2020-06-23, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ja.
Och regioner och kommuner följer alltid FHM:s rekommendationer och inför dessa i sina egna rutiner. Eller hur?
Det är liksom poängen med FHM.

Menar du verkligen ändå att FHM inte har något ansvar när de t.ex. sa att masker i äldrevården inte behövs?

Fast det har de ju inte gjort.

Man har nu fått utbilda folk i god handhygien och andra rutiner på äldrevården, eftersom det inte fungerade som den skulle.
Citera
2020-06-23, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Du tror att 25% av Sveriges befolkning skulle ta skadligt höga doser av D-vitamin om de blev rekommenderade att ta en tablett om dagen?

Det tror inte jag. Jag tror du har en helt skev bild av hur mycket D-vitamin man behöver inta för att det skall vara skadligt.
Det är ju en siffra gripen ur luften, men ifall den allmänna uppfattningen blev att D-vitamintabletter skyddar mot en dödlig sjukdom så är jag övertygad om att många skulle ta för mycket, ja. De flesta svenskar har inte brist på D-vitamin till att börja med.

Missförstå mig inte, jag säger inte att man ska undvika D-vitamintabletter. Jag säger bara att man måste vara extremt försiktig med allmänna råd eftersom de lätt slår fel. För de som har möjlighet är det bättre att få sitt D-vitamin genom att vara ute i solen, snarare än självmedicinering.
Citera
2020-06-23, 12:32
Medlem
Brottar-Bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag säger bara att en väsentlig andel av befolkningen varken följer råd, lagar, seder eller sunt förnuft. Det måste man alltid ta med i beräkningen.

Det är ju just därför som regering och FHM hade behövt peka med hela handen när pandemin slog till, inte hoppas att medborgarna själva skulle förstå allvaret och följa de i sig mycket milda och till intet förpliktigande rekommendationerna och råden till punkt och pricka. "Tvätta händerna, nys i armvecket och håll avstånd" räcker liksom inte när vi har att göra med en fiende av den här kalibern. "Undvik icke nödvändiga utlandsresor" räckte inte heller eftersom många ansåg att just deras sedan länge emotsedda Italienresa var nödvändig för dem. Detta insåg våra grannländer, men inte vi. Ska vi gissa att "vi var naiva" kommer eka mer än en gång i efterspelet till detta? Och ska vi verkligen nöja oss med det?
Citera
2020-06-23, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag förstår inte varför vissa tycks ha ett så enormt behov att komma med Corona-lösningar som kan vara direkt farliga. Vad vill man uppnå? Att folk ska bli sjuka och få men? Är dessa människor sadistiskt lagda och njuter av tanken att någon stackare följer deras råd och därmed riskerar sin hälsa?

Till och med folk som har (hade) läkarlegitimation - som fettdoktorn - som kom med allt möjligt kvacksalveri tills samhället sa ifrån. Håller med Björn Olsen att det är kriminellt att hålla på så där.
Folk älskar att föreslå enkla lösningar på komplexa problem.

Och inte nog med det, utan man tror att 1) lösningen fungerar och 2) man är den förste som tänkt på det.
Citera
2020-06-23, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
https://www.friatider.se/finland-oppnar-inte-mot-sverige-ni-har-mycket-smitta

"Pariastaten" Sverige. Vi behandlas som vore vi riktigt smutsiga och illaluktande och hade pest och spetälska samtidigt. De verkar livrädda för svensken. Detta får vi nog leva med under ganska lång tid. Sverigebilden är fruktansvärt sargad, och svenskarnas goda rykte är förstört.
Det löser sig den dagen vi får ett vaccin. Folk drar extremt höga politiska växlar av allt. Inget land har gjort detta perfekt då inget facit fanns på förhand. Debatten kommer ske inrikes i samtliga nationer om konsekvenserna av lockdowns var värt det eller inte. I Sverige kommer debatten gälla tragedin i äldreomsorgen och den efterföljande ekonomiska krisen.
Citera
2020-06-23, 12:37
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Det är ju en siffra gripen ur luften, men ifall den allmänna uppfattningen blev att D-vitamintabletter skyddar mot en dödlig sjukdom så är jag övertygad om att många skulle ta för mycket, ja. De flesta svenskar har inte brist på D-vitamin till att börja med.

Missförstå mig inte, jag säger inte att man ska undvika D-vitamintabletter. Jag säger bara att man måste vara extremt försiktig med allmänna råd eftersom de lätt slår fel. För de som har möjlighet är det bättre att få sitt D-vitamin genom att vara ute i solen, snarare än självmedicinering.
Om man kan vara ute i solen.
Många arbetar den tiden solen lyser.
Nej det garanterar inte att man får sitt behov och inte heller de svaga doser man får via multivitaminer mm.

Jag tar ett piller varje dag med 2500IE D-vitamin och gör så hela året.
Varför skulle jag ta 2?
Jag får en lämplig och inte för stor dos varje dag.
Inte speciellt svårt.
Till frukost.

Troligen skulle du klara av det också 1, ETT piller om dagen.
Citera
2020-06-23, 12:39
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Du tror att 25% av Sveriges befolkning skulle ta skadligt höga doser av D-vitamin om de blev rekommenderade att ta en tablett om dagen?

Det tror inte jag. Jag tror du har en helt skev bild av hur mycket D-vitamin man behöver inta för att det skall vara skadligt.

Citat:

Livsmedel i Sverige är berikade med D-vitamin,

mjölk och smör t ex väl?

Ingen aning om tillskottet varierar över året.

Så man får i sig lite genom maten.
Citera
2020-06-23, 12:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jag säger bara att en väsentlig andel av befolkningen varken följer råd, lagar, seder eller sunt förnuft. Det måste man alltid ta med i beräkningen.
Ja, har du några incidenter på vitaminöverdosering att presentera i Sverige.

Jämfört med de andra preparaten som man rekommenderar är nog D-vitamin harmlöst. Du skulle bara veta biverkningarna med t.ex. nucleotidanaloger som remdesivir. Den är säkert bland mycket annat teratogen.
Citera
2020-06-23, 12:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
För att sätta det här i rätt perspektiv så motsvarar 25 µg Vitamin-D 1,000 IU (International Units, eller "IE", Internationella Enheter i Sverige)).

Det rekommenderade intaget ligger på mellan 10-25 µg / dag. Personen i artikeln ovan har alltså hällt i sig 50 gånger den dosen. Det handlar således inte om att D-vitamin är farligt utan om att personen i artikeln ovan inte är riktigt frisk i huvudet.

Det finns gott om undersökningar som visar att ett tillskott på under 4,000 IU (100 µg) per dag är helt ofarligt. Ligger man på 25 µg kan man vara helt lugn för att man inte drabbas av någon "förgiftning" eller "leverskador" som resulterar i "sjukhusvistelser".

Herregud, vad är det för fel på folk...
Du förstår inte, i Sverige betraktas vitaminer som gift. Sverige är nämligen bäst i världen och här lider ingen av näringsbrist för mat räcker! Det finns läkare som hånat svenskarna för den "dyra urin" som uppstår när kosttillskottknaprande svenskar pissar ut sitt överskott av vattenlösliga vitaminer.

Dessutom är alla lika i det här landet. Säger apoteket att 10 mikrogram D räcker så räcker det. För alla. Så är det bara, och gillar du inte det så gillar du nog inte Sverige.

Det är skämmigt nog att ta en vanlig multivitamintablett med av myndigheterna noga kontrollerade rekommenderade dagliga intag, RDI, men gud nåde den som anser att lite mer än det skulle kunna göra nytta. Tror inte någon läkare skulle våga föra fram en så kättersk idé av rädsla för att förlora sin läkarlegitimation. RDI är GUD, och med våra 6-8 rekommenderade skivor bröd om dagen och en tallrik havregrynsgröt med mjölk till frukost ska ingen behöva lida näringsbrist i detta perfekta land.

Om denna attityd får någon effekt på chanserna till överlevnad i covid19 vore intressant att veta. SPF 30 är normal styrka på solkräm för känslig skandinavisk hud, så särskilt mycket D-vitamin från solen får vi kanske inte av våra rekommenderade femton minuter. Vi får nog nöja oss med vad vi får genom vår enligt lag berikade mellanmjölk. Skål!
Senast redigerad av outoftheblue 2020-06-23 kl. 12:52.
Citera
2020-06-23, 12:44
Medlem
EveryBodyKnowsC-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag tror på lite mer

+ 51 döda
+ 9 Iva
+ 1360 fall.

Den stora körningen lär ju komma i morgon.

Räkna du med värmeböljan och inga fläktar?

+500 döda
+100 IVA
+20000 fall
Senast redigerad av EveryBodyKnowsC-19 2020-06-23 kl. 12:53.
Citera
2020-06-23, 12:46
Medlem
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Igår den 22/6 var det många dödsfall med långa eftersläpningar, upp till 33 dagar !!!

Ett dödsfall ansågs ha dödsdag den 21 maj, flyttades dit, 33 dagar före igår.
Dödsdag för 1 person kom in i kurvan för den 27 maj , med 27 dagars eftersläpning.
1 person med 25 dagars eftersläpning från igår lades in i kurvan för den 28 maj
1 person med 23 dagar mellan dödsdag och rapportering och registrering, in för 30 maj.
1 person med 22 dagars eftersläpning lades in i kurvan för 31 maj.
1 person med 21 dagars eftersläpning lades in i kurvan för 1 juni
2 personer med 19 dagars eftersläpning kom in i kurvan för 3 juni.

Ytterligare 10 personer utan kända dödsdagar , kommer att föras in någonstans i kurvan ?? !!

Alltså 8 personer har blivit inlagda i kurvan som anses / är mer än 19 dagar gamla !

Det är så ”världens bästa rapporteringssystem” fungerar !

Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Ja det är väl bra.
Hur tror du andra länder gör?
Förmodligen inte alls.

Jo, det är bra att dödstalen kommer in på rätt dödsdatum.

Bekymret är att kurvan visar inte dagsläget , utan hur det var för ungefär 10-14 dagar sedan !

Det är det som är problemet med ett slött och inte väl fungerande rapporteringssystem.

Sedan kommer man inte ifrån att det dött 5122 personer , vilket är 507 personer per 1 miljon invånare, det 7:e värsta dödssiffran i hela världen. (gårdagens siffror)
Citera
2020-06-23, 12:47
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:

Självklart är det bäst att vara ute och exponeras för solksken.
Och jo - en majoritet av befolkningen i t.ex. Sverige lider av D-vitaminbrist, så man är helt enkelt ute för lite. I synnerhet på vinterhalvåret.

Du får väl läsa på lite innan du postar, så säg?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6245030/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in