2020-06-23, 10:29
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag går efter FHM:s rekommendationer om social distansering. Alltså håller jag avstånd när jag träffar min mormor. Det är trist både för henne och mig men förmodligen nödvändigt just nu tyvärr.

Jag håller med att det är trist. Jag har också en nära anhörig jag inte får träffa som betytt mycket för mig. Men jag hjälper och handlar och pratar med telefon. Hoppas att få krama henne i framtiden.
Citera
2020-06-23, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Tegnell kungör att äldreboenden ska undvika fläktar om det kommer en värmebölja eftersom att ”vi vet inte än hur till exempel fläktarna sprider smittan”. Så nu ska försiktighetsprincipen tillämpas. Har man, sist av alla, insett att smittan behöver gå mot noll utan först nått flockimmunitet?

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-vill-stoppa-flaktar-pa-aldreboenden/
Han säger ju att det är på avdelningar där corona finns som man ska undvika fläktar och har för mig detta har tagits upp tidigare
Citera
2020-06-23, 10:30
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Livsmedelsverket och apoteken i Sverige rekommenderar inte högre doser än max 10 µg/barn eller vuxen. Om man är äldre och vistas mycket inom hus och exponeras inte för solen då kan det bli frågan 20 µg.

Men du får gärna fortsätta att ta precis så höga doser DU vill. Det är ju din kropp och din hälsa det handlar om. Det verkar dessutom som så att du vistas väldigt mycket tid inomhus och knappt ser solen.
Ja, det är min kropp, och min dos är ordinerad av läkare efter blodanalys så min dosering har jag jättebra koll på, den behöver du inte oroa dig för, ser du. Sedan finns det massor av andra orsaker till dosering, bland annat årstid, hudfärg och kost etc., men det skall vi kanske inte gå in på då det blir för komplicerat för dig.

Apoteket i Sverige säljer sin egna D-vitamin i 20 µg doseringar just på grund av att det är en ganska vanlig rekommendation. Man säljer också en egen 5 µg brustablett plus en uppsjö med D-vitamin-produkter som innehåller ett dagligt intag på 50-60 µg. Som jag tidigare påpekat finns det massor av faktorer som styr vilken dosering (om ens någon) som är korrekt.

Och som jag tidigare påpekade:
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
För vuxna ligger den vanligaste rekommendationen för tillskott på 10 µg dagligen.

Och som sagt, D-vitaminbrist i Sverige är betydligt vanligare än folk i allmänhet tror.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6245030/
Citera
2020-06-23, 10:32
Medlem
madchances avatar
Citat:
Har inte Tegnell predikat försiktighet hela tiden när det gäller de äldre?

I verkligheten var exempelvis munskydd inom äldrevården fel enligt FHM ända tills 7 maj då det var rätt.

Citat:
Om Stockholms kommun (högerstyre) inte klarar av sitt uppdrag då hjälper det föga helt oavsett vilka rekomenderationer Tegnell kommer med.

Det har redan framgått att du är besatt av politik.
Citera
2020-06-23, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men nu handlar detta om äldre-äldre vars olika nivåer på mineraler i blodet bör hållas under läkarkontroll annars.

Risken att drabbas av hyperkalcemi som frisk vuxen människa är nog minimal med terapeutiska doser. Hur tror ni annars man skulle kunna rekommendera detta som profylax i en vetenskaplig studie mot COVID19?

Calcitriol, the active form of vitamin D, is a promising candidate for COVID-19 prophylaxis

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.06.21.162396v1

Eller, ni kanske redan är åderförkalkade bortom all räddning. Då är det iofs tragiskt och jag beklagar då det.

Folk kan ju inte ens följa instruktioner angående hur många värktabletter som är lämpligt att ta per dygn.

De tror att om de tar dubbeldos då blir det bättre.
Citera
2020-06-23, 10:36
Medlem
Citat:
Tegnell kungör att äldreboenden ska undvika fläktar om det kommer en värmebölja eftersom att ”vi vet inte än hur till exempel fläktarna sprider smittan”. Så nu ska försiktighetsprincipen tillämpas. Har man, sist av alla, insett att smittan behöver gå mot noll utan först nått flockimmunitet?

"Försiktighetsprincipen" är inte definierad som "En princip där man får gå och handla, men man måste ha munskydd och man får inte använda fläktar" som du tror.

Det är inte som du tror att de styrande i ett land tar beslut huruvida man ska gå efter den allsmäktige Försiktighetsprincipen eller ej.

Ända sedan första dagen har alla länder (utom typ Vitryssland?) vidtagit de åtgärder som de styrande anser vettiga. De har inte kollat i den stora definitionen av Försiktighetsprincipen innan.
Citera
2020-06-23, 10:37
Avslutad
Är det någon mer än jag som fått känslan av att ambulanser fått order från och med sen ca 1 vecka tillbaka att köra med ljudsirenerna av vid utryckningar för covid-19.

Jag ser lika mycket ambulanser som tidigare, ofta körandes riktigt snabbt med blåljus på, men för ca 1 vecka sedan minskade ljudet med 90% (brukade höra nån i timmen innan, nu nån om dan).

Just att det minskade så tvärt från en dag till en annan gör det konstigt.
Citera
2020-06-23, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Han säger ju att det är på avdelningar där corona finns som man ska undvika fläktar och har för mig detta har tagits upp tidigare
Man kanske ska låta bli att placera dom covid-19 sjuka i dom gemensamma utrymmena med fläktar istället?
Har man symptom stannar man på sitt rum, bättre än munskydd och fläktförbud i Sverige.
Citera
2020-06-23, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
JOch som sagt, D-vitaminbrist i Sverige är betydligt vanligare än folk i allmänhet tror.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6245030/
Livsmedlen är berikade, men det fungerar inte med heltäckande klädsel eller intensivt flashback-beroende i mörka pojkrum.
Citera
2020-06-23, 10:43
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Nu vill massmördaren Tegnell hitta nya vägar att döda äldre

Kan inte någon be han han hålla käften En person som sitter inlåst på ett boende utan kontakt för omvärlden ska inte ens få ha en fläkt på rummet?
Var blir nästa floskel? Ingen TV och media till som äldre så de kan fortsätta rösta rött?

Jag såg också det och reagerade starkt.

Statsepidemiologen Anders Tegnell säger till Dagens Nyheter att ”vi vet inte än hur till exempel fläktarna sprider smittan”.

Alla de här sakerna kräver långsiktig planering och det gäller att tänka förnuftigt. Har man coronasmitta på ett boende så är det bra att undvika fläktar, säger han till DN.

På vintern kommer han nog på att fläktar är bra på äldreboenden.

Usch, jag är så arg på hans konstiga uttalanden.

Glömde länken

https://www.expressen.se/nyheter/morgonens-nyheter-tegnell-vill-stoppa-flaktar-pa-boenden--regeringen-fler-utlandska-arbetare-ska-bet ala-skatt-i-sverige--expo-ostasiater-utsatta-i-sverige-under-pandemin/
Citera
2020-06-23, 10:46
Medlem
Citat:
Träna läsförståelse. Eller har du dyslexi? I så fall ber jag om ursäkt.

Du hävdar att Tegnells uttalande att alla på äldreboende inte ska få sjukdomen är motsägelsefull gentemot vad han tidigare hävdat. Det är helt fel. Be om ursäkt för att du ljuger.
Citera
2020-06-23, 10:52
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Du hävdar att Tegnells uttalande att alla på äldreboende inte ska få sjukdomen är motsägelsefull gentemot vad han tidigare hävdat. Det är helt fel. Be om ursäkt för att du ljuger.

Var hävdar jag det? Herre djävlar vad du är vimsig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in