2020-06-22, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheTrickster
Precis, viktig iakttagelse. SE redogör för alla de detaljer som han vet är besvärande för honom och kan peka ut honom som GM. Om han blev sedd vid Dekorimafönstret så berodde det på klockan, den mörka urtavlan. Om någon sett honom med rakt utsträckt arm så berodde det på att han pekade ut flyktvägen som en militär. Om någon sett honom springa så beror det på att han låg hack i häl på mördaren. Det mest avgörande är ändå det absurda i att omedelbart kontakta sin arbetsgivare för kontrollera utpasseringstid och sedan kontakta polisen för att lämna ett signalement som han vid det tillfället är helt ensam om: en man med blå täckjacka. Och sedan hävda att han hade korrigerat vittnesmål på mordplatsen (vilket ingen polis erfarit).

om det inte är så att han vill veta utpasseringstid- för att han inte vill vara en misstänkt till mordet, det är ju ett fasansfullt tryck, som han förmodligen gärna vill avskriva sig ifrån.

Jag säger inte att skandiamannen inte kan vara mördaren - jag kan väl tänka mig detta .
Men sättet han isåfall gör det på, och på vilket sätt det slog sig ut på - är MYCKET märkligt.
Nära på psykopatiskt.

Det enda jag kan tänka mig, är att någon högt uppsatt inom stigs kretsar han högt talat om sin uppskattning om Olof på något sätt försvann, och denne person kan ha gett sin godtycklighet - haft flera förvärvade till att skjuta om tillfälle ges. Och Stig var den som hamnade i ett möjligt scenario för genomförd plan. Stig utförde det hela.

Några klappar på ryggen verkar inte ha uppkommit efteråt dock
Och även om Skandiamannen vart alkoholist efteråt, om han verkligen var mördaren - så skull ene mer massiv ångeststorm än så ha drabbat honom.
Han skulle inte ha kunnat sköta sitt jobb, eller vara lugn.
Det har han ju uppenbarligen lyckats göra ändå.

Är som sagt inte helt säker på SE som mördare . för mycket saker, runt de saker som pekar mot honom, så finns det personliga drag som pekar mot att han skulle ha mördat OP.

Någon som mördat statsministern skulle inte kunnat leva ett normalt liv.
Citera
2020-06-22, 19:39
Medlem
Ingen har förklarat mig varför SE skulle uppehållit sig på mordplatsen och även på sin arbetsplats efter mordet om han nyss har avfyrat ett vapen. Kläderna måste i så fall vara kontaminerade med krutstänk, även spår i hans arbetsrum om han var där, i handtag etc. Om ett vittne skulle pekat ut honom som GM antingen när han stannade på platsen för att hjälpa till eller när han återvände till platsen eller promenerade i närheten, då skulle han åkt fast på en gång.
Jag fattar inte hur folk tänker när man försöker göra honom till GM. Det är helt absurd.
Senast redigerad av Frederica 2020-06-22 kl. 19:49.
Citera
2020-06-22, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frederica
Ingen har förklarat mig varför SE skulle uppehållit sig på mordplatsen och även på sin arbetsplats efter mordet om han nyss har avfyrat ett vapen. Kläderna måste i så fall vara kontaminerade med krutstänk, även spår i hans arbetsrum om han var där, i handtag etc. Om ett vittne skulle pekat ut honom som GM antingen när han stannade på platsen för att hjälpa till eller när han återvände till platsen eller promenerade i närheten, då skulle han åkt fast på en gång.
Jag fattar inte hur folk tänker när man försöker göra honom till GM. Det är helt absurd.

Du har många antaganden i din text. Har du läst igenom samtliga vittnesförhör?

Jag kan ha fel, men i din text så framstår gärningen som planerad och inte något som sker i stundens ingivelse.
Citera
2020-06-22, 20:23
Medlem
Är det någon i tråden som INTE tror på SE som GM som kan ge en reflektion till nedanstående?

SE sätter sig själv, i sina polisförhör, in i en rad heroiska insatser på mordplatsen. Jag kan köpa att någon gör det för att framstå som bättre i andras ögon.

Men det jag inte förstår är varför han sätter in sig själv i mördarens spår? Varför påstå att man ser ut som mördaren och vid mordplatsen rör sig som mördaren samt springer samma flyktväg som mördaren. Vad är syftet?

Ingen annan än SE själv påstår att han förväxlats med mördaren. Polisen har aldrig påstått det, inget annat vittne heller. Han fullkomligt tvingar in den tanken i utredningen samt i svenska folkets sinne i och med sin egna lilla rekonstruktion i SVT. Varför?

SE är i sina förhör väldigt noga med att sätta sig in i mördarens rörelsemönster. Han går längst ut på trottoaren, vem gör det mitt i snöslask och i lågskor? Han hamnar bakom reklampelaren och sneddar upp till skyltfönstret där vittnen har minnesbilder av en väntande mördare. Där påstår han att han tittar på sin klocka trots att han har så infernaliskt bråttom till t-banan. Ja...tittar han på klockan eller drar han upp en revolver?

Sedan säger SE att han vid mordplatsen står upp och med utsträckt arm, inte skjuter Palme i ryggen som mördare, pekar ut mördarens flyktväg till polisen.

Slutligen påstår SE att han springer in på Tunnelgatan.

Och sedan jobbar han stenhårt hela våren 1986 med att tvinga in idén i svenska folket att han förväxlats med mördaren trots att, som sagt, ingen annan ens slagits av tanken.

Ett litet tillägg som bör hållas i minnet. SE är det enda vittnet vid mordplatsen som påstår att han inte sett gärningsmannen.

OBS: texten ovan betyder inte nödvändigtvis att jag anser att SE är GM.
Citera
2020-06-22, 20:44
Medlem
Citat:

Han hade enbart tur.

Tesen av att SE handlade utan konsekvenstänk känns sann,- skyndade tillbaka till mordplatsen för att spela teater och hoppas på tur, funkade helt miraklöst för att polisens ledningsgrupp var inkompetent.

I en vanlig värld hade SE åkt fast efter några veckor.
Citera
2020-06-22, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart

Jag kan ha fel, men i din text så framstår gärningen som planerad och inte något som sker i stundens ingivelse.

Men att man skjuter ihjäl någon på en av sveriges mest trafikerade gator är helt absurd - och att det dessutom ska råka var statsministern - det är för mycket tillfälligheter på en gång, ett odds på 1:10000000 som jag inte gillar.
Citera
2020-06-22, 20:54
Medlem
Citat:

Oavsett. Det normala är att man blir ganska skärrad efteråt och flyr snabbt som sjutton.

Inte konstgt att den riktga GA inte åkte fast, folk är faktiskt ganska dumma, drar helt ologiska slutsatser. Man skall också komma ihåg att inte alla vittnesmål är tillförlitliga, folk kommer ihåg fel, blandar ihop människor, intryck, tid. Det vittnesmål som jag litar stenhård på är att LP beskrev GM:s ansikte väldigt tydligt, det etsade sig fast när de två stirrade på varandra en kort stund och det utseendet stämde exact på CA.
Citera
2020-06-22, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Men att man skjuter ihjäl någon på en av sveriges mest trafikerade gator är helt absurd - och att det dessutom ska råka var statsministern - det är för mycket tillfälligheter på en gång, ett odds på 1:10000000 som jag inte gillar.

Det behövdes bara en lite autistisk lagt person som är fylld av hat och som inte tänker på kosekvenserna och inte heller bryr sig så mycket för han har ingenting att förlora. Så det var inte väl och noga planerad i förväg men när han fick en chans var det lätt för honom att hämnas på den som i hans ögon hade tagit det enda viktiga han hade, dvs hans pengar.
Citera
2020-06-22, 21:09
Medlem
Citat:
Oavsett. Det normala är att man blir ganska skärrad efteråt och flyr snabbt som sjutton.

Inte konstgt att den riktga GA inte åkte fast, folk är faktiskt ganska dumma, drar helt ologiska slutsatser. Man skall också komma ihåg att inte alla vittnesmål är tillförlitliga, folk kommer ihåg fel, blandar ihop människor, intryck, tid. Det vittnesmål som jag litar stenhård på är att LP beskrev GM:s ansikte väldigt tydligt, det etsade sig fast när de två stirrade på varandra en kort stund och det utseendet stämde exact på CA.

Flydde snabbt som sjutton var ju precis det GM gjorde.

Ingen GM har åkt fast såvitt jag vet.

När i tiden beskrev LP GM ansikte? De första förhören har LP inget Minna av ett enda ansiktsdrag.

Litar du på LP's vittnesmål för att det stämmer överens med CA's ansiktsdrag? Det var ju inte CA som LP pekade ut.
Citera
2020-06-22, 21:11
Medlem
Citat:
Det behövdes bara en lite autistisk lagt person som är fylld av hat och som inte tänker på kosekvenserna och inte heller bryr sig så mycket för han har ingenting att förlora. Så det var inte väl och noga planerad i förväg men när han fick en chans var det lätt för honom att hämnas på den som i hans ögon hade tagit det enda viktiga han hade, dvs hans pengar.

Jasså, hade alla Stickans pengar försvunnit?

Han hade väl också en villa samt fru?
Citera
2020-06-22, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading

Fler mord har begåtts under årens lopp på vältrafikerade gator i Svea Rike. Sedan så sker förmodligen inte mordet för att det råkar vara statsministern, mordet sker förmodligen just för att det är statsministern.

Jag personligen har ingen aning om vem som är GM.
Citera
2020-06-22, 21:15
Medlem
Citat:
Fler mord har begåtts under årens lopp på vältrafikerade gator i Svea Rike. Sedan så sker förmodligen inte mordet för att det råkar vara statsministern, mordet sker förmodligen just för att det är statsministern.

Jag personligen har ingen aning om vem som är GM.

Det är så mycket "twilight zone" runt SE, så det är märkligt om han är skyldig, märkligt om han är oskyldig.

Med tanke på att han var en rätt udda person, lite autistiska drag, gör att jag själv faktiskt börjar att luta åt att han är GM, men det finns på tok för mycket obesvarat i frågan.
Och på tok för mycket saker som händer på kort tid. Vi snackar trots allt om en 52 åring i rätt dåligt fysiskt skick. Men han kunde ju bevisligen lubba.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in