Citat:
Ursprungligen postat av
ossmond
Går fortfarande och grunnar på saker som utspelade sig strax före PU/KPs presskonferens. T ex uppgifterna om att PU hade mordvapnet, att både GW och LB fått uppgifter som de betraktade som trovärdiga från "källa med insyn i PU" om att SA-spåret skulle presenteras. Om detta var villospår, vad var poängen? "Källa med insyn", vad avses här egentligen? Polis, politiker?
Var syftet med att lägga ut SA-spåret på kroken ett sista desperat försök att få medierna att dra fram något nytt avgörande bevis? The Guardian, som fått nya upplysningar från anonym källa, nappade väl lite på kroken, men inte tillräckligt tydligen.
KP skryter ju själv i sitt brev till den svenske turkcyprioten BW att hans PU inte läcker;
Det är ganska få, men synnerligen professionella polismän som deltar i arbetet.
Dessa uppfyller högt ställda krav på integritet och riskerar inte
utredningsresultatet med att springa till media i tid och otid.
Att Sydafrika läckt ut som Huvudspåret borde nog vara p.g.a att det varit så många fler inblandade. De har ju faktiskt bedrivit någon form av utredningsverksamhet kring SA och där borde väl läckor kunna finnas i t.e.x UD och framför allt i SA, där jag förmodar The Guardians anonyma källa finns. Många av oss trodde väl att det andra som faktiskt läckte, PUs granskning av SE, mest var antingen för att ta död på Filtersagan i presentationen av den riktiga lösningen, eller att det var en ren chimär för att få jobba med det viktiga ifred, och därför återstod bl.a SA som en möjlig lösning. Inte att det läckte p.g.a oprofessionell vittnespåverkan av HM och gänget som var övertygade (?) om att de minsann hittat mördaren mitt framför näsan på oss andra.
Nåt annat som jag verkligen funderar över är varifrån hela denna SE-hysteri som drabbat oss egentligen kom ifrån, och i vilket syfte? Proletären körde ju grejen för längesedan, sen nosade Anér och andra där, sen långt senare kom Nationens fiende. Varför blev det så haussat när det presenterades av Filter?
TP har väl mest kopierat andras arbete, och sen flängt runt och intervjuat gamla damer. Det enda nya som kommer upp är väl den vapensamlande grannen, vars vapen SE så långsökt skulle kunnat "låna".
Hittade TP verkligen det helt själv, eller fick han det presenterat för sig? Hur kunde det få PU att gå så all-in på SE att när det visar sig att vapnet - eller något annat - inte matchar så kör de vidare ändå? KP måste fått total hybris, eller så blev han helt enkelt bortdribblad av någon eller några och mer eller mindre bara gav upp.
Eller så var och är det faktiskt en tvättäkta mörkläggning, från början till slut. Jag har alltid tänkt att just Den Stora Mörkläggningen mest var reserverad för de riktiga foliehattarna, men efter att ha upplevt pressträffen den 10e så känns det inte alls så otroligt - sakerna som talar för det har ju ackumulerats genom åren från dag 1 och SE=GM utan några som helst bevis och framfört med uppenbara lögner var droppen.