2020-06-23, 14:18
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-nog-PK
Fast att ha en bostadsrätt är inte alls samma som att äga ens boende.

Man äger en andel av fastigheten man bor i precis som man äger en andel av ett företag när man äger aktier.
Citera
2020-06-23, 14:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Så ensamkommande flyktingar ska betala för stockholmares bostäder? Eller hur menar du? Vad har flyktingar med saken att göra? Eller försöker du bara förklara för alla att du är rasist och allt du säger är dumheter?

Sänker man momsen så betalas hyresrätter åt stockholmarna av hela svenska folket gemensamt. Är det så du vill ha det? Då behöver man höja skatten på något annat för att finansiera sänkningen.
Miljonprogrammet byggdes där folk ville bo. Som jag förstår är köerna längst i Stockholm även nu, så givetvis hade mest byggt i Stockholm. Om en norrlänning vill flytta till Stockholm så är han nog villig att betala för det.

Jag visste inte att flyktingar var en ras? Ensamkommande från Afghanistan och Syrien har kostat svenska skattebetalare 20 miljarder. Jag tolkar dig som att det inte är ett problem att få fram dessa pengar? Men att lägga ut 20 miljarder på att bygga bostäder till Stockholmare inklusive ensamkommande är ett problem? Du låter inte särskilt svensk.
Citera
2020-06-23, 14:29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jaha nu duger de plötsligt inte, vilka krav har du egentligen, subventionerad hyra som andra ska betala?
Varför bor du inte själv i en nybyggd 20 mkr-lägenhet i Oscar-tornet? Applicera sedan svaret på min son. Det är inte svårt.
Citera
2020-06-23, 14:30
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-nog-PK
Fast att ha en bostadsrätt är inte alls samma som att äga ens boende.

Jag vet, vart vill du komma?
Citera
2020-06-23, 14:38
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Varför bor du inte själv i en nybyggd 20 mkr-lägenhet i Oscar-tornet? Applicera sedan svaret på min son. Det är inte svårt.

Jag har valt det boende som passar mig bäst och det är en stor lägenhet i innerstan.
Alla bör välja det boende som passar dem själva bäst.

Och varför svarade du inte:
Jaha nu duger de plötsligt inte, vilka krav har du egentligen, subventionerad hyra som andra ska betala?
Citera
2020-06-23, 14:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag har valt det boende som passar mig bäst och det är en stor lägenhet i innerstan.
Alla bör välja det boende som passar dem själva bäst.

Och varför svarade du inte:
De är för stora, lyxiga och för dyra. De uppfyller alltså inte marknadens krav och blir därför osålda fast bostadskön är lång.

Måste vara det mest självklara svaret jag någonsin gett på fb. Men visst ställer jag upp och lär ut marknadsekonomi.
Citera
2020-06-23, 14:45
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
De är för stora, lyxiga och för dyra. De uppfyller alltså inte marknadens krav och blir därför osålda fast bostadskön är lång.

Måste vara det mest självklara svaret jag någonsin gett på fb. Men visst ställer jag upp även för de osmarta.

Men då får du väl leta upp något som passar din plånbok om du är fattig. Kolla inte i innerstan utan i en sunkig förort eller en mindre stad.
Citera
2020-06-23, 14:47
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Men då får du väl leta upp något som passar din plånbok om du är fattig. Kolla inte i innerstan utan i en sunkig förort eller en mindre stad.
Det blev Linköping. Fokusera så minns du mina inlägg längre tid än tre minuter.
Citera
2020-06-23, 14:50
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Det blev Linköping. Fokusera så minns du mina inlägg längre tid än tre minuter.

Jo jag minns men du verkar ha svårt att ta in och acceptera det, istället vill du att mina skattepengar ska gå till att finansiera en bättre bostad åt din son, det får du betala själv din snåljåp.
Citera
2020-06-23, 14:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jo jag minns men du verkar ha svårt att ta in och acceptera det, istället vill du att mina skattepengar ska gå till att finansiera en bättre bostad åt din son, det får du betala själv din snåljåp.
Jag har aldrig nämnt dina skattepengar, fast du ständigt tjatar om dem och bevisar din egen snålhet.

Finns inga skattepengar inblandade i t.ex Berlins 50% lägre boendekostnader. Bara en marknadsjämvikt eftersom det gamla DDR hade massor med gamla billiga lägenheter. Och Tyskland har EUs enklaste och snabbaste bygglagstiftning.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-23 kl. 14:59.
Citera
2020-06-23, 15:01
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag har aldrig nämnt dina skattepengar, fast du tjatar ständigt om dem och bevisar då din egen snålhet.

Finns inga skattepengar inblandade i t.ex Berlins 50% lägre boendekostnader. Bara en marknadsjämvikt eftersom det gamla DDR hade massor med gamla billiga lägenheter. Och Tyskland har EUs enklaste och snabbaste bygglagstiftning.

Du tycker ju att dem som finns till marknadspris är för dyra och du vill att det ska ändras, vem ska subventionera det lägre priset som du vill ha, du har undvikit att besvara den frågan.

Du fortsätter istället att tramsa om öststatslägenheter i Berlin som du själv inte vill flytta dit, är det bostäder med mycket låg standard du vill ha, eller vill du att svenska arbetare dumpar sina löner?
Citera
2020-06-23, 15:02
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Miljonprogrammet byggdes där folk ville bo. Som jag förstår är köerna längst i Stockholm även nu, så givetvis hade mest byggt i Stockholm. Om en norrlänning vill flytta till Stockholm så är han nog villig att betala för det.

Jag visste inte att flyktingar var en ras? Ensamkommande från Afghanistan och Syrien har kostat svenska skattebetalare 20 miljarder. Jag tolkar dig som att det inte är ett problem att få fram dessa pengar? Men att lägga ut 20 miljarder på att bygga bostäder till Stockholmare inklusive ensamkommande är ett problem? Du låter inte särskilt svensk.
Flyktingar och bostäder har olika budget. Att göra irrelevanta påhopp på en utsatt minoritet i varenda tråd är idiotiskt. Det enda det åstadkommer är att stämpla dig som nasse. Är det relevant om jag är Svensk?

Miljonprogrammet skapades för att lösa ett bostadsproblem inne i stockholm där folk bodde som råttor och vi hade ett akut problem med kriminalitet inne i stan. Hela Sverige fick hjälpa till och betala den gången och de oönskade elementen flyttades från innerstan till funktionella men ganska fula lägenheter i förorten. Faktum kvarstår. Ska det bli billiga bostäder så behöver någon annan betala.

Sedan är som sagt nästa problem med hur de billiga lägenheterna fördelas. Gör du dem attraktiva så sponsrar du bostäder till överklassen. Gör du dem oattraktiva så blir det risk för getton.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in