Citat:
Ursprungligen postat av
HG
Fast bankerna skulle aldrig tillåta något nytt miljonprogram, ändock om det vore det bästa för Sveriges befolkning. Du kan ju själv räkna ut vad som händer med kostnadsbilden på bostadsrätter om det plötsligt dyker upp en massa hyreslägenheter. Inga höga prisbilder, lägre lån och att värdet sjunker på redan maxbelånade bostadsrätter.
Istället är det bättre med hemlöshet, trångboddhet samt höga lån.
Man undrar stillsamt hur det gick med lägenhetspriserna i Sverige 1968-75 när miljonprogrammet byggdes? Det är under min yngsta barndom, jag har inga minnen från tiden att min hemort Danderyd var särskilt dyrt, vem som helst kunde flytta dit.
På 1990-talet talade jag med en äldre dam som berättade hur hon fick sin hyreslägenhet mitt på Frejgatan i Stockholm kring 1975. Hon var ute på stan och gick på gatan där med sin vän, när en "inkastare" som stod på trappan till Frejgatan sa "behöver ni en lägenhet? Det finns en att hyra för 900 kr/månad, vill du titta?". Hon gick in, tyckte den var snygg, och flyttade in. Sedan bodde hon där till 1998.
Ovanstående lilla historia kanske antyder varför ett miljonprogram skulle vara politiskt omöjligt i dagsläget. 100.000-tals människor skulle förlora alla sina pengar inklusive Orwell i tråden, när kreti och pleti fick fina lägenheter utan kötid i nybyggda förorter till Stockholm.