2020-06-23, 13:57
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Kruxet med ett nytt miljonprogram är vem som ska betala.

Om de boende ska betala så kommer du få massor med tomma hyresrätter eftersom folk inte har råd.

Eller tycker du hela Sveriges ska hjälpas åt att betala hyran för folk i Stockholm? Hur gör man med tilldelningen? Ska man följa vanliga hyreskön där många höginkomsttagare sitter på långa kötider? Eller ska de vara sos tilldelning?
Jag vet inte i detalj hur miljonprogrammet finansierades, man kan googla på det. Men säg att staten sätter undan 20 miljarder per år för att förbilliga byggandet t.ex genom att ta bort MOMS och byggregler? 20 miljarder, det är sannolikt mindre än vad ensamkommande kostat. Pengar finns alltså.
Citera
2020-06-23, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Att marknadspriset är 50% högre i Stockholm än i Berlin, och börjar närma sig New York, är en ledtråd för de smarta.
Att bostadspriserna i östtyskland är lägre än i Stockholm är väl inte så förvånande.
De är lägre i Piteå än i Stockholm också. (Priserna i Piteå ligger betydligt långt under produktionskostnad. Låg räntor ger inte högre priser än så).

Citat:
Det står 100-tals tomma helt nybyggda lägenheter i Stockholm till "marknadspris" som ingen har råd att köpa. Du borde läsa lite tidningar.
Är de färdiga och tomma? Eller ska dom bli färdiga snart, och ännu inte sålda?

Givet den påstådda bostadsbristen så låter det inte rimligt att de förblir tomma.

Citat:
Utan 1.000.000 bostäder som politiker initierade 1968-75 så hade Sveriges bostadssituation varit en katastrof. Jag tror man behöver något liknande igen,
En annan möjlighet är att det blev en katastrof därför att staten la sig i. (T ex att staten plundrade jämnt över landet och delade ut bara på vissa ställen).

Hur stor blev katastrofen i Schweiz 1968-1975?
Vi borde ha haft en motsvarande katastrof där.
Citera
2020-06-23, 14:08
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proedil
Att bostadspriserna i östtyskland är lägre än i Stockholm är väl inte så förvånande.
De är lägre i Piteå än i Stockholm också. (Priserna i Piteå ligger betydligt långt under produktionskostnad. Låg räntor ger inte högre priser än så).
Att Stockholm har högre bostadspriser än Berlin är lika ologiskt som att Piteå har högre priser än Stockholm. Om det hade hänt hade det varit värt att rota i, marknaden var bevisligen satt ur spel.
Citera
2020-06-23, 14:09
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Varför flyttar inte du till Berlin? Där hittar du svaret. Du borde reflektera lite mer och vara lite mindre butter så slapp du skriva hälften av dina meningslösa inlägg.

Det är inte jag som klagar på situation i Stockholm och framhåller Berlin, det är du.
Tänk lite din kommunist.
Citera
2020-06-23, 14:10
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det är inte jag som klagar på situation i Stockholm, det är du.
Tänk lite din kommunist.
Du klarade alltså inte det ganska lilla intelligensprovet att utifrån din egen situation tänka dig in i andras situation. Jag skulle säga att det gäller generellt i dina inlägg.
Citera
2020-06-23, 14:10
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Det står 100-tals tomma helt nybyggda lägenheter i Stockholm till "marknadspris" som ingen har råd att köpa. Du borde läsa lite tidningar.

Och ändå vill du bygga fler, du är inte klok i huvudet.
Citera
2020-06-23, 14:12
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Du klarade alltså inte det ganska lilla intelligensprovet att utifrån din egen situation tänka dig in i andras situation. Jag skulle säga att det gäller generellt i dina inlägg.

Du vill ju inte heller flytta dit uppenbarligen och ändå framhåller du Berlins fördelar mot Stockholm, det har slagit slint i huvudet på dig, solsting?
Citera
2020-06-23, 14:12
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Och ändå vill du bygga fler, du är inte klok i huvudet.
Det är fel lägenheter som byggts, för att marknadskrafterna inte fungerar i Stockholm.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-23 kl. 14:16.
Citera
2020-06-23, 14:14
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du vill ju inte heller flytta dit uppenbarligen och ändå framhåller du Berlins fördelar mot Stockholm, det har slagit slint i huvudet på dig, solsting?
Det var du som framhöll Berlins fördelar genom att föreslå att jag skulle flytta dit. Jag själv är ointresserad av Berlin. Men de har iallafall marknadspriser på bostäder.
Citera
2020-06-23, 14:16
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Jag vet inte i detalj hur miljonprogrammet finansierades, man kan googla på det. Men säg att staten sätter undan 20 miljarder per år för att förbilliga byggandet t.ex genom att ta bort MOMS och byggregler? 20 miljarder, det är sannolikt mindre än vad ensamkommande kostat. Pengar finns alltså.
Så ensamkommande flyktingar ska betala för stockholmares bostäder? Eller hur menar du? Vad har flyktingar med saken att göra? Eller försöker du bara förklara för alla att du är rasist och allt du säger är dumheter?

Sänker man momsen så betalas hyresrätter åt stockholmarna av hela svenska folket gemensamt. Är det så du vill ha det? Då behöver man höja skatten på något annat för att finansiera sänkningen.
Citera
2020-06-23, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Inte ens en nyproducerad hyrestvåa i Sthlm. kostar 20 KSEK/månad.

Jag köpte min första Brf innan ordet bostadskarriär var uppfunnet. Tror inte man ska underskatta människors vilja att äga en egen täppa, värdeökning eller ej.

Fast att ha en bostadsrätt är inte alls samma som att äga ens boende.
Citera
2020-06-23, 14:17
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Det är fel lägenheter som byggts, för att bostadsmarknaden inte är fri i Stockholm.

Jaha nu duger de plötsligt inte, vilka krav har du egentligen, subventionerad hyra som andra ska betala?

Citat:
Det var du som framhöll Berlins fördelar genom att föreslå att jag skulle flytta dit.

Jag undrade varför inte du flyttade dit när du framhöll fördelarna som Berlin hade mot Stockholm. Jag har varit där och kan inte tänka mig att flytta dit hur mycket du än försöker locka mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in