2020-06-23, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Då SE inte nämner väktarna i sina förhör när han skall stämpla ut är det bästa du droppar det där med ” 2 minuters samtal” med HO.

Varför då?

Det är ju väktaren som satt i receptionen som i sitt skriftliga vittnesmål som blir offentligt iom. CP rättegången uppger att han pratar med SE "ett par minuter" efter att denne klockat ut. Det står exakt så.

Det får väl anses som ett mycket starkt bevis?

23:19 + "ett par minuter" + 1 minuts gångväg.

SE är ju faktiskt en av de enda som man kan följa exakt i tid då han har klockat ut med sitt passerkort.

Det stod 23:20 på tiden men Skandia kom fram till att det var 23:19, det gick fel med 1 minut.

försök gör honom till GM

EDIT: skulle han varit "ensam galning" GM så skulle han fått gå snabbt från porten upp till mordplatsen, känt igen Palme bakifrån, gå direkt fram till OP och skjutit honom.

Att stå och prata om skidresa ett par minuter med vakten i receptionen innan man gör det är för mig helt orimligt.

Idag när man kan ha dold öronsnäcka som kommunikation kan jag kanske förstå det men på den tiden kan han inte ha blivit promptad av någon att börja röra sig mot mordplatsen.

Att sen dagen efter vilja ha alla mediers uppmärksamhet och göra sina egna vallningar av brottsplatsen med media skulle isåfall göra SE, den som ser ut som Ole i sällskapsresan på sitt skidfoto, till en av världens absolut mest professionella mördare. Han hade valt felt yrke som grafiker.
Senast redigerad av Africanized 2020-06-23 kl. 05:47.
Citera
2020-06-23, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
I februari i år sade KP följande:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/palmemordet-narmare-en-losning-besked-innan-sommaren

1. Någon kommer att åtalas för Palmemordet innan sommaren.

2. Eller så läggs utredningen ned.

3. – Jag är positiv till att kunna presentera vad som hänt kring mordet och vem som är ansvarig för det.

4. – Det kan ju vara så att vi har kommit så långt som man kan begära av oss och ytterligare utredning kommer inte att ge något. Det är ju en möjlighet, men jag vill inte föregripa vad vi kommer att presentera under det här första halvåret.

Så här i efterhand hade det varit bättre att lägga ned utredningen och hänvisa till att man inte kommer längre. I stället för att peka ut SE utan bevis. Och med ett resonemang som är rena tramset. Rentav lögner i några fall.

Jag tycker det var ett bra försök precis som med CP att stänga utredningen och få svenskarna att somna om.

Man låter filter och en författare läcka SE i god tid innan så folk blir vana vid honom som GM.
Man gör en någorlunda ok indiciekedja och hoppas att den håller för granskning.
Man har en del media på sin sida + MP som går ut och säger "mycket troligt".
Sittande regering säger att detta är closure, vi tror på detta.
Man försöker gå vidare, låt oss komma ihåg OP arv istället för mordet, låt oss gå vidare.

Det var ett bra försök.
Citera
2020-06-23, 05:55
Medlem
Kan Hans Holmer ha varit homosexuell?

Skilsmässa och bor med Ebbe Carlsson?

Kan det ha varit haken som gjorde att han gick konspiratörernas ärenden?
Citera
2020-06-23, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag har ingen personlig uppfattning om KP:s politiska tillhörighet men hans teori är ju knäppare än många som skrivit böcker. Att sedan teorin är så lik TP:s blir ju faktiskt ännu mer underligt än SE:s beteende på mordnatten. Hur kan Filter-teorin bli den teori som efter 34 år blir den officiella? Men det är väl tidsandan antar jag, galenskap rakt igenom och alla får köra sitt race idag utan källkritik.

Aftonblaskan har ju fått tillgång till KP mapp och slog upp stort att KP visst letat med ljus och lykta.
Jag tolkade det som att KP försöker friskriva sig från medverkan i detta.
Jag tror således att KP var naiv nog att tro att han skulle få göra ett ärligt försök och nu helst vill glömma detta och gå vidare. Han har sannolikt löfte om bra livstidsjobb efter detta.
Citera
2020-06-23, 06:04
Medlem
Sobrilbils avatar
Jag har för mig att jag läst att SE passar in på den amerikanska gärningsmannaprofilen. Någon som har läst den eller vet någonting om den?

Kan tänka mig att det som stämmer in är saker som missbruk och mindervärdeskomplex osv. Förmodligen inget matnyttigt, men det vore intressant att veta vad det handlar om.
Citera
2020-06-23, 06:04
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag tycker det var ett bra försök precis som med CP att stänga utredningen och få svenskarna att somna om.

Man låter filter och en författare läcka SE i god tid innan så folk blir vana vid honom som GM.
Man gör en någorlunda ok indiciekedja och hoppas att den håller för granskning.
Man har en del media på sin sida + MP som går ut och säger "mycket troligt".
Sittande regering säger att detta är closure, vi tror på detta.
Man försöker gå vidare, låt oss komma ihåg OP arv istället för mordet, låt oss gå vidare.

Det var ett bra försök.
Problemet, ur deras synvinkel, är att deras ''bra'' försök lätt genomskådas av de som är insatta.

Alltså är det enbart skådebröd till det sovande folket. Men frågan är om man lyckades övertyga sjusovarna? Enligt Sifo är det enbart 20 procent som tror att SE är mördaren. 62 procent svarar att de inte vet eller är tveksamma.

https://www.svd.se/bara-tva-av-tio-tror-att-engstrom-mordade-palme
Citera
2020-06-23, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Stig Engström var en för osannolik Palmehatare för att ha befunnit sig så nära inpå. Det räcker att han önskade att Palme skulle bli mördad. Det är inte normalt.

Hur många önskar livet av en politiker? Jimmie Åkesson, som populariserat ett litet parti av heilande fascister och skinhuvuden, är ytterst förargelseväckande för många personer, men inte många önskar se honom död. Vad jag vet!

Om en svensk (eller utländsk) politiker idag blev mördad och det visade sig ha skett i närhet av en person som önskade livet ur den politikern, så skulle det vara en skälig misstanke.

Historiskt så brukar man väl röjas ur vägen när man gjort sig ovän med - militären, "military industrial complex" och säkerhetstjänsterna. Sällan som man kan outa en sittande regeringschef genom bara politisk opposition.

Palme hade gjort sig ovän med alla + att vänstern vann med 50.04% ett par månader innan.
Jag har försökt se om det var valfusk men inte hittat något.
Det var fortfarande kallt krig och ubåtskränkningarna var vid den tiden världens störst marina konflikt om man kan skriva så, inget annat land hade så många kränkningar som vi hade och att som försvar utgå ifrån att ett angrepp var nära förestående vore rimligt att anta. Sverige förde ju ett krig i skärgården mot en osynlig fiende, det var skarpa insatser (men tydliga order att uppbringa snarare än att spränga, arak fungerade skitbra men fick inte användas och elmagranater kom så småningom).
Citera
2020-06-23, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Problemet, ur deras synvinkel, är att deras ''bra'' försök lätt genomskådas av de som är insatta.

Alltså är det enbart skådebröd till det sovande folket. Men frågan är om man lyckades övertyga sjusovarna? Enligt Sifo är det enbart 20 procent som tror att SE är mördaren. 62 procent svarar att de inte vet eller är tveksamma.

https://www.svd.se/bara-tva-av-tio-tror-att-engstrom-mordade-palme

Absolut

Det verkar finna folkligt stöd för en vitbok eller sanningskommision, man skulle ju kunna folkomrösta om det vid 2022 valet till exempel?
Citera
2020-06-23, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OllePalleDodskalle
Absolut. Att missa sista tåget och behöver ta en nattbuss vore hur surt som helst. Att slippa gå ett par hundra meter är lite grädde på moset. Det är helt naturligt att han försäkrar sig om att han gör rätt val, även om försäkran i sig tar tid och kanske gör så att han måste gå till Östermalmstorg. Jag hade agerat på samma sätt om det var kallt och jag hade jobbat sent.

som stockholmare som varit ute och supit tills sista tunnelbanan kan jag bara hålla med.
Man gör ALLT för att inte missa den för nattbussen är ett helvete.

Kan också intyga att tar man tunnelbanan från Hötorget till T-centralen så gick han i rätt tid, han måste pricka en tunnelbana från Hötorget som går var 15-20 minut, sen gå upp (eller ned) till röd linje.

Det verkar ta 16 minuter att gå till Östermalmstorg och mitt i vintern hade jag nog också gjort en Hötorget.
Citera
2020-06-23, 06:21
Medlem
Sobrilbils avatar
Kan det vara bluff av PU att de har så lite makt? "De vill inte prata med oss." Om PU skulle ha anledning att behöva prata med t ex Stay Behind så måste väl PU enligt lag ha rätt att göra det?
Citera
2020-06-23, 06:30
Medlem
p.norths avatar
Hur kommer sig att helt plötsligt skulle topsa SE släkt så sent som i januari?
Citera
2020-06-23, 06:45
Medlem
Jerry Martinger har jag mycket sympati för, han fick ett tips och agerade på det som en god medborgare.

Om nu PU var infiltrerad av gate keepers måste det ha legat i deras intresse att smyga bort sanningen när den dök upp mellan varven. Så Jerry outade sig till de som hade till uppgift att skydda sanningen.

Det gick lite sådär för Jerry efter det...

Det som Jerry fått fram var vittnesmål från Rolf Dalgren.
https://www.jallai.se/2011/12/vad-gjorde-hans-holmer-kvallen-da-palme-mordades/

Rolf Dalgren dog 1993.

Jag får fram detta,
Citat:
Uppgifterna om att polisen var inblandad i mordet på Olof Palme har följt mordutredningen sedan starten. Rolf Dahlgren, den polisinspektör som var tjänstechaufför åt spaningsledaren Hans Holmér den 28 februari 1986, har till flera olika personer uppgett att han och Holmér i själva verket befann sig i Stockholm under mordnatten.
Han berättade bland annat detta i början av år 1989 för Jerry Martinger, moderat riksdagsledamot mellan 1986 och 2001, och visade då upp sin dagbok från det aktuella datumet. Dahlgren visste att Martinger var åklagare och vid den här tidpunkten tillhörde riksdagens justitieutskott.
Martinger skrev ned och återgav Dahlgrens berättelse och lämnade en skriftlig redogörelse till polis-överintendenten Roland Ståhl strax efter samtalet med Dahlgren, samt så småningom (i juni år 2000) även till Riksåklagaren (RÅ).
https://www.inblick.se/nyheter/2018/03/08/polisen-manipulerade-palmeutredningen

Roland Ståhl som Jerry litade på var först mycket positiv till uppgifterna men fick efter ett tag total beröringsskräck.

Jerry gav sig inte utan försökte lyfta detta till år 2000 och fick så sakteliga sitt liv helt förstört i processen. 2001 avsattes han från riksdagen.

Vittnesmålet länkade i stort HH med mordkomplotten.

Vad jag inte får ihop är hur - HH kunde bo hos ebbe carlsson som enligt Ola T spanade mot SÄK och var S handgångne man.

Samtidigt som han var en av hjärnorna bakom MOP.

En har fel för det är omöjligt att han var båda. Vilket är rimligast, HH var ett offer eller del i konspirationen?

EDIT: att S skulle vara del i konspirationen passar inte in i det övriga pusslet (enligt mig) men just denna pusselbit är mycket svårlagd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in