2020-06-22, 17:28
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är en komplicerad härva som liknats vid Enron.

(energibolag i USA som visade sig vara ett pyramidspel och gick i konkurs)

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/06/22/banken-som-anlitas-nar-allt-gatt-at-helvete.html

Även om Wirecard skulle klara sig kan det ta en jäääävla tid att reda ut.

Tack för länken. Det ser onekligen mörkt ut. Eller ljust ut om man vill spekulera.
Citera
2020-06-22, 17:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mwhinchell10
Ursprungligen postat av ForeverYang
Köpte tyska Wirecard för 750 000 SEK i fredags innan stängning. Tror de släpper en galet bra Q4-rapport denna månad. Bolaget bygger digitala betalningar och finns med överallt i alla transaktioner vi gör.

Ska bli spännande och se om bettet lyckas. Riktkurser (nya) på 280 euro och kurs nu 103 euro.

Hoppas du sålde av de innan fredagen förra veckan.
Typexempel på idiot-råd från 22-åringar i den här tråden. Den som har för mycket tid över hade kunnat gå igenom alla posts i den här tråden sedan starten och sätta +1 på bra råd annars -1, så kan ni se vem som har mest och sämst poäng. Tipset ovan var väl ett av de mer magstarka bottenråden.

Den intressanta med idiot-råden är att de förekommer ganska ofta, och kan förklara en hel del kurser som lämna planeten wirecard, Tesla osv. Måste helt enkelt finnas en mörk hemlig hörna av internet där 22-åringar med noll koll snackar upp varann med tok-råd.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-22 kl. 17:38.
Citera
2020-06-22, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Typexempel på idiot-råd från 22-åringar i den här tråden. Den som har för mycket tid över hade kunnat gå igenom alla posts i den här tråden sedan starten och sätta +1 på bra råd annars -1, så kan ni se vem som har mest och sämst poäng. Tipset ovan var väl ett av de mer magstarka bottenråden.

Den intressanta med idiot-råden är att de förekommer ganska ofta, och kan förklara en hel del kurser som lämna planeten wirecard, Tesla osv. Måste helt enkelt finnas en mörk hemlig hörna av internet där 22-åringar med noll koll snackar upp varann med tok-råd.

Jag vet inte varför jag blev citerad. Skrev bara att jag hoppades att han hann sälja av allt innan fredagen då kursen droppade rätt hårt. Och nu är den nere på 14 EUR. Han jag skrev till verkar ha köpt på 100+.

Äsch, jag vet inte. Vakna nyss och är fortfarande desorienterad. Står fast vid det jag skrev först, hoppas han hann sälja av innan raset.
Citera
2020-06-22, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Tack för länken. Det ser onekligen mörkt ut. Eller ljust ut om man vill spekulera.

ja, lycka till men de har kokat böckerna... och det skall redas ut av de bästa på området.

Man kan ju alltid hoppas man inte hittar mer skit i den härvan.
Citera
2020-06-22, 18:18
Medlem
Var nyss med om två nyemissioner, enerzise och scandic. Sålde av samtliga enerzise innan de hade konverterats till aktier och då de var under typ teckningrättsperioden och eftersom att jag gjorde 100% vinst vid det läget om jag sålde Så valde jag det.

När det gäller Scandic så köpte jag 300 st (för ett snittkurs på 17.25 kr/st). Sedan några dagar tillbaka (tror jag) ligger de under ”Okategoriserade” (det gjorde enerzise med vid något tillfälle) och heter Scandic Hotels AB TR. Det jag finner konstigt är att det står inköpspris 5125, värde 0. Vad händer? Varför står det att värdet är 0? Konverteras dessa till vanliga aktier sen och får ett värde? Har inte varit med om detta i praktiken innan. Endast läst om det på bla universitet för många många år sedan och man glömmer ju en del...)
Senast redigerad av Fineman 2020-06-22 kl. 18:27.
Citera
2020-06-22, 18:26
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Kolla Wirecard, det tillverkar kreditkort. De saknar 2.1 billioner dollar. Aktien dykt 60%, alla tror att ägarna kommer skjuta till pengarna och aktien kan återhämta sig.
Du menar 2.1 miljarder dollar. 2.1 biljoner hade varit saftigt annars.
Citera
2020-06-22, 18:39
Medlem
PuncturedBladders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fineman
Var nyss med om två nyemissioner, enerzise och scandic. Sålde av samtliga enerzise innan de hade konverterats till aktier och då de var under typ teckningrättsperioden och eftersom att jag gjorde 100% vinst vid det läget om jag sålde Så valde jag det.

När det gäller Scandic så köpte jag 300 st (för ett snittkurs på 17.25 kr/st). Sedan några dagar tillbaka (tror jag) ligger de under ”Okategoriserade” (det gjorde enerzise med vid något tillfälle) och heter Scandic Hotels AB TR. Det jag finner konstigt är att det står inköpspris 5125, värde 0. Vad händer? Varför står det att värdet är 0? Konverteras dessa till vanliga aktier sen och får ett värde? Har inte varit med om detta i praktiken innan. Endast läst om det på bla universitet för många många år sedan och man glömmer ju en del...)
Gick du in och svarade att du ville delta i nyemissionen och omvandla 7 st TR till 6 st BTA den 15 juni för 20 kr/st? Hade du likvida medel för detta på kontot den 15 juni? Annars har dina TR frusit inne och blivit värdelösa.
Citera
2020-06-22, 18:39
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Kolla Wirecard, det tillverkar kreditkort. De saknar 2.1 billioner dollar. Aktien dykt 60%, alla tror att ägarna kommer skjuta till pengarna och aktien kan återhämta sig.
"Alla" verkar inte dela den åsikten.

"NYHETER FRÅN NYHETSBYRÅN DIREKT
WIRECARD: BOC ÖVERVÄGER STOPPA LÅN, CITI DÖDFÖRKLARAR BOLAGET
Måndagen den 22 juni 2020 kl. 15:45
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt)
Flera analytiker mer eller mindre dödförklarade bolaget och dess aktie på
måndagen och påpekade att de av ledningen pantsatta aktierna som nu ligger
för tvångsförsäljning satte ytterligare press på aktiekursen, som mycket väl
kan vara ner mot nollan.

"Revisorernas utlåtanden och morgonens tillkännagivande bär med sig så grav
osäkerhet om Wirecard att det är omöjligt att i nuläget uppskatta hur
affärsverksamheten egentligen går. Om Wirecard kan resa sig och navigera sig
igenom den här stormen ser vi inte att bolaget ska kunna återfå någon som
helst trovärdighet framgent", skrev Citianalytikern Robert Lamb. "

https://www.swedbank-aktiellt.se/ovrigt/direkt.csp?id=PxSF2Mvx&single=y
Citera
2020-06-22, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Men apa också. Jag låg +40% ett tag, nu ligger jag -5%. Säljer väl av när jag ligger några tior i procent plus igen.

NOT.
Är den tidigare kursen korrigerad med hänsyn till nyemissionen? Jag har ett svagt minne att kursen rört sig mellan 80-110 kr de senast tre åren, men nu visar kursen ungefär 60-80 kr.

Dom har ju tryckt upp en jäkla massa aktier så tillbaka till "gamla" värderingen blir väldigt svårt, eftersom det betyder att dom kommer bli högre värderade än vad dom var innan crash.
Citera
2020-06-22, 20:07
Medlem
sinewaves avatar
Någon typ av C-våg, en djävla massa sk. 'fake-outs' idag.

Man kan dock notera en vändning, EMA10+21 har korsat positivt på 1h och är på väg att kryssa på 4h (SPX, S&P500). Vo får se om det blir någon upplösning denna vecka eller om SPX endast kommer att hålla sig inom nuvarande trendkanal.
Citera
2020-06-22, 20:14
Medlem
Vilka lirare det finns här. Det är fan inte lätt på börsen.

Krävs starka triggers för att en aktie ska stiga i värde så man hinner sälja av med vinst.

Att en aktie stiger 2-3% betyder ju ingenting. Det betyder inte att man får aktierna sålt för vad kursen exakt står.

Och att försöka swinga är ju fan omöjligt.

Har bränt mig rejält. Men ska snart in igen. Ska fan bli rik så är det bara. Inga mer öresaktier och nästa nästa nästa PM så drar det. Heter alltid så.

Men jag vet fan inte hur man ska göra.😞
Citera
2020-06-22, 20:16
Medlem
Uppskattar tipsen från Lund snubben.

Men är det verkligen möjligt att bottebfiska på large cap? Kurserna rör sig knappt. Upp 1% och sen ner likadant nästa dag. 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in