Citat:
Ursprungligen postat av
SmurfSmurf
Ja orm! När jag var liten hade mina morföräldrar en okastrerad hona som noga städade tomten i sommarstugan från orm. Hon åt inte upp dem, vi hittade döda ormar här och där men de hade inte en skråma. Jag tror hon stressade ihjäl dem på nåt vis. Tassade till dem, skuttade iväg, tassade till, skuttade iväg, rinse and repeat.
Ja katter har ju sina metoder när det gäller ormjakt! Sopa till och hoppa undan, repetera, repetera och repetera tills dess att ormen försöker fly. Då åker strypgreppet fram tills dess att ormstackaren är död!
Min gamla katt åt dock på sina ormar för det mesta. Speciellt mittenpartiet verkade vara gott, för huvud och svanstippar ratades!
Denna katt var en riktig god jägare förövrigt! Allt ifrån möss och sorkar till fåglar, ormar, ekorrar och harpaltar släpade hon hem! Oftast så käkade hon upp det som hon hade fångat, men ibland så ville hon lämna presenter till oss i levande skick, så man kunde aldrig veta vad för mysigt som kravlade, kröp eller hoppade runt i huset efter att kattan hade känt sig generös hahaha!
Min nuvarande gamla katta jagar hon med när vi är på landet, men hon har iaf kattvett nog till att käka upp det som hon dödar! (Eller så är hon helt enkelt bara en snål fan!) 😋
En katt som gillar ärtor var udda att höra om!! Kul med varierad kost antar jag haha!!