2020-06-23, 06:49
Medlem
SuperTeflons avatar
Hur visste CA att OP var på bio utan livvaktsskydd? Kanske CGÖ och compani ringde CA och "tipsade". Det finns uppgifter att CGÖ visste vem som sköt OP.

http://proletaren.se/inrikes-ovrigt/nya-bevis-morklaggningen-av-polissparet
”Ett halvår efter Palmemordet var jag befäl på en radiobil. Jag skulle ta en transport från polishuset till amerikanska ambassaden. De som skulle transporteras visade sig vara Åkerbring [han som anordnade nazistiska möten med marschmusik och tal för högerextrema kretsar bland annat inom Stockholmspolisen] och Östling. Båda var civilklädda och upprymda och nyktra. De sade att de visste vem Palmemördaren var och att det aldrig går att få reda på mördaren. Detta sades på ett rått sätt. Båda är kända för att hata Palme.”
Förutom vapenintresset tycks Palmehatet kunna vara ett gemensamt intresse för CA och CGÖ.
Citera
2020-06-23, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Likt förbannat så knöt CA an till den kommissarie som förhörde honom efter mordet enligt PS.

Men du vet säkert bättre än jag att CA var helt oförmögen att odla en enda vänskapsrelation!

Du borde genast ringa KP! Ni vet ju båda saker om CA utan att egentligen besvära sig om den krångliga värld vi andra kallar verkligheten!

Vad är anledning till att så många här använder så osaklig ton? Det borde tex du tänka på.

Jag har för länge sedan kommit fram till samma typ av beskriving av GM som Ulf Åsgård. Inte genom att gissa utan baserad på "vetenskap och beprövad erfarenhet" .

Att CA inte åkte fast hänger delvis ihop med hans handikapp. Han levde isolerad, osynligt liv, hade varken jobb eller hobby och till skillnad från många med någon typ av medfödd psykiskt handikapp använde han inte droger. Han kunde uppföra sig men var för övrigt oförmögen att relatera till andra människor på ett levande sätt. Skolbilden visar ett barn med kroppshållning som tyder på att han under sin uppväxt har blivit misshandlad, förmodligen av sin far. Det brukar leda till livslång agg gentemot alla auktoriteter eftersom auktoritet i psyket representerar fader och allt som man omedvetet förnippar med faderskap, utifrån sina egna erfarenheter.

De flesta egenföretagare har erfarenhet av taskig fadersrelation och väljer företagandet eftersom de inte kan underordna sig en chef. Men hatet och misstron mot samhället är kvar, vilket förklarar varför de flesta egenföretagare oberoende av hur mycket samhället hjälper dem med bidrag och skattelättnader fortsätter att hysa oresonlig agg mot samhället.
Även ungdomar tex de med invandrarbakgrund som hatar det kassa svenska eller västerländska samhället har i regel våldsam och destruktiv far. Det hatet är så arkaistisk och djup att det inte går att prata personen till rätta. Hatet och föraktet hör inte ihop med den yttre verkligheten utan med den inre.

CA kunde inte kanalisera sina känslor, sublimera sitt hat på något sätt. När det inre trycket blev för stort, agera han ut det på ett bisarrt och hämningslöst sätt. Att en sådan person skulle ingå i någon grupp med lika sinnade palmehatare är inte troligt utan högst osannoligt.

Jag är inte intresserad av att övertyga någon, beskriver bara min bild av CA som gärningsman. Hans psykiska konstruktion är inte konkret bevis men det finns all anledning till att försöka förstå CA:s psyke och beteendemönster och dra logiska, inte ologiska slutsatser.
Senast redigerad av Frederica 2020-06-23 kl. 10:19.
Citera
2020-06-23, 10:17
Medlem
Vargiveums avatar
Finns någon bild på honom?
Citera
2020-06-23, 10:48
Medlem
Retat mig på det jag också.
Aldrig några försök att skjuta Palme eller ngn annan när det kan finnas livvaktsskydd.
Här en mörk kväll sker det och enligt USA experter på Mordutredningar på en plats dom tror är förutbestämd av skälet att det finns många flyktvägar.

Givetvis vore det självklart intresse att få reda på Hur många och vilka SÄPO anställda skjuter Pistol på den Skjutbanan som är på Fråga. Se dom trynena på Löpsedeln
Man minns talesätten
" Hata Slumpen "

Samt
" Så här stort f*ck up inträffar inte av sig Självt -- det måste vara planerat "

Nu ser vi här via SuperTeflon

att det finns en Polis som betraktar vapenlagar som en " Privatsak " vapensmuggling ??
Som inte gillar demokrati Har bättre idéer .. ??? ???

Finns det ingen som är " Hederlig " längre i detta landet ??
Jä.. a korkade Åklagaren har en gul linje en knegande tjänsteman Skandiamannen som känner en vapensamlare som Bränner sig själv.När han vill hjälpa snuten.

Så finns det dessa Radikalt skumma typerna en Nervsjuk med våldsbrott + en försvunnen brevbärare. Står på Skjutbanan. Naee - bättre måste dom klara det och även pressen ..
Man vet ju Polisen är fina på scheman dom hade ju varenda en Zigenare på ett signalschema död eller levande Samma Datorprogram kan man använda här.

Exempellöst att inte först hela styrelsen på den skjutbanan marscherats rätt in i skåpbilen för att resonera om detta på häktet ..Höras upplysningsvis.
Börja direkt smälla papperet med pennan på bordet
" Vi behöver lite solida namn vi kan snacka med .. få rullning på detta... innan det finns där på det papperet där --- går ingen hem utöver jag så klart . Vapenlicenser det kan ni glömma direkt om ni inte har lust hjälpa till ..lyfter jag luren där här och nu i din närvaro så är ni av med dom ..
Högern ville ju skriva en samariten lag ..Var det så att man inte hjälpte föll hammaren åkte man själv
Var tanken.
Citera
2020-06-23, 14:50
Medlem
MaxWalters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frederica
Vad är anledning till att så många här använder så osaklig ton? Det borde tex du tänka på.

Jag har för länge sedan kommit fram till samma typ av beskriving av GM som Ulf Åsgård. Inte genom att gissa utan baserad på "vetenskap och beprövad erfarenhet" .

Att CA inte åkte fast hänger delvis ihop med hans handikapp. Han levde isolerad, osynligt liv, hade varken jobb eller hobby och till skillnad från många med någon typ av medfödd psykiskt handikapp använde han inte droger. Han kunde uppföra sig men var för övrigt oförmögen att relatera till andra människor på ett levande sätt. Skolbilden visar ett barn med kroppshållning som tyder på att han under sin uppväxt har blivit misshandlad, förmodligen av sin far. Det brukar leda till livslång agg gentemot alla auktoriteter eftersom auktoritet i psyket representerar fader och allt som man omedvetet förnippar med faderskap, utifrån sina egna erfarenheter.

De flesta egenföretagare har erfarenhet av taskig fadersrelation och väljer företagandet eftersom de inte kan underordna sig en chef. Men hatet och misstron mot samhället är kvar, vilket förklarar varför de flesta egenföretagare oberoende av hur mycket samhället hjälper dem med bidrag och skattelättnader fortsätter att hysa oresonlig agg mot samhället.
Även ungdomar tex de med invandrarbakgrund som hatar det kassa svenska eller västerländska samhället har i regel våldsam och destruktiv far. Det hatet är så arkaistisk och djup att det inte går att prata personen till rätta. Hatet och föraktet hör inte ihop med den yttre verkligheten utan med den inre.

CA kunde inte kanalisera sina känslor, sublimera sitt hat på något sätt. När det inre trycket blev för stort, agera han ut det på ett bisarrt och hämningslöst sätt. Att en sådan person skulle ingå i någon grupp med lika sinnade palmehatare är inte troligt utan högst osannoligt.

Jag är inte intresserad av att övertyga någon, beskriver bara min bild av CA som gärningsman. Hans psykiska konstruktion är inte konkret bevis men det finns all anledning till att försöka förstå CA:s psyke och beteendemönster och dra logiska, inte ologiska slutsatser.

Håller till stor del med om beskrivningen av Christer, men vill inflika några egna tankar.

Jobb. Han arbetade bl.a. som brevbärare och grönsakshandlare. Inga drömjobb men han behövde inte komma i kontakt med så många chefer och kollegor. Det var nog till stor del ensamarbete.

Hobby. Han hade sitt skytteintresse.

Övrigt fritidsintresse. Han besökte ofta caféer.

Hans hat riktade sig nog inte bara mot Olof Palme,utan mot stora delar av samhället och kan vara orsak till hans arroganta attityd vid polisförhören.

Att Christer inte ”åkt fast” kan ju bero på att han inte har med mordet att göra.

Jag tror att mordet begicks av en ensam mördare. Hade det varit många inblandade i komplotten hade risken varit stor att någon skulle ha pratat brevid mun.

Mördaren finns kanske bland någon som har förekommit i polisutredningen. Men det kan ju lika väl vara någon totalt okänd. Bevis saknas och då återstår bara spekulationer.

*
Citera
2020-06-23, 15:28
Medlem
Soterns avatar
Citat:

Jag är imponerad av hur man kan ställa en sådan detaljerad psykiatrisk diagnos på en människa som varit död i tolv år och som man antagligen aldrig träffat, enbart baserat på inlägg från Flashback.
Verkligen baserad på "vetenskap och beprövad erfarenhet".
Citera
2020-06-23, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag är imponerad av hur man kan ställa en sådan detaljerad psykiatrisk diagnos på en människa som varit död i tolv år och som man antagligen aldrig träffat, enbart baserat på inlägg från Flashback.
Verkligen baserad på "vetenskap och beprövad erfarenhet".

Tror du att Ulf Åsgård hade träffat gärningsmannen för att kunna skrivaGM profilen?
Citera
2020-06-23, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Håller till stor del med om beskrivningen av Christer, men vill inflika några egna tankar.

Jobb. Han arbetade bl.a. som brevbärare och grönsakshandlare. Inga drömjobb men han behövde inte komma i kontakt med så många chefer och kollegor. Det var nog till stor del ensamarbete.

Hobby. Han hade sitt skytteintresse.

Övrigt fritidsintresse. Han besökte ofta caféer.

Hans hat riktade sig nog inte bara mot Olof Palme,utan mot stora delar av samhället och kan vara orsak till hans arroganta attityd vid polisförhören.

Att Christer inte ”åkt fast” kan ju bero på att han inte har med mordet att göra.

Jag tror att mordet begicks av en ensam mördare. Hade det varit många inblandade i komplotten hade risken varit stor att någon skulle ha pratat brevid mun.

Mördaren finns kanske bland någon som har förekommit i polisutredningen. Men det kan ju lika väl vara någon totalt okänd. Bevis saknas och då återstår bara spekulationer.

*

Hans skytteintresse var även den ett "ensamarbete", ett hobby där man inte behöver ha med andra att göra mer än det som är absolut nödvändigt. Också ett hobby som är vanlig bland folk som plågas av och försöker hantera stor mängd undertryckt och latent ilska. Typ "jag kan om jag vill, vänta bara" , funkar lite som fantasier om hämnd de flesta människor har när de blir tex mobbade, bedragna etc.

Att besöka cafeer är väldigt passivt fritidsintresse, man är bland folk men ändå inte utan ensam i sin egen bubbla.

Postbärare är perfekt yrke om man lider av någon typ av autism och inte tål att relatera och umgås med andra människor, Att sitta i cafeer, ensam med någon bok eller tidning lika så.

CA s psyke är inte bevis i sig men tillsammans med GM profil som stämmer på honom, med vapen identisk med mordvapen som han bevisligen ägde och kunde använda, att han inte hade alibi men motiv, att han inte medverkade till utredning dvs hörde inte av sig när polisen tog kontakt, att han efter mordet inte vistades i samma adress där han var skriven (varför, fanns väl ingen hotbild mot honom som skulle motivera att han behövde gömma sig) och att han, ffa ansiktet, stämmer väl på LP:s beskrivning.

Jag har inga betänkligheter kring skuldfrågan. Att det inte finns rättslig prövning har med rättslig apparat att göra, med myndighetsutövning och påföljd. Skuldfrågan är separat och existerar oavsett om den har genomgått rättslig prövning.
Senast redigerad av Frederica 2020-06-23 kl. 16:17.
Citera
2020-06-23, 17:37
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Varför släppte polisen CAs vapenbrott?

CA blev informerad om att han skulle bli åtalad iom. att han uppgav sin berättelse.
Minns inte ifall han berättade om försäljningen i telefonsamtalet Januari 1994, eller om det var i första förhöret 1995, men oavsett så dröjde åtalet.
När det väl var dags (om det var runt 96-97) så hade det kommit till en ny vapenlag vilket gjorde att brottet ansågs preskriberat, så dåvarande åklagaren Jan Danielsson (död 2009) lade helt sonika ned saken p.g.a. att det gått för lång tid.
Senast redigerad av kato85 2020-06-23 kl. 17:47.
Citera
2020-06-23, 17:41
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Hur visste CA att OP var på bio utan livvaktsskydd? Kanske CGÖ och compani ringde CA och "tipsade". Det finns uppgifter att CGÖ visste vem som sköt OP..

Han var väl mannen som stod i biokön och lämnade biosalen när dörrarna öppnades, för att försäkra sig om att paret Palme verkligen gick in i biosalen, och vilken sedermera andra vittnen sågs stå och stirra in i foajen när filmen slutat och folk börjat gå ut.
Och sedermera den man Mårten Palme såg stå och titta in i det nedsläckta skyltfönstret vid bokaffären strax intill när makarna Palme började gå hemåt.

Man behöver inga tredjepartsuppgifter för att konstatera att de gick utan skydd efter bions slut, två ögon kan enkelt sammanfatta denna konklusion.
Senast redigerad av kato85 2020-06-23 kl. 17:48.
Citera
2020-06-23, 17:44
Medlem
kato85s avatar
Citat:

+1
Jättebra sammanfattning, vilken jag i stort delar, om man stämmer av den med andra liknande gärningsmän i historien, och deras uppväxt, och även stämmer av med GMP-rapporten från Åsgård.
Christer A hade troligtvis en taskig barndom, vilket formade honom under uppväxten och fick honom att bli den person han blev.
Vi vet att fadern lämnade familjen någon gång under 1980-talet, eftersom mordern bodde ensam med Christer i deras stuga från 1987, och fadern gick bort först 1994.
Senast redigerad av kato85 2020-06-23 kl. 17:50.
Citera
2020-06-23, 19:30
Medlem
SuperTeflons avatar
Även om Carl Gustav Östling skulle vara ett irrspår i tråden tror jag mig lyckats googla mig fram till att han dog av cancer 2010.

Källan är "lite skakig" men inte sämre än någon annan som drar slutsatsen att någon "hade ett vapen i handen efter som jag vill påstå detta och med tanke på vad som hände sen".

Jag länkar inte utan låter någon expert avgöra frågan.

Kopplingen via polisens skjutbana i Grimsta mellan CGÖ och CA var en total nyhet för mig tills Kato85 presenterade den i denna tråd och jag är ändå relativt förstrött intresserad av MOP:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in