2020-06-23, 12:10
Medlem
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Det är så jävla vackert att se att det fortsätta falla. Sakta men säkert. Blir så jävla glad Efter denna vår från helvetet.
Citera
2020-06-23, 12:12
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EveryBodyKnowsC-19
I detta kan jag faktiskt hålla med dig om, eftersom jag tror att en värmebölja kan skada de äldre mer än vad ett fake virus kan..vet inte riktigt hur han tänkte här??

Jag vet inte heller. Men förmodligen lite fyrkantig och kan inte lämna sin komfortzon vilket gör att det blir fel. Hade jag varit chef på FHM så skulle jag ge Tegnell lite PR träning nu. För varje ord han säger blir löpsedlar och i och med förtroendet för honom rasar så kan det bara gå åt fel håll.

Men jag står fast i att han inte har gjort något bra jobb. Han gör mer skada än nytta för vårt land.
Citera
2020-06-23, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Du tjatar om att FHM/Tegnell inte har ansvar får något i inlägg efter inlägg och att det är regioner/kommuner som är ansvariga.

Så du tycker det är helt fel att FHM håller presskonferenser och pratar om handtvätt, masker, fläktar mm antar jag? Varför ska de prata om dessa saker om de inte har något ansvar?

Och regioner/kommuner som hela tiden hänvisar till FHM när de inför sina lokala regler gör också fel?

Eller, alternativt, kanske det är du som är ute och cyklar?
Bara en tanke...

Så här ser ansvarsfödelningen ut:

Statens roll är att etablera principer och riktlinjer .

Regioner ansvarar för att organisera hälso- och sjukvården så att alla medborgare har tillgång till god vård.

Kommunerna ansvarar för vård av äldre.
Citera
2020-06-23, 12:13
Medlem
Vad blir det idag?
+28 döda
+7 iva
+1200 fall?
Citera
2020-06-23, 12:16
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Så här ser ansvarsfödelningen ut:

Statens roll är att etablera principer och riktlinjer .

Regioner ansvarar för att organisera hälso- och sjukvården så att alla medborgare har tillgång till god vård.

Kommunerna ansvarar för vård av äldre.
Ja.
Och regioner och kommuner följer alltid FHM:s rekommendationer och inför dessa i sina egna rutiner. Eller hur?
Det är liksom poängen med FHM.

Menar du verkligen ändå att FHM inte har något ansvar när de t.ex. sa att masker i äldrevården inte behövs?
Citera
2020-06-23, 12:17
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Vad blir det idag?
+28 döda
+7 iva
+1200 fall?

Jag tror på lite mer

+ 51 döda
+ 9 Iva
+ 1360 fall.

Den stora körningen lär ju komma i morgon.
Citera
2020-06-23, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men nu handlar detta om äldre-äldre vars olika nivåer på mineraler i blodet bör hållas under läkarkontroll annars.

Risken att drabbas av hyperkalcemi som frisk vuxen människa är nog minimal med terapeutiska doser. Hur tror ni annars man skulle kunna rekommendera detta som profylax i en vetenskaplig studie mot COVID19?

Calcitriol, the active form of vitamin D, is a promising candidate for COVID-19 prophylaxis

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.06.21.162396v1

Eller, ni kanske redan är åderförkalkade bortom all räddning. Då är det iofs tragiskt och jag beklagar då det.
Jag säger bara att en väsentlig andel av befolkningen varken följer råd, lagar, seder eller sunt förnuft. Det måste man alltid ta med i beräkningen.
Citera
2020-06-23, 12:22
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ja.
Och regioner och kommuner följer alltid FHM:s rekommendationer och inför dessa i sina egna rutiner. Eller hur?
Det är liksom poängen med FHM.

Menar du verkligen ändå att FHM inte har något ansvar när de t.ex. sa att masker i äldrevården inte behövs?
FHM har ingen sanktionsmöjlighet.
Hur ska då FHM kunna hållas ansvariga för kommunernas bristande insatser?

Ansvaret ligger hos den instans/myndighet som har ansvaret i vanliga fall.
Det är ansvarsprincipen som gäller i Sverige.
Citera
2020-06-23, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Det är så jävla vackert att se att det fortsätta falla. Sakta men säkert. Blir så jävla glad Efter denna vår från helvetet.

Inskrivna patienter

1776 män 636 kvinnor
73,6% 26,4%

Risgruppr:

Högt blodtryck: 51%
Diabetes: 30%
Citera
2020-06-23, 12:28
Medlem
Det vore intressant att veta hur många av dem som avlider i Juni faktiskt blev smittade i relativ närtid. Vissa har ju extremt utdraget sjukdomsförlopp. Efter en lång tids sjukdom ger ju kroppen upp tillslut.
Citera
2020-06-23, 12:30
Medlem
Citat:
Epidemiläget i Sverige fortsätter vara så extremt att Finland inte kommer öppna sina gränser mot landet. Det upprepar nu regeringen, enligt Svenska Yle.

https://www.friatider.se/finland-oppnar-inte-mot-sverige-ni-har-mycket-smitta

"Pariastaten" Sverige. Vi behandlas som vore vi riktigt smutsiga och illaluktande och hade pest och spetälska samtidigt. De verkar livrädda för svensken. Detta får vi nog leva med under ganska lång tid. Sverigebilden är fruktansvärt sargad, och svenskarnas goda rykte är förstört.
Citera
2020-06-23, 12:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Folk kan ju inte ens följa instruktioner angående hur många värktabletter som är lämpligt att ta per dygn.

De tror att om de tar dubbeldos då blir det bättre.
Tror inte det spelar någon roll faktiskt.

Ett tips: kolla indikationerna så får ni en idé till vilka man vänder sig med varningar. I det här fallet ger man mest äldre kvinnor detta tillskott för att de inte ska bryta lårbenshalsen av sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in