Citat:
Ursprungligen postat av
gloffgloff
Nej det kan jag inte.
Tyvärr så är det ingen positiv bild av Sverige runt om i världen nu i och med att Sverige har haft en topposition vad gäller antal dödsfall per capita. Sådan statistik förmedlar bilden att landet (egentligen dess ledning) inte klarar att ta hand om och skydda sin befolkning. Ett sådant land blir inte attraktivt att ha att göra med. De internationella kontakter jag har är överraskade, häpna, och möjligen besvikna över hur epidemin hanterats i Sverige. Tror de flesta betraktat Sverige som skapligt bra, om än med ett par helt vansinniga saker på senare tid (framför allt migrationen senaste åren som alla andra européer jag träffat har tyckt varit helt vansinnigt hanterad av Sverige).
I slutet av 90-talet ville alla ha utlandstjänstgöring i Sverige. Idag blir de få oupplysta som kommer hit besvikna och vill byta land för att Sverige inte är Sverige.
Så, ja, jag tror absolut att det generella förtroenderaset för det svenska systemet påverkar framtida möjligheter för export och internationell samverkan. Ska detta räddas gäller det att agera snabbt och vara i synk med hur våra grannländer o resten av världen agerar.
Att fortsätta låtsas som att vi har gjort o gör rätt är ett självbedrägeri som ingen annan i världen blir lurad av. Därav att de nordiska länderna inte vill ha in svenskar. Därav att NY Times skriver att Sverige är paria.