2020-06-22, 20:28
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
UR! UR UR!!!! Visst, nollräntor och det vanliga "pengarna har ingenstans att ta vägen"... börsen är idag 20-25 % övervärderad. Och när de stora investerarna ser tulpanlökarna i portföljen börjar de nyktra till, MINST 20 % ner under hösten.
Citera
2020-06-22, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Typexempel på idiot-råd från 22-åringar i den här tråden. Den som har för mycket tid över hade kunnat gå igenom alla posts i den här tråden sedan starten och sätta +1 på bra råd annars -1, så kan ni se vem som har mest och sämst poäng. Tipset ovan var väl ett av de mer magstarka bottenråden.

Den intressanta med idiot-råden är att de förekommer ganska ofta, och kan förklara en hel del kurser som lämna planeten wirecard, Tesla osv. Måste helt enkelt finnas en mörk hemlig hörna av internet där 22-åringar med noll koll snackar upp varann med tok-råd.

Nvm läste igen och förstår vad du menar haha.
Citera
2020-06-22, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fineman
Ja jag svarade (och omvandlade 300 st såvitt jag vet). Jag har flyttat över massa värdepapper till ett annat konto så om jag hade likvida medel på det kontot den 15:e juni vet jag inte. Inte mycket iaf. Men till vad? Jag har ju redan betalat för teckningsrätterna? De där 300 jag nämnde. Hm ganska lurigt isåfall. Men då har det väl säkert med att jag inte hade pengar på kontot just då. Fast varför det skulle finnas pengar den 15:e (köpte de långt tidigare) förstår jag inte.

Kan lägga till att jag har 6 st Scandic under kategorin BTA (betalda tecknad aktie) men jag utöver det har 300 under okategoriserade som jag har betalat över 5k för.

Haha förlåt men om man inte vet hur en nyemission går till och vad man behöver göra så kanske man inte ska delta i nyemissioner?

Har du aktier på avstämningsdagen får du lika många TR, kostnadsfritt alltså helt gratis. Du betalar sedan ett förutbestämt pris för de nyemitterade aktierna som auktioneras ut i nyemissionen, dessa kostade i Scandics fall 20 SEK / styck. I detta fall betalar du bara denna kostnad. 7 tr ger 6 aktier (först BTAer). Ditt lägsta pris blir alltså 120 SEK.

Om du ej har aktier på avstämningsdagen eller köper TR på marknaden så har dessa ett pris i sig då de auktioneras på börsen precis som en aktie. Dessa kan du då använda för att teckna aktier i Scandic till 20 sek / styck. Således betalar du både för TR och för aktien.

I båda fallen behöver du aktivt svara på själva erbjudandet samt ha pengar på kontot du tecknat för senast på svarsdagen och till likviddagen. Förfarandet kan skilja sig åt lite mer bank men i detta fall verkar du ha glömt pengar på kontot, dina TR har ej kunnat omvandlats till BTA och dina TR har således blivit värdelösa och kommer så småningom bokas bort.

Ett tips till nästa gång är att kika på villkoren och informationen väldigt noggrant. Nyemissioner är dock väldigt enkla.
Citera
2020-06-22, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mwhinchell10
Haha förlåt men om man inte vet hur en nyemission går till och vad man behöver göra så kanske man inte ska delta i nyemissioner?

Har du aktier på avstämningsdagen får du lika många TR, kostnadsfritt alltså helt gratis. Du betalar sedan ett förutbestämt pris för de nyemitterade aktierna som auktioneras ut i nyemissionen, dessa kostade i Scandics fall 20 SEK / styck. I detta fall betalar du bara denna kostnad. 7 tr ger 6 aktier (först BTAer). Ditt lägsta pris blir alltså 120 SEK.

Om du ej har aktier på avstämningsdagen eller köper TR på marknaden så har dessa ett pris i sig då de auktioneras på börsen precis som en aktie. Dessa kan du då använda för att teckna aktier i Scandic till 20 sek / styck. Således betalar du både för TR och för aktien.

I båda fallen behöver du aktivt svara på själva erbjudandet samt ha pengar på kontot du tecknat för senast på svarsdagen och till likviddagen. Förfarandet kan skilja sig åt lite mer bank men i detta fall verkar du ha glömt pengar på kontot, dina TR har ej kunnat omvandlats till BTA och dina TR har således blivit värdelösa och kommer så småningom bokas bort.

Ett tips till nästa gång är att kika på villkoren och informationen väldigt noggrant. Nyemissioner är dock väldigt enkla.
Ja som du skriver i det fetade. Handlade garanterat om att jag glömde ha pengar på det kontot. Läste om att man skulle ha pengar på kontot osv och bla bla ja, verkade ju väldigt enkelt faktiskt. (Har t.o.m. läst om bla dessa saker på universitet så känns ju nästan lite pinsamt haha). Men jag glömde visst bort det helt enkelt. Att lämna kvar pengar på kontot alltså. Har överfört mycket mellan olika konton med och hade inga tankar på detta just då. Tur att det endast var småsummor. Är trots allt ganska nöjd då jag i slutet av 2019 sålde nästan allt innehav för att från och med den 12:e mars i är återigen började fylla på och det värdet har nu dubblats på tre månader och den summan är långt större än den jag klantigt, (ja jag erkänner, det var såklart ganska klantigt) gick miste om. Vet inte om jag har varit med i nyemissioner i praktiken innan men måste varit mycket länge sen isåfall. Man glömmer ju detaljer i hur det går till när åren går osv... Just detaljen med att lämna kvar kontanter på kontot var en av dem. Den detaljen ska jag nog försöka att inte glömma om det blir någon nästa gång
Citera
2020-06-22, 21:05
Medlem
Citat:
Vad jag vet har Avanza redan korrigerat kursen med hänvisning till de nya aktierna som kommer. För att se den historiska kursen i Scandic tar du aktiekursen multiplicerat med 1,40. Inte helt hundra på att korrigeringsfaktorn är 1,40 men nästan helt säker.
Det kanske den har gjort. Ja eller om du vet hur många nya aktier som emitterats är det ju en baggis att räkna ut den nya kursen. (Eller tvärtom räkna ut antal nya aktier då man fått den nya kursen). Men ja låter väl troligt att det redan är justerat.
Senast redigerad av Fineman 2020-06-22 kl. 21:08.
Citera
2020-06-22, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Typexempel på idiot-råd från 22-åringar i den här tråden. Den som har för mycket tid över hade kunnat gå igenom alla posts i den här tråden sedan starten och sätta +1 på bra råd annars -1, så kan ni se vem som har mest och sämst poäng. Tipset ovan var väl ett av de mer magstarka bottenråden.

Den intressanta med idiot-råden är att de förekommer ganska ofta, och kan förklara en hel del kurser som lämna planeten wirecard, Tesla osv. Måste helt enkelt finnas en mörk hemlig hörna av internet där 22-åringar med noll koll snackar upp varann med tok-råd.

ForeverYangs tips om Wirecard kom redan i början av maj. Var det lika korkat då?
Jag frågar för jag vet själv inte svaret. Bara nyfiken.
Citera
2020-06-22, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fineman
Ja som du skriver i det fetade. Handlade garanterat om att jag glömde ha pengar på det kontot. Läste om att man skulle ha pengar på kontot osv och bla bla ja, verkade ju väldigt enkelt faktiskt. (Har t.o.m. läst om bla dessa saker på universitet så känns ju nästan lite pinsamt haha). Men jag glömde visst bort det helt enkelt. Att lämna kvar pengar på kontot alltså. Har överfört mycket mellan olika konton med och hade inga tankar på detta just då. Tur att det endast var småsummor. Är trots allt ganska nöjd då jag i slutet av 2019 sålde nästan allt innehav för att från och med den 12:e mars i är återigen började fylla på och det värdet har nu dubblats på tre månader och den summan är långt större än den jag klantigt, (ja jag erkänner, det var såklart ganska klantigt) gick miste om. Vet inte om jag har varit med i nyemissioner i praktiken innan men måste varit mycket länge sen isåfall. Man glömmer ju detaljer i hur det går till när åren går osv... Just detaljen med att lämna kvar kontanter på kontot var en av dem. Den detaljen ska jag nog försöka att inte glömma om det blir någon nästa gång

Segt men sånt man lär sig utav. Skönt att det inte är någon större summa för dig det rör sig om iaf och en piss i havet jämfört med det du tjänat hittills under året
Citera
2020-06-22, 21:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbenXX
Vilka lirare det finns här. Det är fan inte lätt på börsen.

Krävs starka triggers för att en aktie ska stiga i värde så man hinner sälja av med vinst.

Att en aktie stiger 2-3% betyder ju ingenting. Det betyder inte att man får aktierna sålt för vad kursen exakt står.

Och att försöka swinga är ju fan omöjligt.

Har bränt mig rejält. Men ska snart in igen. Ska fan bli rik så är det bara. Inga mer öresaktier och nästa nästa nästa PM så drar det. Heter alltid så.

Men jag vet fan inte hur man ska göra.😞
Börsen är lättare än t.ex. sportsbetting i alla fall. Det gäller bara att vara långsiktig i investeringarna.
Att sälja när aktien gått upp 2-3% anser jag är för lite oavsett vilken taktik man har.
Man har inte förlorat förrän man realiserar förlusten i och med försäljning. Is i magen kommer man långt på.
Sen finns det ju undantagsfall, t.ex. om man gått in hårt på Oscar Properties eller WIrecards men det är en annan femma.
Citera
2020-06-23, 00:03
Medlem
Citat:
Segt men sånt man lär sig utav. Skönt att det inte är någon större summa för dig det rör sig om iaf och en piss i havet jämfört med det du tjänat hittills under året
Ja det är verkligen inte hela världen. Är väl mer principen. Att man stör sig på att man missade en såpass ganska enkel sak. Det kunde lika väl ha rört sig om mer pengar.
Citera
2020-06-23, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbenXX
Vilka lirare det finns här. Det är fan inte lätt på börsen.

Krävs starka triggers för att en aktie ska stiga i värde så man hinner sälja av med vinst.

Att en aktie stiger 2-3% betyder ju ingenting. Det betyder inte att man får aktierna sålt för vad kursen exakt står.

Och att försöka swinga är ju fan omöjligt.

Har bränt mig rejält. Men ska snart in igen. Ska fan bli rik så är det bara. Inga mer öresaktier och nästa nästa nästa PM så drar det. Heter alltid så.

Men jag vet fan inte hur man ska göra.😞
Kör en mer långsiktig strategi och köp stora stabila bolag med starka ägare typ investmentbolag. Själv äger jag bara två aktier nu och det är Industrivärden och Investor. Ett ras gör mig ingenting då fyller jag på mer. Aktiestinsen blev rik genom att köra en liknande strategi och hans motto var att aldrig någonsin sälja, bara köpa.
Citera
2020-06-23, 02:48
Medlem
Qassams avatar
Känns som att jag inte har något att bidra här men ändå nyfiken kring negativa FED-flöden. Verkar ha haft noll inverkan på marknaden. Ugh, önskar att Sverige hade trygga doktorandlöner så jag kunde punga cash i positioner.
Citera
2020-06-23, 05:54
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är en komplicerad härva som liknats vid Enron.

(energibolag i USA som visade sig vara ett pyramidspel och gick i konkurs)

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/06/22/banken-som-anlitas-nar-allt-gatt-at-helvete.html

Även om Wirecard skulle klara sig kan det ta en jäääävla tid att reda ut.

Om någon kommer ihåg worldcom så hade de blåst upp balansräkningen med 4 GUSD. Wirecard har blåst upp sin 1,9 GEUR så ungefär hälften, och Worldcom var en enorm skandal. Iofs 20 år sedan så pengar är inte vad det var men ändå.

Om Visa och Mastercard avslutar samarbetet så kommer Wirecard att likvideras, och tillgångarna räcker nog inte ens till att betala fodringsägarna. Aktieägarna står sist i kön för att få betalt i en sådan situation.

Mitt råd till alla som funderar på att gå in. Stat away! Har ni gått in, ta förlusten och sälj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in