitt skatteförslag).
Citera
2020-06-23, 15:13
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Om Svenska skattepengar och hur mycket av dem ska användas till att hjälpa allehanda utsatta är något vi kommer överens om i valet. Det är inte ett dyft med någon av sakerna i ämnet att göra.

I Sverige får vi inte ens bestämma vem som ska leda landet, 60% av väljarna röstade på partier som lovade att avsätta Löfven som statsminister men han sitter ändå kvar.
Citera
2020-06-23, 15:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proedil
Att bostadspriserna är lägre i Östtyskland är logiskt iom att lönerna är lägre där.
https://entwickler.de/online/webmagazin/berliners-earn-less-a-comparison-of-germanys-salaries-1774.html
Och det är väl inte så konstigt. Dom har väl inte några stora globala företag där som drar upp lönenivån med sina anställda.
Man kan nästan misstänka att löneskillnaden Munchen/Berlin är större än Stockholm/Piteå.

Sedan lär produktionskostnaden vara klart högre i Stockholm. Jag vet inte något land som har så höga produktionskostnader som Sverige. Det ger högre nyproduktionspriser i hela landet. Dock så byggs inget nytt i Piteå. Där bestäms priserna av "räntan".
(Och högre lär produktionskostnaden bli om Finansministern får igenom sitt skatteförslag).
Byggkostnaden i Stockholm har noggrant analyserats, och visat sig vara 40% högre än i t.ex Berlin. Dessa 40% är orsakade av att man bygger lyxigare i Stockholm eftersom Stockholmare är vana att betala dyrt, samt att marknaden för beg BRF har satt ett så högt kvm-pris att byggare och fastighetsutvecklare lika bra kan ta ut högre vinst.

Stockholmarna är alltså grundlurade. Att Oscar-lägenheterna inte säljer är början på en tillnyktring, som kommer att leda till en sänkning av BRF-priserna på 25-40%. Nybyggda lägenheter kommer då också att gå ner i pris, och ändå vara lönsamma, bara de håller enklare kvalitet.

Den som läst Oscar-tråden vet att ohshit i tråden gillar och argumenterar för.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-23 kl. 15:19.
Citera
2020-06-23, 15:19
Medlem
Citat:
Min son hade gärna tagit en etta med låg standard. Femte gången jag skriver det.

En lägenhet behöver inte ha ett för högt pris för att den saknar subventioner. Den kan också vara för stor, för lyxig, och ge för stor vinst till byggaren. Femte gången jag skriver det.
Sonen verkade inte vara villig att bo i en bostad i periferin (som låg inom godkänt pris).

Är det inte lite naivt att tro att priserna skall vara låga precis där alla vill bo.
Det är som du inte alls kan ta in informationen om att en del i priserna är kopplad till adress. Folk vill hellre bo på vissa adresser och betalar därför mer.

Citat:
Berlin har löst båda dessa problem och är alltså en bättre stad att bo i. Synd att den är tysk.
Piteå har låga priser. Den är synnerligen svensk. Ytterst liten skara invandrare.
Citera
2020-06-23, 15:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proedil
Sonen verkade inte vara villig att bo i en bostad i periferin (som låg inom godkänt pris).

Är det inte lite naivt att tro att priserna skall vara låga precis där alla vill bo.
Det är som du inte alls kan ta in informationen om att en del i priserna är kopplad till adress. Folk vill hellre bo på vissa adresser och betalar därför mer.

Piteå har låga priser. Den är synnerligen svensk. Ytterst liten skara invandrare.
Pite havsbad, 5 grader i vattnet mitt i sommaren, det biter lite för mycket i skinnet.

Vi letade lägenhet inom 40 minuters pendlande från KTH. Men allt låg kring 2mkr och uppåt.

Min dotter pluggar på BTH i Karlskrona. Där köpte jag en nyrenoverad 2:a högst upp med havsutsikt och balkong i billig gammal förening, med gångavstånd till BTH, för 625.000 kr. Fast den kostar 1 mkr nu bara 3 år senare. Jag gav den till henne gratis obelånad så hon är numera miljonär.

Priserna i Linköping ligger kring 1mkr, så kanske hade jag sträckt mig till 1.5mkr i Stockholm. Men det fanns inte att hitta.
Citera
2020-06-23, 15:27
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Den som stämplar alla som nämner att flyktingar kostar pengar som Nasse måste ha problem med verkligheten.

Självklart är det samma budget som betalar flyktingar som betalar tänkta subventionerade lägenheter: statskassan och statlig skatt.
Om man ska minska kostnaden för något så används pengarna till att sänka skatten. Att försöka ställa olika utsatta grupper mot varandra är bara ett försök till att blanda bort korten.

Det är kostnader som ställs mot skattebetalar i samtliga fall.

Citat:
De lägenheter som miljonprogrammet byggde, och som du påstår har kostat svenska skattebetalare pengar (?), är värda säkert 1000 miljarder kronor nu. Googla gärna fram hur mycket av det beloppet som skattebetalarna betalade på 1970-talet, så ser du om det var en bra investering eller inte.
Det är som med allt annat. Pengarna ska hostas fram på något sätt. Ett annat sätt är förstås att låna pengar för att bygga en massa i hopp om att fastigheterna ökar i värde trotts att man går med förlust i de löpande kostnaderna. Tycker du det är en bra ide?

Citat:
Tycker du även att alla som åker tåg ska betala allt som har med tåget att göra, eller kan samhället ställa upp med marken och spåren t.ex? Bara undrar.
Jag har inte uttrycket någon egen åsikt i frågan. Jag höra hela konceptet innan jag avgör om det verkar vara en bra ide.
Citera
2020-06-23, 15:41
Medlem
Citat:
Pite havsbad, 5 grader i vattnet mitt i sommaren, det biter lite för mycket i skinnet.

Vi letade lägenhet inom 40 minuters pendlande från KTH. Men allt låg kring 2mkr och uppåt.

Min dotter pluggar på BTH i Karlskrona. Där köpte jag en nyrenoverad 2:a högst upp med havsutsikt och balkong i billig gammal förening, med gångavstånd till BTH, för 625.000 kr. Fast den kostar 1 mkr nu bara 3 år senare. Jag gav den till henne gratis obelånad så hon är numera miljonär.

Priserna i Linköping ligger kring 1mkr, så kanske hade jag sträckt mig till 1.5mkr i Stockholm. Men det fanns inte att hitta.
40 min. Då skulle han kunna bo i t ex Enköping. Tåg+t-bana borde klaras på 40 min om han bor nära centralen i Enköping.

Verkar inte som ni kollade så noga.

Nej priserna i Linköping är klart högre. Jag kollade på att köpa en BR till sonen tidigare men budgivningarna drog iväg ganska rejält. Tom en ombildad etta i bedrövligt skick gick över 1.5 MSEK. Och då lär det ha tillkommit 500 kSEK för att piffa upp den.
Det finns områden som ligger klart lägre. Berga och Johannelund som då är långt från Univ. Och som har tvivelaktigt rykte. Nu är det ute en i Johannelund på 26.5 kvm för 1.2 MSEK.
Citera
2020-06-23, 15:42
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Att försöka ställa olika utsatta grupper mot varandra är bara ett försök till att blanda bort korten.
Det där är bara ideologiskt tugg. Om Lunds kommunbudget saknar 100.000 kr och skär bort den från t.ex pensionärer eller skolmat, samtidigt som de lägger nya 100.000 kr på att tiggare får husrum, så är det Lunds pensionärer som betalade rumänska tiggare. Utan tiggarna, ingen nerdragning hos pensionärerna.

Jag tror att du använder detta tugg för att slippa välja. Du är feg och det finns en uppsjö klena svenskar som verkligen inte vill stå för något negativt som nerdragningar. Ni vill bara flyta runt i en godhjärtad dimma. Själv gillar jag att välja, och står för det. Hellre lägenheter för 20 miljarder till folk som bor i Sverige än till ensamkommande flyktingpojkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in