2020-06-23, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag har ingen källa. Bara vad jag tror i detta fallet.
Hur många dör löpande och hur många har aktiv smitta senaste månaden och är dessutom testad positivt? Borde vara rätt få i sammanhanget. En gissning att max 10% hamnar här. Dessutom förekommer motsatsen.

Vad tror du?
Har du en källa på motsatsen?

Jag säger inte emot att det går jämt upp som bäst. Det är min gissning också.
Du lät så säker på att det var på ett visst sätt, så jag bad om källa..
Citera
2020-06-23, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Vad har hänt med C19? De har 5 ärende färre än FHM?

They report later in the day usually, I don’t know what it is with the site but there’s a remarkable delay there, now.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
This isn’t true. Even higher numbers were reported yesterday. The worst is likely still to come tomorrow.

Enligt platz så ligger vi på 30 i snitt just nu. Min gissning är en bunt som puttar upp snittet till 33 ungefär..
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Du vill alltså också göra en irrelevant jämförelse åt andra hållet, dvs kategori 2 för influensa med kategori 1 för Covid?
De 5000 C19 i Sverige är redovisade enligt kategori 1, man tar alltså alla som dör inom 30 dagar med konstaterad C19, den körningen i dödsregistret körs enligt FHM två gånger i veckan. Det är därför du ibland har dödsfall som kommer in sent.
Det finns rent statistiskt inga uppgifter åt det hållet. Åtminstone inga som jag har tagit del av. Det kan naturligtvis vara så att det avlidit patienter där den direkta dödsorsaken inte kan kopplas till COVID-19, men det kommer efterföljande analys rätta till. Jag tror däremot inte att de är speciellt många. I UK ser de första rapporterna ut att landa på ett fåtal procent. Däremot har vi i UK en diskrepans åt ANDRA hållet, dvs att patienter avlidit i COVID-19 utan att det angivits på death certificate.

Själv menar jag naturligtvis att man skall jämföra respektive kategori oavsett sjukdom. Gör man det hamnar man på en dödlighet som är ungefär 10 ggr högre för SARS-CoV-2 jämfört med säsongsinfluensan. Och det är just det som 'förnekare' vill....förneka.
Citera
2020-06-23, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Var tvungen att samla mig lite efter denna pressträff.

Jag skulle vilja att MSB hölls sitt tal idag till alla anhöriga som avlidit. Får höra hur bra jobb man tycker alla gör och hur viktigt det är för MSB att förtroendet för alla är bra även det minskar. Jag tycker det är helt ointressant i förhållande till vikten att fokusera på att hitta lösningar och sedan förklara för dom anhöriga vad och varför det ser ut som det.

Kärringen som pratade om mäns våld med kvinnor skulle hålla sitt tal till alla anhöriga som har sin kära på IVA-vården. Dvs helt ointressant fakta i förhållande till verkligheten och dödstalet och smitningen vi har . Våld emot kvinnor är otroligt viktigt och något vi ska bekämpa. Men i detta forum så blir det bara en ledsam manöver för flytta fokus.

Tegnell då. Pratar om ev fler kan rapporteras döda för skapa debatt om att andra länder gör fel och Sverige gör rätt. Synd bara att om man jämför antal sjuka, antal IVA platser och trycket jämte exempelvis våra nordiska länder så borde sverige nästan ha högre dödsantal till förhållande till den vård vi har. Så där av spricker hela den teorin men återigen flytta fokus och försök få Sverigebilden rätt.
Jag tycker det är skrämmande att journalister inte ställer bättre frågor. Idag verkade man stänga ner för utländska journalister..

Vårt dödstal har och göra med vår katastrof strategi och inte för vi mäter annorlunda. Det blir bara löjligt att flytta fokus med tanke på historian vi har och problemen som kvarstår på våra boenden och sjukhus.
Smart av Tegnell att börja med en halv miljon döda i världen.
Sen låter 5120 döda i Sverige inte så mycket.
Medietränad.
Citera
2020-06-23, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Så Tegnell bekräftar att folk som rapporteras avlidna och har covid-19 i blodet även om anledningen är någon helt annat, registreras som Covid-19 döda. Vilken ofattbart skämt. Kör jag ihjäl mig efter ha testat positivt för C-19 så dör jag av Corona.
Otroligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Ja, det borde vara enbart när dödsorsaken är covid som ingår i statistiken. Vilka andra länder räknar på det viset??

Men era spån. Han sa ju sen att det inte är ngn större skillnad och att det körs mot dödsregister för att det ska bli rätt. Socialstyrelsen får ju in dödsorsaksintyg. Det är ju dessa som ligger till grund för statistiken. Tror ni på allvar att nån läkare skriver "covid" som dödsorsak för nån som dött i en bilolycka så är ni ju sanslöst korkade, No offense, men era försök att bortförklara de höga dödstalen börjar gå ut i de riktiga knasmarginalerna och tassemarkerna nu.... 🙄

Tror ni inte AT och FHM skulle ta VARJE chans att trumma på om att det "egentligen" är massa folk som inte "alls" dör av covid, om det vore så? Klart de skulle sitta i långa intervjuer och beklaga sig över det. Som det är nu så pressar inte AT på om det, för han vet ju att rapporteringen är korrekt och att läkarna inte gör fel gällande dödsorsaker.

Statistiken visar avlidna där den underliggande dödsorsaken var covid-19, enligt de dödsorsaksintyg som inkommit till Socialstyrelsen.

Släpp sargen nån gång...

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
Citera
2020-06-23, 14:59
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
O Tengele fortsätter hävda att våra grannländer kommer lida i höst för att de inte släppte loss lite Corona.

Riktigt korkat med tanke på att verkligheten kommer ikapp om några månader och fortsätter att sänka förtroendet myndigheten. Tegnell kissar i byxan.
Citera
2020-06-23, 15:00
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Efter tre dagar utan rapportering, icke att glömma.
Jag har redovisat vilka siffror Sverige rapporterat för den gångna midsommarhelgen. Jag kan ta dem igen:

Kod:
Deaths (Sweden)
19/6/20	20/6/20	21/6/20	22/6/20
52      4	2	11

Infection (Sweden)
19/6/20	20/6/20	21/6/20	22/6/20
2033	515	257	84
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Men era spån. Han sa ju sen att det inte är ngn större skillnad och att det körs mot dödsregister för att det ska bli rätt. Socialstyrelsen får ju in dödsorsaksintyg. Det är ju dessa som ligger till grund för statistiken. Tror ni på allvar att nån läkare skriver "covid" som dödsorsak för nån som dött i en bilolycka så är ni ju sanslöst korkade, No offense, men era försök att bortförklara de höga dödstalen börjar gå ut i de riktiga knasmarginalerna och tassemarkerna nu.... 🙄

Tror ni inte AT och FHM skulle ta VARJE chans att trumma på om att det "egentligen" är massa folk som inte "alls" dör av covid, om det vore så? Klart de skulle sitta i långa intervjuer och beklaga sig över det. Som det är nu så pressar inte AT på om det, för han vet ju att rapporteringen är korrekt och att läkarna inte gör fel gällande dödsorsaker.

Statistiken visar avlidna där den underliggande dödsorsaken var covid-19, enligt de dödsorsaksintyg som inkommit till Socialstyrelsen.

Släpp sargen nån gång...

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

Sen klagar dem att man hånar dem. Hur fan ska man besvara såna löjliga försök till att försvara katastrofen?
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Anders Nystedt säger att det är svårt att fastslå med hundra procent att smittan kom från LKAB, men att de som kom in till intensivvården var gruvarbetare. Den stora smittspridningen verkar dock ha skett ute i samhället.

– Jag har fått in många rapporter om hur det var på samhället. Jättemycket folk på restauranger, uteserveringar, affärer.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/smittskyddslakaren-hade-handlingsplanerna-foljts-hade-det-aldrig-skett

D-vitaminbrist hos gruvarbetarna?

Så folket i Gällivare slutade att distansera sig och tvätta händerna och blev smittade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Enligt platz så ligger vi på 30 i snitt just nu. Min gissning är en bunt som puttar upp snittet till 33 ungefär..

That could be very possible. I imagine we’ll be down to 20 in July before things start picking back up again in August.

My only worries are that if a downward trend to 20 in July doesn’t happen we’ll see more travel bans from countries based on the lack of a clear downward trend.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast 2500IE är 6.25 gånger den rekommenderade dagsdosen för en vanlig person.
Och den rekommenderade dagsdosen är för låg.
Tror du på allt vad myndigheter plockar fram?

Något måste det vara för jag är nästan alltid frisk.
över 20 år sedan sjukskriven för något.

Dessutom nu är det viktigt att inte ha D-vitaminbrist med covid i farten.
Har du säkert hör talas om.

Här får du lite läsvärt så kanske du kan bli friskare också.

https://www.dietdoctor.com/se/d-vitamin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in