2020-06-17, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Nej inte efter Corona.

Fast det är antagligen en temporär situation som städaren inte kan räkna med i längden?
Citera
2020-06-17, 17:37
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Unk-Ard
Fast det är antagligen en temporär situation som städaren inte kan räkna med i längden?

Ja så länge folk har problem så gäller inte kraven.
Citera
2020-06-17, 18:19
Avslutad
Citat:
Behöver man aldrig amortera lån längre ?

Beror ju på insatsen såklart. Men kontentan är att det är snorbilligt att låna. Så länge det är det kommer folk köpa för höga krediter.
Citera
2020-06-17, 18:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hemmasittarna
Jag vill slippa lån. Fuck lån! Du tog dessutom efter ränta! Tror du att den städaren kommer lyckas betala tillbaks alltid innan pension? VA tror du det?

Ingenjören eller ekonomen kommer inte heller betala tillbaka innan pension. Det är inget problem.

Två städare eller uskor som tjänar 25k före skatt med en miljon i insats får utan problem 4 msek i lån.

Två lärare i Stockjolms innerstad med en miljon i insats får köpa för uppemot 7 msek dvs låna 6 msek.
Citera
2020-06-17, 18:35
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Jag tror som sagt inte på din test att det skulle krävas att en majoritet av de människor som vill jobba på distans måste skaffa 1-2 extra rum i sitt hem för att så skall ske.
Blind tro har inget värde. Jag har frågat hur ditt resonemang ser ut. Men jag ser inte något.

Citat:
Min erfarenhet är att det inte är särskilt vanligt bland mina arbetskamrater att de jobbar från sängen.
Ska jag vara ärlig så känner jag faktiskt inte en enda person som jobbar från sin säng.

(Nu påstår du iofs inte att de jobbar från sängen så teoretiskt sett kanske dom hamnat i sängen av annan anledning när de i själva verket borde arbeta, men jag förutsätter här att du menar att dom de facto arbetar).
Jo jag sa att en var tvungen jobba i sängen. Och det är väl inget konstigt att det kan bli så.
Varför är det svårt att förstå?
Resten av lägenheten är ockuperad av fru och barn. Detta är det enda ställe det är tyst så han kan delta i alla möten.
Återigen varför är det svårt att förstå?

Det med "vanligt" ser jag mer som en halmgubbe.

Citat:
Enligt denna SIFO undersökning (https://www.svt.se/nyheter/inrikes/distansarbete) så verkar det som om 40% av de som redan jobbar på distans under coronakrisen (57%) vill fortsätta att jobba mer på distans även i framtiden.
Om du sätter in de värdena i din algoritm (40% - 70% - 57%) kanske du når ett annat resultat ?

Fast det mest intressant skulle ju vara att se lite statistik på detta om ett år eller så.
Men det lär nog ingen (mig inkluderad) komma ihåg.
40% av de 57% är ok med att fortsätta. Dvs 23%. Av dessa jobbar redan 15% på distans. Deltat är således 8%.

Att 57% är hemskickade innebär INTE att 57% har arbetsplatser hemma för att kunna börja arbeta hemma reguljärt när de inte längre pga corona är tvingade.
Du visar inte att du tagit in någon information alls. Den som jobbade från sängen säger du här har arbetsplats hemma. Någon du borde inse är fel.

Vi får 8%, 70%, 20% = 1.1%
Dvs en minskning mot tidigare.
Citera
2020-06-17, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Jag menar bara att vi har haft siffror på detta rätt länge nu, och jag har tjatat om det här, och ni är ju uppenbarligen här.

Det är dyrt att bygga villor så priserna är inte jättemärkliga, och det var av naturlig anledning aldrig samma spekulations-race för villor som det var för bostadsrätter. Att det sticker just nu är ju inte heller konstigt - tänk hur många som i Mars satt instängda i en cementklump i en smutsig stad ingen bryr sig om utom de närmast sörjande, i norraste av norra europa, och plötsligt kom på att det ju inte riktigt var meningen att den där cementklumpen skulle bli livet.

Ekorrhjulet stannade, och frågar du mig går den här klockan inte tillbaka. Förvirringen som kulminerade 2017 får vi nog inte se igen den här generationen. Och ska X antal flytta till villor i finare områden går priserna upp.
Så dyrt är det inte att bygga villa. Om man väljer ett nyckelfärdigt hus från någon av lågprisproducenterna så behöver det inte kosta mycket mer än 2 miljoner för en enplansvilla på 100 kvm (anslutning av vatten, avlopp och el inräknade) exklusive tomt. Jag skulle nog vilja påstå att det har varit en kraftig prisutveckling även på villor. En halvdan villa i en hyfsad förort ligger uppemot 10 miljoner. Skulle samma huset ligga i en mindre svensk stad så är det nog inte otroligt att den skulle kosta 2-2,5 miljoner.
Senast redigerad av sacramento 2020-06-17 kl. 19:17.
Citera
2020-06-17, 19:40
Medlem
Citat:
Behöver man aldrig amortera lån längre ?

Jo det måste man, men det blir faktiskt inte fullständigt astronomiska summor om man är två.

Bostad pris: 6 000 000
Lån: 5 100 000
Ränta per månad: ca 4600
Amortering med skärpta krav (högsta tvånget): 12750

Totalt pris ca 17300 + avgift. Landar på ca 10 lakan per skalle, det vill säga ungefär samma som om man skulle bo i en hyrestvåa. Lägg då till att amortering inte är en kostnad utan en investering.

Det som avgör om det är en bra idé i längden är huruvida bostaden ökar/minskar i värde. Hävstång uppåt är ju trevligt, nedåt, desto värre. Håller sig värdet däremot konstant/ökar så måste det väl ändå anses ganska billigt att bo två personer för 4600 + avgift/drift i månaden.

Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Så dyrt är det inte att bygga villa. Om man väljer ett nyckelfärdigt hus från någon av lågprisproducenterna så behöver det inte kosta mycket mer än 2 miljoner för en enplansvilla på 100 kvm (anslutning av vatten, avlopp och el inräknade) exklusive tomt. Jag skulle nog vilja påstå att det har varit en kraftig prisutveckling även på villor. En halvdan villa i en hyfsad förort ligger uppemot 10 miljoner. Skulle samma huset ligga i en mindre svensk stad så är det nog inte otroligt att den skulle kosta 2-2,5 miljoner.

Det har varit en rejäl utveckling på både villor och hus. Men min erfarenhet av priser så har lägenheter gjort ca 10-12x på 20 år medan villor har gjort ca 5x (mindre stad). Det beror såklart på var i landet och liknande. Detta är siffror från bekanta/egna försäljningar etc.
Senast redigerad av kalleboool 2020-06-17 kl. 19:43.
Citera
2020-06-17, 20:08
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Totalt pris ca 17300 + avgift. Landar på ca 10 lakan per skalle, det vill säga ungefär samma som om man skulle bo i en hyrestvåa. Lägg då till att amortering inte är en kostnad utan en investering.

Det som avgör om det är en bra idé i längden är huruvida bostaden ökar/minskar i värde.

Inte ens en nyproducerad hyrestvåa i Sthlm. kostar 20 KSEK/månad.

Jag köpte min första Brf innan ordet bostadskarriär var uppfunnet. Tror inte man ska underskatta människors vilja att äga en egen täppa, värdeökning eller ej.
Citera
2020-06-17, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Blind tro har inget värde. Jag har frågat hur ditt resonemang ser ut. Men jag ser inte något.

Det skrev jag tidigare.
Jag tror inte en familj på 4+ där båda vuxna jobbar på distans kommer vara representativt för majoriteten av framtidens distansarbetare.

Citat:
Det med "vanligt" ser jag mer som en halmgubbe.
?

Citat:
40% av de 57% är ok med att fortsätta. Dvs 23%. Av dessa jobbar redan 15% på distans. Deltat är således 8%.

Att 57% är hemskickade innebär INTE att 57% har arbetsplatser hemma för att kunna börja arbeta hemma reguljärt när de inte längre pga corona är tvingade.
Du visar inte att du tagit in någon information alls. Den som jobbade från sängen säger du här har arbetsplats hemma. Någon du borde inse är fel.

Om 4 av 10 av de tillfrågade vill jobba mer på distans efter coronakrisen så kanske dom upplevde sin arbetsmiljö i hemmet som godtagbar (oberoende om de har 1-2 extra arbetsrum eller inte) ?
Citera
2020-06-17, 22:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento

Det nyckelfärdiga huset är också ofta ett bygge som får prickar i ett besiktningsprotokoll samma dag som det byggs. Tak av masonitskivor istället för spont och papp etc. Rena skräpet jämfört med ett äldre stabilare bygge..
Citera
2020-06-18, 00:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Varför skulle han göra det?
För att det känns så mycket bekvämare utan lån
Är det verkligen så svårt att förstå?

Man ska ju helst kunna betala tillbaka det under 5 år, annars är det fan inte ens värt. Man måste alltid ha nåt i bak huvudet...
Citera
2020-06-18, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ingenjören eller ekonomen kommer inte heller betala tillbaka innan pension. Det är inget problem.

Två städare eller uskor som tjänar 25k före skatt med en miljon i insats får utan problem 4 msek i lån.

Två lärare i Stockjolms innerstad med en miljon i insats får köpa för uppemot 7 msek dvs låna 6 msek.

Hur har du tänkt att de där ska spara ihop till en miljon? Det skulle ta dem över 10 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in