2020-06-23, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Jeg oppfatter at ex svogeren forsøker å framstå som et karaktervitne for AE, og minnes hennes positive egenskaper. Han forteller om hvordan hun var som person som ung. Det er trolig ikke nødvendig å legge noen bakenforliggende agenda i det at han framstår "positiv". Jeg tror heller ikke det ligger noe ønske om personlig vendetta bak. Mange i THs slekt er nok kjent med opplysningene, men de fleste vil ikke snakke.

Når det gjelder opplysningene til politiet, så var det neppe avgjørende for at politiet endret hovedhypotese til drap. Forholdene som svogeren pekte på, var allerede anmeldt og må ha vært i politiets informasjonssystemer. Ex svogeren hadde informasjon fra tidligere tider, som kunne indikere at TH har både evne og vilje til å benytte profesjonelle kriminelle om han fant det nødvendig.

Denne informasjonen gjorde at ex svogeren fant det vanskelig å tro på kidnappingshistorien.

og hvordan vet du liksom at th har evne og vilje til å benytte pro kriminelle? evne i forhold til økonomi, ja, men det er det mange som har, og jeg tror ikke et fnugg på det du hevder de kalte aeh, nullet. å si at han er villig til det, er drøyt med mindre du har flere detaljer. jeg begynner å tro th er uskyldig. det at du hevder dette sier mye om deg. det er krysset ut 7 bokstaver i brevet til datteren, lisbeth passer.
Citera
2020-06-23, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z

«Luemannen»: Ung, slank og lettere på tå.
«Telefonmannen»: Grovere og tyngre.

Brenna synes det mest oppsiktsvekkende ved de to mennene er den ulike bekledningen.
:

– De skiller seg ganske kraftig fra hverandre, fordi den ene har lett bekledning, mens den andre har kraftigere bekledning. Det er det samme været og på samme tidspunkt. Det vil jeg anse som mistenkelig.– Hva kan det bety?
– Jeg synes begge to virker mistenkelig på hver sin måte. Man kan påstå at den siste med jakken prøver å skjule seg, siden han kler seg som om det skulle vært uvær, sier han.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bKl7aq/eksperter-om-overvaakningsvideoen-slik-kan-politiet-analysere-de-mystiske-mennene

Jeg tror at den første mannen hadde lett bekledning fordi han bare skulle gå et kort stykke frem til parkeringsplassen ved Futurum for deretter å gå tilbake til en bil som han skulle sette seg inn i og holde seg varm i. Og at den andre mannen var bedre kledt fordi han hadde planer om å oppholde seg utendørs i lengre tid (og planla kanskje å stå i ro skjult et sted langs den gangveien ved Futurum, og da trenger man tykkere jakke m.m. for å holde varmen) for å observere om TH kom gående til Futurum på gangveien ved Futurum.

Jeg mener at det er helt klart at de to mennene var der for å observere THs ankomst til Futurum.

Hva tror dere om dette og om det jeg skrev om i det andre innlegget (sitert over)?

Det er mange detaljer i artikkelen i linken av en som studerte videoen av Lue- og telefonmannen.

ja, og den siste har en sekk med seg. men hvis man ser på video og bilder av disse, ser dt ut som om de har en form for bind foran ansiktet. rart de ikke brukte store briller osv. men den høye tynne ser mest urolig og fokusert ut, litt stressa. nummer 2 ser ut som han er på en bedagelig og stressfri rusletur. begge er svært markante ved snupunktet, de snur på samme sted. hvis de ikke er innblandet i kidnappingssaken, er de involvert i noe annet krim som foregikk der og da, og det er noe snakk om narkotika som ble stjålet eller våpen i nærheten av dette stedet.
Citera
2020-06-23, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Har de fleste av dere "lagt bort" telefon- og luemannen-sporet, på samme måte som politiet gjorde?
Jeg synes at de to mennene ble straks mer interessante igjen etter at vitnet i Ås beskrev de to mennene som satt i forsetene i den røde BMWX3-bilen.
Og etter det jeg leste og kom frem til tidligere i dag, er jeg sikker på at de to var ved Futurum for å observere THs ankomst til Futurum:
(FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31

Jeg ser ikke bort fra at de to mennene også har blitt observert sammen flere ganger andre dager, men da iført en helt annen bekledning.

Er det ikke rart de ikke kledde seg ut som gresskar på denne dagen? De hadde jo muligheten mener jeg
Citera
2020-06-23, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WinnieSeila
Kan det vara en anmeldelse om misshandel som var den saken fra Gjövik i 1970 som politiet ville se på förra veckan?

Det var vel i slutten av mai vi fikk høre om denne hendelsen på Gjøvik. Noe som skulle bekrefte THs voldspotensiale. Minimum 3 uker siden, altså. Jeg tror dette er oppklart. Saken var antakelig ikke noe å gå videre med. Fillesak. Hadde det vært noe å ta tak i, så hadde vi forlengst kunnet lese om det i media.
Jeg har lest samtlige utgaver av Oppland Arbeiderblad for mars 1970. Det var en del tilfeller av promillekjøringer, slåssing og knuffing i fylla etc. Ingen alvorlige voldsepisoder, eller noe annet som man kan tenke seg kan knyttes til TH.
Senast redigerad av Akershus 2020-06-23 kl. 08:16.
Citera
2020-06-23, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akershus
Det var vel i slutten av mai vi fikk høre om denne hendelsen på Gjøvik. Noe som skulle bekrefte THs voldspotensiale. Minimum 3 uker siden, altså. Jeg tror dette er oppklart. Saken var antakelig ikke noe å gå videre med. Fillesak. Hadde det vært noe å ta tak i, så hadde vi forlengst kunnet lese om det i media.
Jeg har lest samtlige utgaver av Oppland Arbeiderblad for mars 1970. Det var en del tilfeller av promillekjøringer, slåssing og knuffing i fylla etc. Ingen alvorlige voldsepisoder, eller noe annet som man kan tenke seg kan knyttes til TH.

Det var ikke snakk om noen sak i avisen fra den tiden. Først nå er den ute i media.
"I slutten av mai henvendte Kripos seg til Arkivverket for å få tilgang på vaktjournaler skrevet av politiet på Gjøvik i 1970."
Citera
2020-06-23, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tungsten76
Det var ikke snakk om noen sak i avisen fra den tiden. Først nå er den ute i media.
"I slutten av mai henvendte Kripos seg til Arkivverket for å få tilgang på vaktjournaler skrevet av politiet på Gjøvik i 1970."

Og hvis det hadde vært en sak på Gjøvik i 1970, så ville ikke Oppland Arbeiderblad ha skrevet om det da? OA, med avdelingskontor på Gjøvik? Min gjennomgang av avisen viser at det var tett kontakt mellom politiet og lokalavisen. Gjøvik var da en småby, alt var veldig oversiktlig. Det skulle ikke mye til, før det ble en notis i avisen.
Citera
2020-06-23, 10:45
Medlem
Citat:
Og hvis det hadde vært en sak på Gjøvik i 1970, så ville ikke Oppland Arbeiderblad ha skrevet om det da? OA, med avdelingskontor på Gjøvik? Min gjennomgang av avisen viser at det var tett kontakt mellom politiet og lokalavisen. Gjøvik var da en småby, alt var veldig oversiktlig. Det skulle ikke mye til, før det ble en notis i avisen.

Ikke denne saken tror jeg. Den ble nok kun rapportert via feks sykehus/legevakt til politiets vakthavende.
Citera
2020-06-23, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Jeg er enig i at det er svært mange oppringninger i løpet av kort tid.
Spørsmålet er om det er uttrykk for ekte bekymring, eller om det er en "overstaging".

Personlig reagerer jeg på at han ikke reiser hjem for å sjekke tidligere, eller ber et av barna stikke innom. Vi snakker om en eldre dame på snart 70, som etter sigende alltid svarer raskt eller ringer tilbake. I tillegg tar det bare få minutter å kjøre hjem for å se at alt står bra til.

Hvis han altså var bekymret for at noe hadde tilstøtt henne. Tre og en halv time er veldig lenge å vente om man tenker at en person kan ha fått et illebefinnende. På den annen side så kan det tenkes han trodde hun med vilje ikke svarte på telefonen, for eksempel hvis de hadde kranglet.

Ja, men mange argumenter også med at det er unaturlig å dra hjem såpass tidlig som han gjorde osv.
Første gang når noen ikke svarer tenker man gjerne at vedkommende har lagt fra seg mobilen/dusjer/glemt å ta den med seg ut/ikke hører den/litt opptatt osv.
Så bekymringen økte vel litt utover dagen tenker jeg isåfall.

Flere mener: " hvis min kone ikke tar telefonen på et par timer drar jeg ikke hjem av den grunn" osv.
Så det er litt individuelt akkurat hvor tidlig det er naturlig å dra hjem sånn sett. Etter min oppfatning gir ikke 3,5 timer noe grunnlag for mistenksomhet. Det synes jeg ikke er rettferdig ovenfor en person. Jeg vet ikke om TH er en type som er så utrolig sensitiv og følelsesstyrt at han drar hjem med en gang hun ikke svarer på tlf.

Men det er dette "overstaging" jeg lurer på hva som er argumentasjonen bak. For i dette henseende. Hvorfor skulle han isåfall i det hele tatt drive å stage noe med å ringe masse hjem? Det tjener jo ikke hans sak, så forstår ikke helt hvorfor han isåfall skulle planlegge dette? Jeg mener at man må ta med alt for å se hva som har skjedd. Ikke hoppe over disse tingene.
Det skaper heller ikke noe alibi for han, for det kunne han lett skapt uten å ringe hjem til henne. Han ringte heller ikke så hyppig at det ville gitt noe alibi sånn sett. Det gjør jo egentlig saken verre for han.
Er mer naturlig at han isåfall gjorde mest mulig normalt den dagen og hadde arrangert alibi gjennom møter osv.

Så ringte han også til henne litt etter han kom hjem, 1346 fra fasttelefonen. Siden han ikke fant henne noe sted i huset.
Da har vi et nytt spørsmål.
Hvis han da hadde planlagt alt dette, så vet han jo at hennes mobil ligger igjen i huset, etter avtale med de som har gjort det isåfall.
Hvorfor sier han da at han ikke hørte eller så telefonen på det tidspunktet?
Det er ingen vits for han å arrangere noe rundt den telefonen isåfall.
Han kunne sagt at den lå der den lå. Hvorfor planlegge å ringe til henne 1346 og så samtidig si at han ikke hørte telefonen? Lydtester sier vel at han må ha hørt den hvis den lå der? Dette er helt elementære ting i en plan isåfall. Det er veldig mye der som skurrer ifht at TH står bak.

Jeg mener et helt essensielt spørsmål som må stilles i saken er om GM er en som har hatt mulighet å plante noe som kan skape mistanke på TH.

Hvem kan ha hatt mulighet å flytte litt på den mobilen, (evt sette på lyden igjen og det kan være snakk om bare få meter isåfall), mellom 1346 og 1420 eller ca da TH dro ut for å møte politi.

Og samtidig

Hvem kan ha hatt mulighet å slette to anrop fra TH sin jobbmobil? Slik jeg forstår var denne på jobben og han pleide legge den igjen der. Da er spørsmålet når og hvordan den ble levert til politi. Hentet han den selv på Futurum, eller hentet noen andre den for han osv. Slike detaljer vet kun politiet.
Citera
2020-06-23, 11:15
Medlem
WinnieSeilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tungsten76
Ikke denne saken tror jeg. Den ble nok kun rapportert via feks sykehus/legevakt til politiets vakthavende.

Precis mina tankar. Usch, vad ledsen jag bliver om detta varit Lisbet*s liv alla dessa år.
Citera
2020-06-23, 12:22
Medlem
Citat:

Bra jobb med gjennomgang!

På 70-tallet var nok grensene for å skrive om hendelser innenfor spekteret av famileanliggende høyere enn nå. Selv om mye annet, men mer ufarlig, kom på trykk.
Citera
2020-06-23, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gina33
ja, og den siste har en sekk med seg. men hvis man ser på video og bilder av disse, ser dt ut som om de har en form for bind foran ansiktet. rart de ikke brukte store briller osv. men den høye tynne ser mest urolig og fokusert ut, litt stressa. nummer 2 ser ut som han er på en bedagelig og stressfri rusletur. begge er svært markante ved snupunktet, de snur på samme sted. hvis de ikke er innblandet i kidnappingssaken, er de involvert i noe annet krim som foregikk der og da, og det er noe snakk om narkotika som ble stjålet eller våpen i nærheten av dette stedet.

Kan du se att den andra mannen vänder (snupunktet) - jag kan bara se att den första vänder. Innan dess vänder han sig halvt om med ansiktet mot parkeringen.

Jag tycker det verkar misstänkt ..på ett eller annat sätt har de antagligen med saken att göra.
Citera
2020-06-23, 12:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
Ja, men mange argumenter også med at det er unaturlig å dra hjem såpass tidlig som han gjorde osv.
Første gang når noen ikke svarer tenker man gjerne at vedkommende har lagt fra seg mobilen/dusjer/glemt å ta den med seg ut/ikke hører den/litt opptatt osv.
Så bekymringen økte vel litt utover dagen tenker jeg isåfall.

Flere mener: " hvis min kone ikke tar telefonen på et par timer drar jeg ikke hjem av den grunn" osv.
Så det er litt individuelt akkurat hvor tidlig det er naturlig å dra hjem sånn sett. Etter min oppfatning gir ikke 3,5 timer noe grunnlag for mistenksomhet. Det synes jeg ikke er rettferdig ovenfor en person. Jeg vet ikke om TH er en type som er så utrolig sensitiv og følelsesstyrt at han drar hjem med en gang hun ikke svarer på tlf.

Men det er dette "overstaging" jeg lurer på hva som er argumentasjonen bak. For i dette henseende. Hvorfor skulle han isåfall i det hele tatt drive å stage noe med å ringe masse hjem? Det tjener jo ikke hans sak, så forstår ikke helt hvorfor han isåfall skulle planlegge dette? Jeg mener at man må ta med alt for å se hva som har skjedd. Ikke hoppe over disse tingene.
Det skaper heller ikke noe alibi for han, for det kunne han lett skapt uten å ringe hjem til henne. Han ringte heller ikke så hyppig at det ville gitt noe alibi sånn sett. Det gjør jo egentlig saken verre for han.
Er mer naturlig at han isåfall gjorde mest mulig normalt den dagen og hadde arrangert alibi gjennom møter osv.

Så ringte han også til henne litt etter han kom hjem, 1346 fra fasttelefonen. Siden han ikke fant henne noe sted i huset.
Da har vi et nytt spørsmål.
Hvis han da hadde planlagt alt dette, så vet han jo at hennes mobil ligger igjen i huset, etter avtale med de som har gjort det isåfall.
Hvorfor sier han da at han ikke hørte eller så telefonen på det tidspunktet?
Det er ingen vits for han å arrangere noe rundt den telefonen isåfall.
Han kunne sagt at den lå der den lå. Hvorfor planlegge å ringe til henne 1346 og så samtidig si at han ikke hørte telefonen? Lydtester sier vel at han må ha hørt den hvis den lå der? Dette er helt elementære ting i en plan isåfall. Det er veldig mye der som skurrer ifht at TH står bak.

Jeg mener et helt essensielt spørsmål som må stilles i saken er om GM er en som har hatt mulighet å plante noe som kan skape mistanke på TH.

Hvem kan ha hatt mulighet å flytte litt på den mobilen, (evt sette på lyden igjen og det kan være snakk om bare få meter isåfall), mellom 1346 og 1420 eller ca da TH dro ut for å møte politi.

Og samtidig

Hvem kan ha hatt mulighet å slette to anrop fra TH sin jobbmobil? Slik jeg forstår var denne på jobben og han pleide legge den igjen der. Da er spørsmålet når og hvordan den ble levert til politi. Hentet han den selv på Futurum, eller hentet noen andre den for han osv. Slike detaljer vet kun politiet.
Du har helt rett, det virker usannsynlig at TH er GM, hvis han har planlagt dette, så burde han gitt seg selv et bedre alibi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in