2020-06-23, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Svammel. Visa mig en film från kvällen där HO står redo med ett stoppur när de börjar prata, stoppar det när de pratat färdigt och antecknar tiden på en lapp han sparar. Annars finns noll stöd för att omvandla Olofssons grova höftning till exakt 02:00 att lägga ovanpå 23:19. Det kan lika gärna handla om 20-30 sekunder och motsägs dessutom av SE själv som i samtal med Roland Bergström insisterade på att han gick direkt ut på gatan.

Det enda du har att gå på är vittnesmålen precis som alla oss andra

Nu har jag precis läst Kohut vittnesmål och hon säger samma sak, dom pratade med SE.

"ett par minuter" är sannolikt mer än 20-30 sekunder de måste ju även CrispyKreem hålla med om.

23:19 kan likagärna vara 23:19:59 så att säga att det är exakt 23:19:00 är generöst.

SE har således maximalt 2min 20sek på sig att dra passerkortet, växla ett par ord om sin semester med vakterna, gå upp mot mordplatsen, känna igen Palme bakifrån och sedan skjuta Palme.

Man har ju noga utrett detta och klockan stod på 23:20 men gick en minut fel så riktig tid var 23:19. Finns alltså inga fler felmarginaler där.

Tror du på det själv
Citera
2020-06-23, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
1) Kostnad.

2) Sossarna ville det för att knipa politiska poäng. De gav ordern "lägg ned och skyll på en borgarjävel eller nazist om det går men allra helst Sydafrika".

Visst skulle de se bra ut om det var en borgare.

Men skulle det inte se bättre ut om det var mörkblå-brun höger i en större konspiration?
Citera
2020-06-23, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Kan det vara bluff av PU att de har så lite makt? "De vill inte prata med oss." Om PU skulle ha anledning att behöva prata med t ex Stay Behind så måste väl PU enligt lag ha rätt att göra det?

Det är märkligt att Aftonbladet fick uppgift att KP begärt information från kvalhemligt arkiv.

Enligt lag (vad jag förstår) så är det ett brott att ens erkänna att kvalhemligt arkiv finns.

Det används flitigt för att gömma information då man också enligt lag har rätt att neka att information finns om det finns i kvalhemligt arkiv, man begår då inget brott om man ljuger.

Har KP begått ett brott när han erkänt att kvalhemligt arkiv finns?
Citera
2020-06-23, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Här kommer dokumenten på de 7 sju fallskärmsjägarna mfl:

https://ibb.co/3d5hcd0

https://ibb.co/RY797fV

Storartat!!!
Citera
2020-06-23, 07:33
Medlem
p.norths avatar
Själva verket så sprang Kalle Bildt till amerikanarna och påstå att Palme går ryssarnas räkning.
Citat:
1) Kostnad.

2) Sossarna ville det för att knipa politiska poäng. De gav ordern "lägg ned och skyll på en borgarjävel eller nazist om det går men allra helst Sydafrika".
Citera
2020-06-23, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Jag får ibland uppfattningen att den nuvarande polisutredningen upplevde att de befann sig i en Agatha Christie-deckare där "reglerna" är: någon av karaktärerna som förekommer i boken är alltid mördaren och kan detektiven avslöja "den som ljuger" har man hittat mördaren.

Placerar man mordet på Olof Palme i den mallen är det klart att det är SE som enligt "reglerna" är mördaren.

(Problemet förstås att på riktigt behöver inte mördaren överhuvudtaget förekomma i utredningen och det är inte givet att bara man tänker nog så smarta tankar så kan man avslöja gärningsmannen, plus även det jobbiga att den som ljuger friskt kan ha gjort det av andra skäl än att dölja begångna mord.)

De kan mycket väl ha mer info om SE som de fått från SÄPO. Dock inga bindande bevis utan bara sådant som styrker deras teori. Om inte är det en större rättsskandal än Möllers.
Citera
2020-06-23, 07:42
Medlem
p.norths avatar
Kanske inte svammel, om SE visste att han hade tex 5min till godo att hinna med, offrade 2 min. Glömde tiden, fick bråttom. Han hade tagit sig nå stänkare innan.

Citat:
Svammel. Visa mig en film från kvällen där HO står redo med ett stoppur när de börjar prata, stoppar det när de pratat färdigt och antecknar tiden på en lapp han sparar. Annars finns noll stöd för att omvandla Olofssons grova höftning till exakt 02:00 att lägga ovanpå 23:19. Det kan lika gärna handla om 20-30 sekunder och motsägs dessutom av SE själv som i samtal med Roland Bergström insisterade på att han gick direkt ut på gatan. Han hade ju bråttom till tåget, varför skulle han samtidigt ha ödslat 2 minuter på att babbla med en vakt? Så gör man om man väntar på taxi och har tid att slå ihjäl.
Citera
2020-06-23, 07:44
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Storartat!!!
Här kan vi se att namnen maskas i sin helhet. I Kohuts fall maskades födelsedata ,adress och telefonnummer. Det blir inte lätt i fortsättningen att kunna komma någonstans.
Citera
2020-06-23, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Det enda du har att gå på är vittnesmålen precis som alla oss andra

Nu har jag precis läst Kohut vittnesmål och hon säger samma sak, dom pratade med SE.
Du har uppenbarligen inte lärt dig någonting av att läsa hennes vittnesmål då, eftersom det är en enda lång och välbehövlig påminnelse om att ingen kan hosta upp exakta minutangivelser fyra månader efteråt. Det kan endast göras om tidsangivelsen är maskinell och har registrerats i ett system, som fallet med utstämplingstiden. Kohut kan knappt placera saker i tid ens när upplösningen är fyra kvartar per timme. Vill du göra hennes ord till lag måste du även köpa att hon mötte SE vid 21-tiden.
Citat:
"ett par minuter" är sannolikt mer än 20-30 sekunder de måste ju även CrispyKreem hålla med om.
Nej, i valet mellan 30 eller 120 sekunder är vare sig ytterligheterna eller valfri tid däremellan mer sannolik än den andra. Det är en höftning man inte kan bygga ett case på. Det finns bara en sorts debattörer som vill upphöja HOs och ALGs gissningar om tider till lika bombsäkra som utstämplingstiden eller mordtiden, och det är debattörer som gett högre prioritet till att frikänna SE med vilka oseriösa fuimedel som helst än att förhålla sig ärligt till fakta i målet. Den sortens cherrypicking får TP att framstå som den perfekta objektivitetens halvgud.
Citera
Medlem
Citat:
Nej jag menar offentligt. Men jag tror att det blir fart på kritiken snart.

Från vem då tex? Jag har redan sett ett flertal i tidningar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Kom de "nya" på just då att kolla breven?
Något har hänt pga Dag Andersson slutade. Vad undrar jag.

De har fått in tips, läst boken, gått igenom förhören noggrant och studerar denna tråd. Eventuellt även fått in info om SE från försvaret och SÄPO.
Citera
2020-06-23, 07:57
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Det är väl ungefär så de flesta tänker. Men det är en sak jag inte förstår angående detta. Varför det är så tyst? Reaktionerna är ju knappt märkbara!

Kanske var man redan på det klara med att den högtravande devisen om massmedia som "granskar makten" sällan stämmer, och här är ju ytterligare ett belägg. När "makten" pekar ut en avliden person, på goda eller svaga grunder, så borde det vara medias uppgift att så långt som det är möjligt ifrågasätta de uppgifterna. Istället blir det "avslöjanden" i stil med "Gåtan löst: Stigs mor bodde en kilometer från Sveavägen!!".

-----------------

Citat:
Inte om man vill belasta svensk borgerlighet.
Då passar Skandiamannen perfekt.

Fast det faktum att han eventuellt haft något hobbyuppdrag som M-politiker har knappast dragits upp mycket i press. Den kopplingen - upplever jag - har gjorts ganska lite i media. Kanske i sig för att bevisningen i övrigt är obefintlig och motivbilden saknas.

(Jag kan dock bara spekulera i hur de skulle blivit om man pekat ut någon annan gärningsman som rörde sig i en miljö där han kände någon som kände någon av de som några år senare skulle starta SD. Då skulle man kunna tänka sig saker i stil med "SD-GRUNDARENS VÄN MÖRDADE OLOF PALME".

-----------------

Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det mest logiska varför SE tittar på sin klocka ute på Sveavägen, i skyltfönstrets ljus, är för att han precis har pratat bort någon eller några minuter i receptionen med HO och AK. Han vet inte hur lång tid det tagit, om det tagit 1, 2 eller 3 minuter.

Att titta på klockan är möjligen lite ologiskt från hans egen berättelse, d.v.s. att han störtar direkt ut, men blir ju mer rationell om det var som väktarna sade, att han checkar ut och sedan står och småpratar semester en tid och sedan går, då är det en naturlig sak att kontrollera tiden när han kommer ut på gatan. Sedan är jag själv inte så säker på att han kollar någon tid alls.

Citat:
Folk som inte är från Stockholm måste förstå att ska man åka till Mörby Centrum från hans arbete, och ska göra det från grön linje, Hötorget, så måste man åka en station till T-Centralen för att sedan byta till röd linje mot Mörby C. Man måste även byta plattform och våningsplan.

Det är en väldigt bra poäng, för att hinna med Mörby-tåget från Hötorget så är han beroende av att det kommer ett tåg först från den gröna linjen som tar honom till T-centralen. Det är faktiskt lite märkligt att det inte tas upp när det från åklagarens synvinkel anses som graverande att han menade sig ha bråttom när det var så många minuter kvar.

Däremot stämmer inte det du skriver om byta våningsplan, det behöver man inte om man kommer med tunnelbanan västerifrån, då är det på samma nivå han får göra bytet på centralen. (Observera att detta möjligen kan vara annorlunda på 80-talet, men tror inte det.)

Citat:
Språngmarschen har ju tagit några minuter och klockan börjar närma sig ca 23:40. Runt 23:50 borde hans Mörbytåg komma in till Östermalmstorg. Varför återvänder en möjlig GM till mordplatsen om han inte kan vara säker på att något inte förföljt honom hela tiden? Det har vill och kan ingen SE-förespråkare förklara.

Jo, just detta är ju ett helt vansinnigt beteende från en gärningsman, inte minst utifrån att han i det läget inte har en aning om hur många som har sett honom eller inte, och att då vandra tillbaka till mordets omedelbara omgivning 15-20 minuter senare är orationellt bortom alla gränser.

-----------------

Citat:
Det är inget konstigt alls med att han skulle ha tittat på klockan. Det suspekta uppstår när han framställer det som ett avancerat och tidskrävande akrobatnummer.

En alternativ tolkning är att han efter ha pratat med väktarna kommer ut "för sent" på gatan och allt är redan över. När han i sin egen version inte har pratat med väktarna så kommer han istället lite "för tidigt" ut, och därför måste hitta på lite märkliga promenader för att spendera lagom mycket tid för att bli ett intressant vittne.

-----------------

Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Det är märkligt att Aftonbladet fick uppgift att KP begärt information från kvalhemligt arkiv.

Enligt lag (vad jag förstår) så är det ett brott att ens erkänna att kvalhemligt arkiv finns.

Det stämmer inte. Uppgifter kan vara antingen hemliga eller kvalificerat hemliga, och du kan begära ut dokument som är kvalificerat hemliga under lagen om allmän handling, då kan de komma hem mer eller mindre blanka alternativt stora delar läsligt och enskilda stycken maskerade, men själva dokuments existens är inte hemligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in