Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Livsmedelsverket och apoteken i Sverige rekommenderar inte högre doser än max 10 µg/barn eller vuxen. Om man är äldre och vistas mycket inom hus och exponeras inte för solen då kan det bli frågan 20 µg.
Men du får gärna fortsätta att ta precis så höga doser DU vill. Det är ju din kropp och din hälsa det handlar om. Det verkar dessutom som så att du vistas väldigt mycket tid inomhus och knappt ser solen.
Ja, det är min kropp, och min dos är ordinerad av läkare efter blodanalys så min dosering har jag jättebra koll på, den behöver du inte oroa dig för, ser du. Sedan finns det massor av andra orsaker till dosering, bland annat årstid, hudfärg och kost etc., men det skall vi kanske inte gå in på då det blir för komplicerat för dig.
Apoteket i Sverige säljer sin egna D-vitamin i 20 µg doseringar just på grund av att det är en ganska vanlig rekommendation. Man säljer också en egen 5 µg brustablett plus en uppsjö med D-vitamin-produkter som innehåller ett dagligt intag på 50-60 µg. Som jag tidigare påpekat finns det massor av faktorer som styr vilken dosering (om ens någon) som är korrekt.
Och som jag tidigare påpekade:
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
För vuxna ligger den vanligaste rekommendationen för tillskott på 10 µg dagligen.
Och som sagt, D-vitaminbrist i Sverige är betydligt vanligare än folk i allmänhet tror.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6245030/