2020-06-30, 14:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Officiell rapportsiffra från FHM var 39 förra tisdagen. Isåfall hämtar Worldometers sin siffra från något annat håll.
Enl. uppgift tar man de officiella siffrorna;
Sources and Methods
Our sources include Official Websites of Ministries of Health or other Government Institutions and Government authorities' social media accounts. Because national aggregates often lag behind the regional and local health departments' data, part of our work consists in monitoring thousands of daily reports released by local authorities. Our multilingual team also monitors press briefings' live streams throughout the day. Occasionally, we can use a selection of leading and trusted news wires with a proven history of accuracy in communicating the data reported by Governments in live press conferences before it is published on the Official Websites.

We provide the source of each data update in the "Latest Updates" (News) section.
Below is a sample of some of the sources we use:
Och när man kollar det hamnar man här:

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Vilket då gör det märkligt för siffrorna för igår är:

67,667 smittade
+125 igår

5,310 döda
+12 igår

Någon borde kolla upp detta.
Citera
2020-06-30, 14:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Knappt några som helst åtgärder och ändå har överdödligheten nu gått ner mot 0. Det är ganska dåligt pinkat för en "domedagsinfluensa"

Det är sommar. De vanliga säsongsinfluensorna tar också paus över sommaren, liksom andra luftburna smittor.
Citera
2020-06-30, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
mm. Men fortfarande mer idag än vad Norge, Finland och Danmark har haft de senaste månaden tillsammans. Det ända jag är orolig att det nu i sommar är stor eftersläppning.

Fetade, det funderar jag också på. Lär vara väldigt många som gått på semester efter midsommar, så man undrar verkligen hur rapporteringen sköts nu, om det ändå prioriteras eller om det läggs på hög, etc. Skulle vara hemskt om det dök upp en massa eftersläpning sen om några veckor.. 😱
Citera
2020-06-30, 14:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Men det är ju de som testas positivt i PCR som utvecklar immunitet. Då kan man ackumulera dessa. FHM har gjort det själva (så då bör du även kritisera dem), men utifrån det felaktiga antagandet att man kan testas positivt i snitt 5 respektive 10 dagar. Internationell forskning indikterar istället 15-17 dagar. Här utgår jag inte från antikroppstesterna alls.

Det VET vi ju inte om alla gör. Vissa kanske kan bli smittade igen nästan genast?
Citera
2020-06-30, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är sommar. De vanliga säsongsinfluensorna tar också paus över sommaren, liksom andra luftburna smittor.

Roligt att i början var det förnekarna som trodde på nedgång i sommar till alarmisternas hånskratt. Nu är det tvärtom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Jag har tröttnat på alla sentimentala foliehattar. Medelåldern på döda överstiger genomsnittlig levnadslängd i fattiga länder. Det dör unga varje dag i kriget mot droger. Gråt dina krokodiltårar i moskén, på flashback behöver man inte va sentimental.

Ändå dör en jävla massa i corona i fattiga länder också! Tänk på det.
(Är själv förvånad över det- kanske har med biologisk ålder att göra?)

Allt annat vi människor dör av är(krasst) räknat med- en ny virussjukdom innebär kollaps av sjukvård etc.
Det är inte bara för att rädda 90 åriga multisjuka. Corona hotar hela samhället pga att det är nytt..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det förklarar inte varför Stockholm avtar snabbare än t ex VG?
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Kluster!

Om det inte varit uppenbart tidigare, så är det i alla fall nu.

De snackade om att smittan sprids bland yngre på badstränder och fester. Har dock ingen ingen källa, hörde det på nyhetsinslag
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Att inte resten av forskarvärlden drar samma slutsatser d.v.s. 99,9% av dem. Säkert får de betalt av Kina för att vara tysta. Vad tror du?

De har inte tagit tid att sätta allt i sitt sammanhang, men ja, givetvis alla som är kommunister eller dylikt som Tegnell misstänktvis är kan inte tänka sig att ens Kina har fler döda än Sverige eller ljuga om något annat. Sen finns organisationer som WHO som bevisligen får mer pengar av Kina än Sverige.

Det är sött att du kontrar mina argument med appeal to authority och dylikt.
Citera
2020-06-30, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Då förstår du inte långsiktiga effekter och kostnader på samhället när skolor stänger. Adjö.

Det är såklart inte optimalt. Men för att rädda 10 000 tals liv och ge oss bättre rykte utomlands är det värt.
Citera
2020-06-30, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
+23 döda betraktar jag som en låg siffra ändå. I mina beräkningar hade jag +28 avlidna. Jag tror faktiskt att man räddar mer människor på IVA samt att antalet som läggs in har minskat.

Min förutsägelse att vi har 6000 döda den 23 eller 24 juli ser inte ut att bli sanning, men jag återkommer med bättre beräkningar senare eller i morgon. Jag måste ha ett underlag och inte bara magkänsla.
Ju förr du återkommer med din prognos desto bättre, desto bättre. Vi väntar med spänning och kan riktigt inte komma vidare utan den...

Till alla som sitter och jämför de nordiska siffrorna får vi återigen be: tänk begreppet ”folkhälsa” i ett bredare perspektiv, på längre sikt ur flera aspekter.
Citera
2020-06-30, 14:33
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Normala år brukar det finnas andra förklaringar.
Men detta året?

"Man" får inte livslånga men. En andel av de sjuka får livslånga men, precis som en andel av dem som hamnar på IVA med andra virus-infektioner får det.

Finns ju flera publicerade artiklar om skador på hjärna, lungor och diverse andra kroppsdelar. Vi vet ju egentligen inget om de långvariga skadorna som detta orsakar, men helt symptomfri blir man ju inte man har haft viruset.

Frågan blir dock graden av skadorna och om det blir värre eller bättre för individen under en längre tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in