2020-06-23, 07:58
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Från vem då tex? Jag har redan sett ett flertal i tidningar.
Nyss var det någon i tråden som länkade till en artikel av en expert i bevisvärdering. Honom hade jag aldrig hört talas om. Finns ju alla möjliga experter och en massa journalister osv.
Citera
2020-06-23, 07:58
Medlem
p.norths avatar
Läste ett inlägg för ett par år sen om någon kvinna som hade med sig ett barn, var vittne till händelsen på mordet eller vad det var? Någon som känner till? Hade för mig att kvinnan var utländskt, kanske var bara svammel?
Citera
2020-06-23, 08:09
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Historiskt så brukar man väl röjas ur vägen när man gjort sig ovän med - militären, "military industrial complex" och säkerhetstjänsterna. Sällan som man kan outa en sittande regeringschef genom bara politisk opposition.

Palme hade gjort sig ovän med alla + att vänstern vann med 50.04% ett par månader innan.
Jag har försökt se om det var valfusk men inte hittat något.
Det var fortfarande kallt krig och ubåtskränkningarna var vid den tiden världens störst marina konflikt om man kan skriva så, inget annat land hade så många kränkningar som vi hade och att som försvar utgå ifrån att ett angrepp var nära förestående vore rimligt att anta. Sverige förde ju ett krig i skärgården mot en osynlig fiende, det var skarpa insatser (men tydliga order att uppbringa snarare än att spränga, arak fungerade skitbra men fick inte användas och elmagranater kom så småningom).
Palme var mycket illa sedd bland republikaner i USA och inom Timbro i Sverige, bl.a, men få svenskar ville se honom mördad. De fanns men var en grupp för sig och inte alls representativa för svenska folket.

För världens makthavare fanns det många mordmotiv eftersom han inte spelade deras spel, inte underordnade sig och inte höll tyst om annat än det han själv ville hålla tyst om.
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
förlåt, jag trodde hennes förhör var hemligstämplat?

Är detta nyligen släppt eller har det funnits sedan tidigare?
Det var bara förundersökningssekretess. Nu har någon i Palmerummet börjat beställa material och jag la en länk till en kopia för intresserade i tråden.
Citera
2020-06-23, 08:10
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
Endast Skandiamannen påstår att stämpeluret gick fel. Säkerhetschefen sa att den gick korrekt.
Jag håller inte med. RB säger att han justerat tiden en minut, men han uttrycker sig inte glasklart och får inga följdfrågor. Det verkar mest handla om vad han sade till SE och varför.

Vad som är uppenbart är att man utredde SE som delaktig i MOP redan 1986.
Citera
2020-06-23, 08:11
Medlem
Ett av Palmes sista tal innan mordet,
https://youtu.be/Lpg3v6hxTCM
han vill "störta apartheid".
Man stöder ANC direkt med pengar "5 miljoner extra". Det var iofs. miljarder men mycket var väl dolt.
"avskaffa apartheid".

Läser man nedan länk så är Palme ganska mycket som dagens vänster, både vänsterpartiet och vänsterut i S. https://www.dagen.se/debatt/en-myt-att-palme-var-demokratins-forsvarare-1.260251

Lite som när sjöstedt hyllar venezuela och kuba och hatar israel.
Man får väl trots allt döma en person efter vad han har sagt?

tillbaka till Sydafrika, vi vet ju alla hur det har gått, boerna är närmast utrotningshotade.
Att Palme skulle setts som ett hot av apartheidregimen är ganska självklart.

Vem var mest angelägen om att störta det USA vänliga Sydafrika?
sovjet, det var ju deras agenda att få igång anti-apartheid i väst, gärna på universiteten.

Att palme ekar den sovjetiska propagandan om SA betyder kanske ingenting men för SA betyder det sannolikt att han står på fiendens sida.

SA hade sitt "bushwar" med Mozambique, Namibia och Angola. Dom fick vapen av USA och Sovjet stödde gerillorna. De jag pratat med som var med då i mina resor i Afrika har enhälligt sagt att dom hade det skitdåligt under bojkotterna, man hade det knapert.

Citat:
Sverige var den största bidragsgivaren till Nelson Mandelas ANC. År 1990 kom hälften av partiets intäkter från Sverige. Idag fördömer hela världen vad som skedde i Sydafrika – en inställning som inte initialt delades av alla länder
https://kit.se/2015/09/04/8840/10-tillfallen-sverige-levde-upp-till-namnet-humanitar-stormakt/#:~:text=Sverige%20var%20den%20st%C3%B6rsta%20bidr agsgivaren,initialt%20delades%20av%20alla%20l%C3%A 4nder.
Citera
2020-06-23, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Du har uppenbarligen inte lärt dig någonting av att läsa hennes vittnesmål då, eftersom det är en enda lång och välbehövlig påminnelse om att ingen kan hosta upp exakta minutangivelser fyra månader efteråt. Det kan endast göras om tidsangivelsen är maskinell och har registrerats i ett system, som fallet med utstämplingstiden. Kohut kan knappt placera saker i tid ens när upplösningen är fyra kvartar per timme. Vill du göra hennes ord till lag måste du även köpa att hon mötte SE vid 21-tiden.

Nej, i valet mellan 30 eller 120 sekunder är vare sig ytterligheterna eller valfri tid däremellan mer sannolik än den andra. Det är en höftning man inte kan bygga ett case på. Det finns bara en sorts debattörer som vill upphöja HOs och ALGs gissningar om tider till lika bombsäkra som utstämplingstiden eller mordtiden, och det är debattörer som gett högre prioritet till att frikänna SE med vilka oseriösa fuimedel som helst än att förhålla sig ärligt till fakta i målet. Den sortens cherrypicking får TP att framstå som den perfekta objektivitetens halvgud.

Nu gör du antaganden.

Jag citerar vittnesmål av en securitasvakt som säger "ett par minuter".
Denna securitasvakt vittnesmål stämmer nästan på pricken överrens med stämpelklockan.
Jag pratar inte om Kohut.

Du har bevisbördan om du vill hävda motsatsen
Citera
2020-06-23, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Du har uppenbarligen inte lärt dig någonting av att läsa hennes vittnesmål då, eftersom det är en enda lång och välbehövlig påminnelse om att ingen kan hosta upp exakta minutangivelser fyra månader efteråt. Det kan endast göras om tidsangivelsen är maskinell och har registrerats i ett system, som fallet med utstämplingstiden. Kohut kan knappt placera saker i tid ens när upplösningen är fyra kvartar per timme. Vill du göra hennes ord till lag måste du även köpa att hon mötte SE vid 21-tiden.

Nej, i valet mellan 30 eller 120 sekunder är vare sig ytterligheterna eller valfri tid däremellan mer sannolik än den andra. Det är en höftning man inte kan bygga ett case på. Det finns bara en sorts debattörer som vill upphöja HOs och ALGs gissningar om tider till lika bombsäkra som utstämplingstiden eller mordtiden, och det är debattörer som gett högre prioritet till att frikänna SE med vilka oseriösa fuimedel som helst än att förhålla sig ärligt till fakta i målet. Den sortens cherrypicking får TP att framstå som den perfekta objektivitetens halvgud.

Fyra enkla frågor:

Tror du att HO läst i tidningen om att någon gjorde mun mot mun metoden på Palme, och sedan snurrat till det så att han vid förhöret i stället fått för sig att han hört det av SE kl 23.40?

Hur var det men ALG:s yttrande om att SE sagt att han tyckte att ”polisen var brysk mot LP”?
Går det att hitta stöd för det i något vittnesmål?

Tror du att han gissade sig till att Lisbeth sagt ”mörkblå täckjacka?

Tror du att han sett LJ från trappkrönet vid en huvudvridning, men beskriver observationen från mordplatsen i detalj, med svagt upplyst aprikosrosa vägg och alla detaljer?
Citera
2020-06-23, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Går SE till höger måste han helt försvinna i historiens glömska. Då finns inte tid i världen för att placera honom som GM på mordplatsen!

Är det inte Filters teori? Han går ut, möter makarna, vänder om? Här blir det ännu krångligare om man slänger in Björkman i ekvationen.
Citera
2020-06-23, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Det stämmer inte. Uppgifter kan vara antingen hemliga eller kvalificerat hemliga, och du kan begära ut dokument som är kvalificerat hemliga under lagen om allmän handling, då kan de komma hem mer eller mindre blanka alternativt stora delar läsligt och enskilda stycken maskerade, men själva dokuments existens är inte hemligt.

Tack för info, var kan jag läsa mig till detta.
Har googlat ett bra tag men hittar inte den informationen.
Citera
2020-06-23, 08:22
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Kan det vara bluff av PU att de har så lite makt? "De vill inte prata med oss." Om PU skulle ha anledning att behöva prata med t ex Stay Behind så måste väl PU enligt lag ha rätt att göra det?
De pratade också med några av dem men att få dem att börja gola var nog svårt. Om inte annat så tiger de av rädsla.

Dessutom så vet de mycket lite. De vet bara det de måste veta för att inte äventyra nätverket: några få kumpaner i samma grupp och eventuellt en anonym kontakt uppåt. De ledande sysslar med övergripande och organisatoriska frågor medan vissa grenar av nätverket kan syssla med aktiviteter som inga andra känner till eller vill känna till.

https://iesho.blogspot.com/2018/03/44-cias-agentnat-i-europa-och-field.html
Citera
2020-06-23, 08:24
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag håller inte med. RB säger att han justerat tiden en minut, men han uttrycker sig inte glasklart och får inga följdfrågor. Det verkar mest handla om vad han sade till SE och varför.

Vad som är uppenbart är att man utredde SE som delaktig i MOP redan 1986.
Dessutom hävdar Per Häggström att alla klockor på Skandia gick rätt. Eftersom det var kontrollerat.

SE hävdar 860310 att hans utpasseringstid var 23,20. Eftersom det var kontrollerat.

Enligt mig är inte utpasseringstiden 23,19 fastställd eftersom det inte går att utesluta 23,20.

Alltså kan inte SEs utpasseringstid idag anges noggrannare än 23,19,00-23,20,59.
Citera
2020-06-23, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
En alternativ tolkning är att han efter ha pratat med väktarna kommer ut "för sent" på gatan och allt är redan över. När han i sin egen version inte har pratat med väktarna så kommer han istället lite "för tidigt" ut, och därför måste hitta på lite märkliga promenader för att spendera lagom mycket tid för att bli ett intressant vittne.
Nja fast om han går 23.21.XX har han inga större luckor att fylla. Då blir safarit han målar i tingsrätten helt överflödigt. Men även den biten som kommer sedan är märklig. Han hör ju skotten när han tittat på klockan och har 20 meter kvar. Dessa sägs ha gått undan. Men ändå har han mellan skotten och ankomsten snabbspolat fram till att Palme redan vänts på rygg av Hage. Då snackar vi 23:23 eller nåt. Så det är inte bara det att de första 20 metrarna tog en evighet, de sista tar ännu längre om de ska synka med vilket situation han anländer till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in