2020-06-23, 10:10
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det här är ju väldigt svårt att förklara för folk. Om Folkhälsomyndigheten rekommenderar en D-vitamintablett om dagen för COVID-19, så kommer hälften av svenskarna ta en tablett om dagen, en fjärdedel skiter i det helt, och resterande går bananas och tar skadligt höga doser.

Styrning av ett samhälle är flockteori. Att många människor gör helt fel måste alltid tas med i kalkylen. Det gäller oavsett om det är social distansering, självmedicinering, munskydd eller huruvida man reser över landet trots restriktioner.
Du tror att 25% av Sveriges befolkning skulle ta skadligt höga doser av D-vitamin om de blev rekommenderade att ta en tablett om dagen?

Det tror inte jag. Jag tror du har en helt skev bild av hur mycket D-vitamin man behöver inta för att det skall vara skadligt.
Citera
2020-06-23, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du får gärna precisera och komma med motargument.
Det gjorde jag angående spridningen. Men även det här med att det tar tid innan folk insjuknar i C19 stämmer inte generellt det är ju från fall till fall. Sen är det ju oseriöst att propagwra för masker utan att nämna att man bör satsa på bra masker inte de enkla som i princip blir värdelösa efter en kort stund.
Senast redigerad av Nibiru2011 2020-06-23 kl. 10:12.
Citera
2020-06-23, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
För att sätta det här i rätt perspektiv så motsvarar 25 µg Vitamin-D 1,000 IU (International Units, eller "IE", Internationella Enheter i Sverige)).

Det rekommenderade intaget ligger på mellan 10-25 µg / dag. Personen i artikeln ovan har alltså hällt i sig 50 gånger den dosen. Det handlar således inte om att D-vitamin är farligt utan om att personen i artikeln ovan inte är riktigt frisk i huvudet.

Det finns gott om undersökningar som visar att ett tillskott på under 4,000 IU (100 µg) per dag är helt ofarligt. Ligger man på 25 µg kan man vara helt lugn för att man inte drabbas av någon "förgiftning" eller "leverskador" som resulterar i "sjukhusvistelser".

Herregud, vad är det för fel på folk...

Livsmedelsverket och apoteken i Sverige rekommenderar inte högre doser än max 10 µg/barn eller vuxen. Om man är äldre och vistas mycket inom hus och exponeras inte för solen då kan det bli frågan 20 µg.

Men du får gärna fortsätta att ta precis så höga doser DU vill. Det är ju din kropp och din hälsa det handlar om. Det verkar dessutom som så att du vistas väldigt mycket tid inomhus och knappt ser solen.
Citera
2020-06-23, 10:15
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag har tjatat om samma sak hela våren, men nästan ingen fattar.

Att viruset tränger ut normal vård och förstör vården, det verkar vara extremt svårt att fatta. Bla operationer och aborter ställs in.

Dessutom har coronvården slukat personal, så vanliga avdelningar blev utan kompetent och van personal i flera månader.

En HIA-avdelning tex, genomför ett centralt servicearbete dygnet runt. En del av detta superviktiga arbete har offrats under våren.

Hjärtpatienter har alltså fått stå tillbaka.

Det är enorma konsekvenser.

Man kanske måste ha en vårdande omgivning för att koppla, eller ett intresse av vård. Jag får ju min info "gratis" iom att en nära kompis jobbar på covidavdelning och innan det jobbade inom "vanlig" akutvård som sjuksyrra. Plus då att hon får en massa info från sina arbetskompisar. Plus att min mamma hänger med i vad som händer på vårdfronten trots att hon är pensionär nu, men USK:en sitter djupt!

Eller också känner man folk som får stå tillbaka som patienter som en kompis till min andra kompis som vården tyckte de skulle testa för cancer först i oktober trots att hon haft symptom och hon var med framgång behandlad för cancer för 5 år sedan, så det är ingen inbillningssjuka, bara en redig undersökning kan säga om cancern är tillbaka.

Vårdskulden är verkligen enorm!!! På mindre sjukhus som inte varit så coviddrabbade verkar de kört på nästan som vanligt med korta väntetider, t ex min släkting fick komma på undersökning samma vecka som han ringde sjukhuset för en icke akut undersökning.

Men här där jag bor är sjukhuset ganska stort i ett ganska coviddrabbat område. Är ju inte Stockholm, men inte kul iallafall.

Personalen borde nästan beordras semester tycker jag. Eftersom jag personligen känner flera av dessa vårdare (SSK allihopa), så märker man ju lite hur de förändras. De försöker ju hålla masken och de vill ha så normalt som det kan bli. Men man märker att minsta lilla som inte rör vården (där verkar de kunna gå in i trance och sköta det mesta bra), då är de jättekänsliga. Då har det ju hänt något i psyket. En fick för sig utan att hon visste vart det kom ifrån att hon skulle krascha bilen och dö, hon satt och körde bil just då. En annan satt och storgrät i 2 timmar för att hon råkade tappa tallriken med sina pannkakor så det bara blev pannkaka av alltihop.

Och då är detta starka kvinnor och en del män, som varit med om det mesta inom vården, unga vuxna som de inte lyckats rädda, dödsbädd där ett par tar farväl av varandra efter 60 år som gifta, massor av hjärtskärande historier som de på något sätt lyckats skaka av sig och fortsätta ett helt normalt liv. Det säger något när även dessa börjar krackelera.

Först när man inte visste hur många som skulle hamna på covidavdelning frös alla sommarsemestrar in. Men sedan när det lugnade ner sig såpass att de alla inte måste vara där samtidigt så fick de 4 veckor sommarsemester. Som de ger med en hand och tar med den andra. De erbjuder att man säljer sina semesterveckor och ja, leva som covidsyrra har fördyrat, ingen har orkat äta billig hemlagad mat, ibland efter dubbla skift och inga bussar blir det taxi och flera liknande saker. Då lockar det verkligen att sälja sin semester. Men dessa människorna behöver verkligen sin semester!

Som tur var sa facket till att de inte får sälja alla sina veckor. Jösses.

När man ska börja återgå till vanlig vård, kommer det ju bli en slags triage där med. Vissa kommer få vänta jättelänge bara för att det inte är så troligt att de dör. Medan andra faktiskt har dött för att det inte funnits personal till deras vård. Jag frågade t o m här på FB om någon visste om detta hänt och fick ganska många PM-svar där coronavården konkurrerat ut annan vård med dödsfall som följd. (Hoppas det är OK att nämna det, nämner inga namn.) Jag höll ju på att gå åt själv pga detta.

Jag förstår inte riktigt hur även med mindre coronafall som vården ska återhämta sig. Jag tror folk underskattar hur lång tid det kommer ta. Och coronan är ju inte ens borta än! Vi har inte stängt någon av våra 5 (? tror jag) coronaavdelningar. Tror vi har 2 corona allmänvård för de som inte är extremt sjuka och de som inte kvalat in för intensivvård, 2 covid IMA och 1 covid IVA. Det som de säger är den största förändringen är att man fyllt på covid IMA från allmänvård, dvs vissas vårdkvalitet har ökat.

En annan sak som man kan anse lite oroande är vaccinet. När de köpte in så mycket svininfluensavaccin så fyrdubblade de ju skulden vården hade, och skulden var stor redan innan. Vad händer med den vanliga vården om vi gräver en jätteskuld om vi köper ett coronavaccin?

Det är verkligen bra att ha dig här i tråden för förstahandsinfo är ovärderlig!!!
Citera
2020-06-23, 10:15
Medlem
madchances avatar
Tegnell kungör att äldreboenden ska undvika fläktar om det kommer en värmebölja eftersom att ”vi vet inte än hur till exempel fläktarna sprider smittan”. Så nu ska försiktighetsprincipen tillämpas. Har man, sist av alla, insett att smittan behöver gå mot noll utan först nått flockimmunitet?

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-vill-stoppa-flaktar-pa-aldreboenden/
Senast redigerad av madchance 2020-06-23 kl. 10:18.
Citera
2020-06-23, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det här är ju väldigt svårt att förklara för folk. Om Folkhälsomyndigheten rekommenderar en D-vitamintablett om dagen för COVID-19, så kommer hälften av svenskarna ta en tablett om dagen, en fjärdedel skiter i det helt, och resterande går bananas och tar skadligt höga doser.

Styrning av ett samhälle är flockteori. Att många människor gör helt fel måste alltid tas med i kalkylen. Det gäller oavsett om det är social distansering, självmedicinering, munskydd eller huruvida man reser över landet trots restriktioner.

Jag förstår inte varför vissa tycks ha ett så enormt behov att komma med Corona-lösningar som kan vara direkt farliga. Vad vill man uppnå? Att folk ska bli sjuka och få men? Är dessa människor sadistiskt lagda och njuter av tanken att någon stackare följer deras råd och därmed riskerar sin hälsa?

Till och med folk som har (hade) läkarlegitimation - som fettdoktorn - som kom med allt möjligt kvacksalveri tills samhället sa ifrån. Håller med Björn Olsen att det är kriminellt att hålla på så där.
Citera
2020-06-23, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Tegnell kungör att äldreboenden ska undvika fläktar om det kommer en värmebölja eftersom att ”vi vet inte än hur till exempel fläktarna sprider smittan”. Så nu ska försiktighetsprincipen tillämpas. Har man, sist av alla, insett att smittan behöver gå mot noll utan först nått flockimmunitet?

Tegnell har hela tiden sagt att sjukdomen ska hållas borta från riskgrupper. Sluta ljuga.
Citera
2020-06-23, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Livsmedelsverket och apoteken i Sverige rekommenderar inte högre doser än max 10 µg/barn eller vuxen. Om man är äldre och vistas mycket inom hus och exponeras inte för solen då kan det bli frågan 20 µg.

Men du får gärna fortsätta att ta precis så höga doser DU vill. Det är ju din kropp och din hälsa det handlar om. Det verkar dessutom som så att du vistas väldigt mycket tid inomhus och knappt ser solen.

Sveriges rekommendationer är lite föråldrade. I usa och kanada med nyare rekommendationer är det 15 microgram
https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-Consumer/
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Tegnell har hela tiden sagt att sjukdomen ska hållas borta från riskgrupper. Sluta ljuga.

Träna läsförståelse. Eller har du dyslexi? I så fall ber jag om ursäkt.
Citera
Medlem
Citat:

Har inte Tegnell predikat försiktighet hela tiden när det gäller de äldre?

Tyvärr är det ju inte Tegnell som har ordnat vården på äldreboenden - utan kommunerna.

Om Stockholms kommun (högerstyre) inte klarar av sitt uppdrag då hjälper det föga helt oavsett vilka rekomenderationer Tegnell kommer med.
Citera
2020-06-23, 10:23
Medlem
Citat:

Hm, men munskydd borde användas tillsammans med fläkt.
Citera
2020-06-23, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Sveriges rekommendationer är lite föråldrade. I usa och kanada med nyare rekommendationer är det 15 microgram
https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-Consumer/

No, inte så jätte stor skillnad om man jämför tokens dos på 50 mikrogram.

Även i Sverige säger man att vissa grupper kan ta upp till 20 mikrogram = svarta, muslimer som täcker sin hud, de som vistas mycket tid inom hus osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in