2020-06-23, 12:45
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vad jag förstår av överklagandet till HR kommer man genom en bevisvärderingsmodell som man hade i det omnämnda "balkongfallet" lägga upp konkurrerande hypoteser om vem som är gärningsman. På det viset kommer man att försöka visa att SD är svaret på frågan VEM.

Indiciemål är ju inte uppbyggda på "the one and only" beviset: en fimp gör ingen mördare. Det är just det som är kruxet. Åklagarna behöver besvara frågorna; hur, när, var och av vem, allt genom en mängd olika indicier och bevisning.

Om man enbart hade blod på en plösen, så vore det inte så lätt.
Men säg att man hade ett femtiotal olika sådana indicier. Då ser man lätt hur de stärker varandra.

Jag ser ingen anledning för åklagaren att försöka "vilseleda". Jag är säker på att de tror på att de har rätt gm.

Visst, det finns fall, där åklagaren verkar driva sin tes mest för att göra sig ett namn, få makten och äran. De kan bli fartblinda i sin tro, få med sig andra på resan. Eller någon annan i utredningen som har en sådan position där de kan driva någon tes som får flera med på tåget. Vi människor är flockdjur, och detta är en fara som är viktig att se upp med.

Eftersom åklagarna har tagit upp att TR har gjort felaktiga antaganden och missförstått andra, har TR t ex felaktigt dragit slutsatsen att mgm inte skulle kunnat ha haft tid att utföra mordet. De har också missförstått i vilket konto som det gjorts inloggningar på kl 05:23 på morgonen.

Om hotet om att frihetsberövas ytterligare en tid under den tid som utredningen behövde för att gå igenom mgm konto, men som kunnat bevisa att han är oskyldig, då låter det ju mycket märkligt. Slutsatsen måste vara att det finns saker att dölja. Personligen tycker jag att det är ett starkt indicium och det borde vara olagligt att hindra utredningen på det viset. Det borde också vara olagligt att radera bevis när man kunnat bevisa att det är omöjligt att göra i misstag. Detta är också ett starkt indicium.

Här har jag inte heller mer erfarenhet än det som jag har hört sakkunniga säga i frågan.
I princip kan man väl också säga att visserligen visar statistiken på att så brukar vara fallet, men det finns ju alltid avvikelser.

Säg att det är en psykiskt sjuk person i området som tror att Lena är ett monster. Kanske slår personen mot det otäcka huvudet i ren panik.

Statistiken är till hjälp i en utredning, hur man kan tänka för att hitta den skyldige.

Här har nu utredningen kommit så mycket längre och har andra pusselbitar som faller på plats. Då får de 17 slagen en betydelse som passar in.

Som vanligt så levererar du ett mycket klokt inlägg.

Jag vet att det är åklagaren som har all bevisbörda men jag tror också att om en person blir anklagad för mord så gör nog den personen allt för att bevisa att personen faktiskt är oskyldig. Om personen inte är så psykisk sjuk att personen inte kan skilja på rätt och fel.

Och jag är helt säker på att om personen är 100% oskyldig till brottet så sitter inte personen och ljuger förhörsledarna rätt upp i ansiktet och dessutom raderar telefonen.

Såvida personen ifråga inte är allvarligt psykisk sjuk eller lobotomerad.
Citera
2020-06-23, 12:48
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puttenot
https://forumfiles.com/17r5QeB2o5/G_ta_HR_B_1752-20_Aktbil_7_Yttrande_pdf

https://forumfiles.com/7cs8QaB4od/G_ta_HR_B_1752-20_Aktbil_3_verklagande_fr_adv_E_Andersso_0_pdf

https://forumfiles.com/31sdQdB1o8/G_ta_HR_B_1752-20_Aktbil_4_Underr_ttelse_e-skickat_till_pdf

https://forumfiles.com/p7s6Q9B8o7/G_ta_HR_B_1752-20_Aktbil_5_Underr_ttelse_e-postat_till_Ad_pdf

https://forumfiles.com/l8s8QcB3o8/G_ta_HR_B_1752-20_Aktbil_6_Underr_ttelse_e-skickat_till_pdf

https://forumfiles.com/j9s1QcB6o8/G_ta_HR_B_1752-20_Aktbil_7_Yttrande_pdf
GÖTA HOVRÄTT B 1752-20

Åklagarkammaren i Örebro m.fl. ./. Stefan Davidsson
angående mord m.m. __________________________________________

Tack, Puttenot! Nu blir det mer läsning till samlingen. Även om det kommer att ta lång tid tills detta är klart, så ser jag fram emot att SD döms till livstid nästa år. Förhoppningsvis kommer det fram något som gör att han kan häktas innan dess.

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-06-23, 12:54
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Ojdå, jag skulle kanske ha skrivit att SD kan ha varit på brottsplatsen men för mig är det så självklart att han är mördaren så att det blev lite för definitivt.

Jag svarade på det ovanstående inlägget och ville få fram att spermafläcken kan ha tillkommit före mordet.
Squama skriver som om det enda alternativet är att den måste ha tillkommit efter mordet.

Eftersom det för dig är så självklart att SD är mördaren så måste han uppenbart ha varit på brottsplatsen, var/när skulle SD isf mördat LW det kallar inte jag för *lite definitivt*, det är din tydliga övertygelse, du kanske har ett annat sätt att se på ordet definitivt?
Senast redigerad av Smhf 2020-06-23 kl. 13:06.
Citera
2020-06-23, 12:56
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Jag tycker hänvisningen till balkongfallet verkar långsökt och närmast panikartad just på grund av att man har problem med fundamentala delar i sedvanlig indiciemålsprövning. Märk väl att det är min ringa betydande åsikt och att du säkerligen och Hiding så klart garanterat är mer juridiskt kunnig.

Jag håller egentligen med dig här generellt sett och menar egentligen bara att omständigheterna skulle kunna förklara ett irrationellt beteende. Tingsrätten menar ju också på att det finns alternativa förklaringar och att det tunnar ut beviset som sådant. Jag har ställt frågan tidigare och kan väl ställa den igen, SD beskrivs ju i åklagarens tes ha planerat detta noga så till den milda grad att det genomförts en generalrepetition. Varför då vänta med att knäppa alla bilder tills han står utanför polisstationen om det nu var något för mordet substantiellt som skulle röjas? Det dessutom till ett möte där förseningen orsakats av polisen själva. Polisteknikerkompisen säger ju också att det passerat ganska många år sedan de avhandlat denna fråga.
Han trodde kanske i sin enfald att det första förhöret, där han ljög för polisen om deras relation och visade upp den redigerade kontakthistoriken, även skulle vara det sista förhöret? Eller att han åtminstone skulle hinna till USA och fixa resten sen.

Hade väl säkert fler saker att städa undan eller göra också.

Han är ju uppenbarligen inget kriminellt geni. Lämnar bevis för stalking, mordhot, misshandel och andra sjuka beteenden här och var. Han har däremot haft en väldig tur i mordutredningen. Eller så har hans poliskompisar hjälpt honom?
Citera
2020-06-23, 13:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Jag tycker hänvisningen till balkongfallet verkar långsökt och närmast panikartad just på grund av att man har problem med fundamentala delar i sedvanlig indiciemålsprövning. Märk väl att det är min ringa betydande åsikt och att du säkerligen och Hiding så klart garanterat är mer juridiskt kunnig.

Jag har ingen erfarenhet alls om hur bevisföring brukar läggas fram (vilket jag påpekat många gånger), och ser med spänning emot hur åklagarna kommer att framföra dessa konkurrerande hypoteser.

Som jag minns det så brukar inte det vara samma uppmärksamhet vid HR förhandlingarna som vid förhandlingarna i TR. Inga åhörare och möjligen någon enstaka reporter från media?

Jag hoppas att vi får följa HR förhandlingarna någotsånär för att förstå hur åklagarna lägger upp det hela.

Citat:
Jag håller egentligen med dig här generellt sett och menar egentligen bara att omständigheterna skulle kunna förklara ett irrationellt beteende. Tingsrätten menar ju också på att det finns alternativa förklaringar och att det tunnar ut beviset som sådant. Jag har ställt frågan tidigare och kan väl ställa den igen, SD beskrivs ju i åklagarens tes ha planerat detta noga så till den milda grad att det genomförts en generalrepetition. Varför då vänta med att knäppa alla bilder tills han står utanför polisstationen om det nu var något för mordet substantiellt som skulle röjas? Det dessutom till ett möte där förseningen orsakats av polisen själva. Polisteknikerkompisen säger ju också att det passerat ganska många år sedan de avhandlat denna fråga.

TR drar fram ett fall som är prejudicerande för varför misstänkta kan ljuga.
Och TR anser också att man inte behöver alls bry sig om alla lögner och avvikande eller besvärande beteenden, då åklagarna inte lyckats bevisa att mgm är skyldig till mordet.

Att SD ljög initialt om att Lena och han inte alls sågs längre, kan ju förklaras av det fall som TR tog upp; att han inte ville avslöja sin otrohet. Oavsett vad jag misstänker, att han inte vill avslöja att de ses för att han inte vill bli misstänkt, så har han ingen skyldighet att varken vara sanningsenlig eller hjälpa till med utredningen. Det vill säga om han är misstänkt.

Nu var han ju vittne i allra första uppgiftslämnandet.

Jag misstänker att SD trodde att han skulle hinna iväg till USA innan han skulle bli misstänkt. Att när han visade sin konversation med Lena på polisstationen, så trodde han att han var "klar".

Lite synd är ju att den polisen inte tog bilder på hans mobil, eller förde tydliga anteckningar om vad han visade, utan det blev lite utifrån vad de mindes, tror jag.

I deras rapporter kan jag inte se att SD nämnt att han inte hörde av Lena efter ett visst klockslag och inte heller visar han sina meddelanden efter det sista som hon skickar till honom.

Att han ska bli kallad på nytt, måste komma med sin mobil, kommer nog som en överraskning. Att han sedan kommer till fel ingång, sitter och raderar, det misstänker jag också är en strategi för att vinna tid. Vinna tid för raderingarna.

Dessa raderingar, tror jag att han önskat få sitta med i lugn och ro och få till så att det ska se ut på bästa sätt. Inte som nu, med tusen bilder som raderar random. Och som tydligt visar spår att det har raderats.

Tillägg:

Att man ljuger om en sak, t ex otroheten kan vara begripligt.
Men när åren går och bevisen och indicierna som läggs fram blir allt fler, blir det allt märkligare och svårare att förstå (för att inte säga obegripligt om man är oskyldig) varför den misstänkte ljuger.
Då handlar det inte längre om att skydda sin otrohet.
Senast redigerad av notknapparen 2020-06-23 kl. 13:28.
Citera
2020-06-23, 13:29
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Så tolkar jag inte det som Squama skriver.
Gissar att h*n, genom vad som öppet framkommit i FUP, är fullt medveten om LW:s fäbless för att gå omkring med sperma på och i kläderna.
Den kjolen och med den sperman på sig, kan ju ha burits hur länge som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Det fetade ovan...
Klockan 15:46 den 11e gör LW ett köp på Stadium. (A.145 s.283)
På s.278 ser man övervakningsbilder från Stadium på LW och då är hon klädd i träningskläder.
Kjolen som man fann SD's sperma på och som LW hittades i ser man på övervakningskamera den 14e på polisstationen. (s.279)

Så... Nån som minns när LW skulle ha besökt SD på kontoret den 11e iklädd kjol?

Aktbilaga 151 vittnesförhör sid 74. Förhörsledaren ber Mallan beskriva LW.

I Lenas värld fanns det mycket tid för det som var roligt och det som var mindre roligt valde Lena bort, ex. städning. Hon var alltid ute i sista minuten enligt min uppfattning. Lena var väldigt öppen med sitt sätt att vara. De hade en familjeblogg som de skrev i men Ulf ville stänga ner den när han bytte jobb. Där skrev hon rätt öppet om sitt sätt att vara, ex. att hon inte var så noga med städning.

Poliserna som sökte igenom Lenas hem bekräftar att det såg ut som ett missbrukarhem.
Här: (FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Vadan detta intresse för LW,s dåliga hygien. Eftersom Åkl misslyckats tidsbestämma sädesvätskan på mordkjolen så förlorar det "beviset" sitt värde eftersom det inte går att göra trovärdigt att SD,s sädesvätska inte funnits på kjolen en längre tid dvs redan den 2018-05-11.

Senast redigerad av Snor-Johan 2020-06-23 kl. 13:38.
Citera
2020-06-23, 13:30
Medlem
Citat:
Vad jag förstår av överklagandet till HR kommer man genom en bevisvärderingsmodell som man hade i det omnämnda "balkongfallet" lägga upp konkurrerande hypoteser om vem som är gärningsman. På det viset kommer man att försöka visa att SD är svaret på frågan VEM.

Indiciemål är ju inte uppbyggda på "the one and only" beviset: en fimp gör ingen mördare. Det är just det som är kruxet. Åklagarna behöver besvara frågorna; hur, när, var och av vem, allt genom en mängd olika indicier och bevisning.

Om man enbart hade blod på en plösen, så vore det inte så lätt.
Men säg att man hade ett femtiotal olika sådana indicier. Då ser man lätt hur de stärker varandra.

Jag ser ingen anledning för åklagaren att försöka "vilseleda". Jag är säker på att de tror på att de har rätt gm.

Visst, det finns fall, där åklagaren verkar driva sin tes mest för att göra sig ett namn, få makten och äran. De kan bli fartblinda i sin tro, få med sig andra på resan. Eller någon annan i utredningen som har en sådan position där de kan driva någon tes som får flera med på tåget. Vi människor är flockdjur, och detta är en fara som är viktig att se upp med.

Eftersom åklagarna har tagit upp att TR har gjort felaktiga antaganden och missförstått andra, har TR t ex felaktigt dragit slutsatsen att mgm inte skulle kunnat ha haft tid att utföra mordet. De har också missförstått i vilket konto som det gjorts inloggningar på kl 05:23 på morgonen.

Om hotet om att frihetsberövas ytterligare en tid under den tid som utredningen behövde för att gå igenom mgm konto, men som kunnat bevisa att han är oskyldig, då låter det ju mycket märkligt. Slutsatsen måste vara att det finns saker att dölja. Personligen tycker jag att det är ett starkt indicium och det borde vara olagligt att hindra utredningen på det viset. Det borde också vara olagligt att radera bevis när man kunnat bevisa att det är omöjligt att göra i misstag. Detta är också ett starkt indicium.

Här har jag inte heller mer erfarenhet än det som jag har hört sakkunniga säga i frågan.
I princip kan man väl också säga att visserligen visar statistiken på att så brukar vara fallet, men det finns ju alltid avvikelser.

Säg att det är en psykiskt sjuk person i området som tror att Lena är ett monster. Kanske slår personen mot det otäcka huvudet i ren panik.

Statistiken är till hjälp i en utredning, hur man kan tänka för att hitta den skyldige.

Här har nu utredningen kommit så mycket längre och har andra pusselbitar som faller på plats. Då får de 17 slagen en betydelse som passar in.
Det jag fetat i din text:
Citat: "Jag är säker på att de [=åklagarna] tror på att de har rätt gm."

Just precis så, bästa notknapparen!
Det är just det som kan vara så förödande för ett utredningsarbete.
Alltså precis allting som bekräftar åkl Åsa Hidings världs- och verklighetsbild, nämligen att SD är mördaren, kommer att fungera som styrning för henne. Hon kan sägas gå på autopilot och för alla som seglar kölbåt, är det ett väl känt ibland chans- och risktagande sätt att sköta navigation.

Åkl Åsa Hiding har redan en gång gått hårt på grund och det var i Örebro TR.
Mycket talar för att hon inte tagit sig därifrån.
Citera
2020-06-23, 13:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
/../
Och TR anser också att man inte behöver alls bry sig om alla lögner och avvikande eller besvärande beteenden, då åklagarna inte lyckats bevisa att mgm är skyldig till mordet.

Att SD ljög initialt om att Lena och han inte alls sågs längre, kan ju förklaras av det fall som TR tog upp; att han inte ville avslöja sin otrohet. Oavsett vad jag misstänker, att han inte vill avslöja att de ses för att han inte vill bli misstänkt, så har han ingen skyldighet att varken vara sanningsenlig eller hjälpa till med utredningen. Det vill säga om han är misstänkt.
/.../
Nja, åklagaren (inte tingsrätten) verkar påfallande ofta insinuera eller antyda att SD medvetet skall ha ljugit eller undanhållit information som skulle kunna ha varit av betydelse för utredningen. Här bör man kanske komma ihåg att det bara finns ett enda sådant känt tillfälle i det här enorma materialet:

I ett tidigt polisförhör förnekade alltså SD att han och LW hade en sexuell relation vid tidpunkten då LW anmäldes försvunnen. Tingsrätten tar upp det här på sid.57 i domen, och förklarar att lögnen kan ha lämnats för att dölja något annat än det påstådda, i det här fallet att otrohetsaffären ännu var pågående trots att SD hade sagt till sin fru att den var avslutad.

Vad gäller de uppgifter SD sedan lämnar har han såvitt jag känner till inte kunnat beläggas med lögn i något enda avseende. Tvärtom lämnar han en efter omständigheterna detaljerad och väl sammanhängande redogörelse för sina egna förehavanden, båda vad gäller den aktuella kvällen den 14/5 och den påstådda planeringen eller mordförsöket natten mellan den 11-12/5.

Ställ gärna SD:s egen berättelse (finns i avsnitten på Youtube) mot åklagarens insinuerade gärningsbeskrivning (var du nu menar att man kan hitta den), och bedöm själv vem av dem som verkar mest trovärdig. Här tror jag att det hade kunnat vara till hjälp att lyssna på åklagarens slutanförande, där ju åklagarens teori antagligen sammanfattades. Men av skäl som ingen riktigt förstår verkar alltså just ljudupptagningen från slutanförandet ha belagts med sekretess.
Senast redigerad av Draifos 2020-06-23 kl. 14:05.
Citera
2020-06-23, 13:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974

Jag vet att det är åklagaren som har all bevisbörda men jag tror också att om en person blir anklagad för mord så gör nog den personen allt för att bevisa att personen faktiskt är oskyldig. Om personen inte är så psykisk sjuk att personen inte kan skilja på rätt och fel.

Och jag är helt säker på att om personen är 100% oskyldig till brottet så sitter inte personen och ljuger förhörsledarna rätt upp i ansiktet och dessutom raderar telefonen.

Såvida personen ifråga inte är allvarligt psykisk sjuk eller lobotomerad.

Håller med till fullo.
Visst kan man ljuga om en sak trots att man är oskyldig. Men att ljuga om ditt och datt i flera år, det kräver att man antingen döljer något eller som du säger inte är tillräknelig. Och demens vet vi väl att han inte har?

Kanske svårt att radera på mobilen om man är dement. Instruktionerna fick han ju ett halvt år innan.
Senast redigerad av notknapparen 2020-06-23 kl. 13:46.
Citera
2020-06-23, 14:01
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:

Dessutom vägrar han att lämna ut lösenordet till något av sina konton.
Var det google-kontot han inte ville visa polisen?
Det är inte ett beteende som är rimligt från någon som är oskyldig.

Kanske åklagarna är envisa och kontaktar google igen för att få ut uppgifter?
Ibland kan det löna sig att vara tjatig om det stöds av bra argument.
Citat:
Håller med till fullo.
Visst kan man ljuga om en sak trots att man är oskyldig. Men att ljuga om ditt och datt i flera år, det kräver att man antingen döljer något eller som du säger inte är tillräknelig. Och demens vet vi väl att han inte har?

Kanske svårt att radera på mobilen om man är dement. Instruktionerna fick han ju ett halvt år innan.
Kanske är det så enkelt som att han är mytoman?
Ljuger om allt av något slags inre tvång?
Det klassas väl som en psykisk sjukdom, men inte en sådan som de noterar vid psykundersökningen?
Citera
2020-06-23, 14:06
Medlem
Citat:

Precis just så ska suddadet i telefonen bedömas! 👍
Det finns liksom inget som försvarar den gärningen. Detsamma gäller när SD vägrade polisen tillgång till hans Googlekonto. I det läget, som mordmisstänkt, kan man inte barnsligt bara hävda att "ni hade ju tillgång till min olåsta telefon tidigare i utredningen" och hoppas att alla ska köpa det argumentet som en sorts hävdelse av integritet eller att han minsann varit utredningen behjälplig då han hördes upplysningsvis. Raderingar + över 900 nytagna foton innan förhöret är inte en slump, speciellt eftersom han frågat sin polisvän hur man kan skriva över raderad information.
Nä, det är på de här punkterna SD ska avkrävas svar. Han är trots allt mordmisstänkt.

Samma svåra omständighet föreligger hos HD och JG när det gäller raderat media.

JG tror jag har en aning, eller två, om hur mordet gick till men han säger inget då hans moraliska kompass är satt ur spel till förmån för SD:s gillande. Och kanske JG rent av tyckte att LW var en börda för SD och HD och därmed ansåg att LW fick skylla sig själv? Lite som några skribenter resonerar eller har resonerat.

När det gäller HD och hennes familjs initiativ till storstädningen av huset går det inte heller att utesluta att det gjordes i syfte att få bort eventuella spår från LW. Detta trots att teknikerna redan varit där en gång och borde fått med sig allt de behövde så kan det ha missats saker. Här kan man även undra hur HD:s föräldrar tänkte.
Citera
2020-06-23, 14:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
/../
Kanske är det så enkelt som att han är mytoman?
Ljuger om allt av något slags inre tvång?
Det klassas väl som en psykisk sjukdom, men inte en sådan som de noterar vid psykundersökningen?
Ja, helt klart är i alla fall att SD och åklagaren har helt motsatta uppfattningar om vad SD gjorde kvällen den 14/5 och vad hans avsikter var natten mellan den 11-12/5. Det står alltså ord mot ord här, och båda kan inte ha rätt.

Min bedömning är att det här nu har utvecklat sig till ett läge som är lika låst som i Israel Palestina-konflikten, och att ingen av dem någonsin kommer att ge sig.
Senast redigerad av Draifos 2020-06-23 kl. 14:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in