2020-06-22, 19:12
Medlem
MissTravels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Leta i tråden och per datum som senast per den 15 --> 16 juni. Där hittar du länkar till Bohuslänningen och jag tror till Aftonbladet. Annars kan du Googla fram på text: LIVE rapport Wilma rättegång och sedan dessa tidningar t ex Aftonbladet eller Bohuslänningen. Inga ljudupptagningar utan LIVE har skett i text ifrån journalisterna där.

Tack för vägledning! 😊
Citera
2020-06-22, 19:14
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Funderar på om/hur RPUns resultat påverkar hans lust att överklaga. Anta att reultatet blir att han var allvarligt störd under brottet och fortfarande är det > rättpsykiatrisk vård.

Säg att han överklagar och HD kommer fram till att bara griftefridsbrott kan bevisas. Han är ju redan konstaterad som galenpanna och borde(?) då fortfarande låsas in i lämpligt gökbo, och fortfarande på obestämd tid. Är det så tjänar han inget på att överklaga, för helt frikänd han inte bli ens i sin egen fantasi.

Kan tänka mig att han ser vårdalternativet som bra. Visst blir det en repig buckla i egot, men sådana som han brukar aldrig inse att det saknas några funktioner i hjärnkontoret. Han räknar kanske med att bli utsläppt efter en vecka, då läkarna förstått att han inte är knäpp, utan tvärt om överlägsen kreti & pleti.

Se imitt nlägg som funderingar med inbakade frågor, inte som påståenden.

Högsta domstolen kommer inte ta upp detta "mängdmord ", antar att du menar hovrätten.
Citera
2020-06-22, 19:17
Medlem
Bombolenats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det fetade:
Där pratar du väl i nattmössan?
Det är ju just nu han sitter i "finkan", alltså isolerad. Det har han faktiskt gjort sedan mitten av november och under den mesta av tiden, med fulla restriktioner.

Vid genomförandet av RPU kommer han att vara i umgänge med andra. Väl på anstalt eller på vårdinrättning (beroende på var RPU:n landar), kommer ju Tishko att kunna ha full rulle omkring sig.
"Finkan" är han på väg att lämna allt mer och mer.

Tror inte du fattar vad finkan betyder. Det är slang för att sitta i fängelse - "att sitta i finkan". Det betyder inte häktet eller isolering, även om det eventuellt skulle kunna ingå i begreppet. Han är definitivt inte på väg från finkan. Snarare på väg till.
Citera
2020-06-22, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Högsta domstolen kommer inte ta upp detta "mängdmord ", antar att du menar hovrätten.

Stämmer, klockan hade passerat läggdags.
Citera
2020-06-22, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
Okej, jag förtydligar: jag tror att han kommer hamna i finkan sedan när domen faller.

Och fram tills domen faller, så har han varit en person av intresse. Han har fått frågor och suttit i sina nedkissade byxor medan folk vill veta vad han vet.

Detta kommer inte ske efter dom. Därför tror jag att han kommer börja prata när han tycker att livet är trist innanför murarna.
Ok.
Jag tror du har fel.
Att livet kommer att bli trist för honom i anstalt (="finkan"), där tror jag att du och jag är överens. Jag tror också att vi kanske är överens om att det inte blir RPV för Tishkos del?

Men att han skulle börja "sjunga", bara för att han får det tråkigt, det tror jag inte kommer att ske.
Han har ju gott om sällskap där på kåken sen.
Alla (i princip) anser väl sig oskyldigt dömda, så de kommer ju därför att ha mycket gemensamt att prata om..
Citera
2020-06-22, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombolenat
Tror inte du fattar vad finkan betyder. Det är slang för att sitta i fängelse - "att sitta i finkan". Det betyder inte häktet eller isolering, även om det eventuellt skulle kunna ingå i begreppet. Han är definitivt inte på väg från finkan. Snarare på väg till.
Jag vet vad "finkan" betyder.
Se gärna vad jag ovan skrev till Bollkalle 19
Citera
2020-06-22, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ok.
Jag tror du har fel.
Att livet kommer att bli trist för honom i anstalt (="finkan"), där tror jag att du och jag är överens. Jag tror också att vi kanske är överens om att det inte blir RPV för Tishkos del?

Men att han skulle börja "sjunga", bara för att han får det tråkigt, det tror jag inte kommer att ske.
Han har ju gott om sällskap där på kåken sen.
Alla (i princip) anser väl sig oskyldigt dömda, så de kommer ju därför att ha mycket gemensamt att prata om..

Han kommer nog tiga inne på anstalten också 😕 finns en liten oskriven lag att man inte frågar eller berättar om vad man gjort . Ändå så vet ju alla vem han är pga uppmärksamheten från media . Han åker först till Kumla / Hall som alla som dömts till minst 6 år ( tror jag det är ) för utredning om var han ska sitta av sitt straff . och därifrån troligtvis ett fängelse där alla i princip dömda för våld i nära relation . Men gissar på Kumla ett par år för att sedan slussas ut till en anstalt för kvinnofrids relaterade brott . Att sätta honom m ” andra fångar kommer bli tufft eftersom intagna som brukat våld mot kvinnor är inte poppis . Mariestad Johannesberg anstalten har flera morddömda där och alla intagna är dömda för våld mot kvinnor / mord . Vi kommer garanterat får höra mer om honom om han hamnar på anstalt istället för psyk vård .... han får nog hålla koll över axeln jämt . Det pratas redan om honom inne på anstalter och vad jag hört så är väl alla överens om att han inte kommer att kunna va allt för tuff där . För hans egen skull vore nog psyk bättre .
Citera
2020-06-22, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Han kommer nog tiga inne på anstalten också 😕 finns en liten oskriven lag att man inte frågar eller berättar om vad man gjort . Ändå så vet ju alla vem han är pga uppmärksamheten från media . Han åker först till Kumla / Hall som alla som dömts till minst 6 år ( tror jag det är ) för utredning om var han ska sitta av sitt straff . och därifrån troligtvis ett fängelse där alla i princip dömda för våld i nära relation . Men gissar på Kumla ett par år för att sedan slussas ut till en anstalt för kvinnofrids relaterade brott . Att sätta honom m ” andra fångar kommer bli tufft eftersom intagna som brukat våld mot kvinnor är inte poppis . Mariestad Johannesberg anstalten har flera morddömda där och alla intagna är dömda för våld mot kvinnor / mord . Vi kommer garanterat får höra mer om honom om han hamnar på anstalt istället för psyk vård .... han får nog hålla koll över axeln jämt . Det pratas redan om honom inne på anstalter och vad jag hört så är väl alla överens om att han inte kommer att kunna va allt för tuff där . För hans egen skull vore nog psyk bättre .
Tack för ett bra inlägg!
Tishko är ju ingen hårding och lär ju inte ha nåt nätverk innanför murarna som skulle kunna tänkas skydda honom.

Det har i tråden pratats om att han (familjen) skulle bekänna sig till kristen tro. Då lär han inte ens kunna påräkna support från de muslimska kurder som sitter på den avd/anstalt där han, undan för undan, kommer att hamna.

Ang det jag fetat, längst ned:
Det tror jag också. Tishko kommer nog att fara rätt illa på kåken.
Citera
2020-06-22, 20:24
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Jag tror inte att andra intagna är speciellt intresserade av vad andra fångar har gjort. Det är samma typ av människor som sitter där och att dom skulle bli arga och upprörda pga vad de andra har begått för brott är långsökt. Dom har nog fullt upp med sej själva skulle jag tro. Många är empatistörda och kanske inte ens kan uppröras över grova brott. Varken sina egna eller andras. Tror knappast att någon sitter och filar på någon hämnd på T. Samma skrot och korn allihopa.
Citera
2020-06-22, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror inte att andra intagna är speciellt intresserade av vad andra fångar har gjort. Det är samma typ av människor som sitter där och att dom skulle bli arga och upprörda pga vad de andra har begått för brott är långsökt. Dom har nog fullt upp med sej själva skulle jag tro. Många är empatistörda och kanske inte ens kan uppröras över grova brott. Varken sina egna eller andras. Tror knappast att någon sitter och filar på någon hämnd på T. Samma skrot och korn allihopa.

Fast där har du fel ! Jag pratar varje dag m en nära anhörig som suttit sedan Januari . De pratas redan om detta . Tex Mariestad är det en anstalt där bara personer sitter för att ha använt våld i nära relation . Misshandel , kränkning och mord . T har visat upp en rätt ” kaxig attityd och det kommer han inte att kunna fortsätta med . På dessa kvinnofrids anstalter finns det även de som även har misshandlat sina barn ... de är inte populära . Sedan har vi dem som mördat sin flickvän och i T fall har han även styckat henne . Så det är inte riktigt samma skrot och korn utan han kommer att räknas till en intern som så gott som ingen vill bli förknippad med . Och även fast dessa ” skrot och korn sitter av en anledning där så vill man knappast va polare med en styck mördare . Så är övertygad om att han kommer att bli aktuell i samband att han fått stryk där inne . Sedan 7 av 10 som sitter inne för dessa brott mot kvinnor var påverkad vid tillfället , idag ser de drogfritt på vad de gjort och har nu fullt med tänkande och tyckande ang en cellkompis som förvarat tjejens huvud i sin garderob .
Citera
2020-06-22, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissTravel
Jag är lite sen på det, och har letat jättemycket efter liverapporteringen från de sista dagarna i rätten, men jag brister visst i mina letarfärdigheter.

Är det någon rar person som vill peka mig i rätt riktning/slänga in en länk?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRkgVa/liverapportering-fran-wilmarattegangens-sista-dag
Citera
2020-06-22, 21:00
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Fast där har du fel ! Jag pratar varje dag m en nära anhörig som suttit sedan Januari . De pratas redan om detta . Tex Mariestad är det en anstalt där bara personer sitter för att ha använt våld i nära relation . Misshandel , kränkning och mord . T har visat upp en rätt ” kaxig attityd och det kommer han inte att kunna fortsätta med . På dessa kvinnofrids anstalter finns det även de som även har misshandlat sina barn ... de är inte populära . Sedan har vi dem som mördat sin flickvän och i T fall har han även styckat henne . Så det är inte riktigt samma skrot och korn utan han kommer att räknas till en intern som så gott som ingen vill bli förknippad med . Och även fast dessa ” skrot och korn sitter av en anledning där så vill man knappast va polare med en styck mördare . Så är övertygad om att han kommer att bli aktuell i samband att han fått stryk där inne . Sedan 7 av 10 som sitter inne för dessa brott mot kvinnor var påverkad vid tillfället , idag ser de drogfritt på vad de gjort och har nu fullt med tänkande och tyckande ang en cellkompis som förvarat tjejens huvud i sin garderob .

Jag tror dig (eller rättare sagt din anhörig!) och visst finns det "rangordning" på vad för brott man sitter inne för. Även om de nu är drogfria (så gott som = ibland kan det smugglas in droger säkert) numera och kanske har en annan syn på sina egna brott idag gentemot när de kom in, så kommer T inte att "stå högt i rang" utan tvärtemot. T kommer INTE att få det lätt i fängelse. Visserligen ÄR det inte meningen heller att han ska ha det "lätt" - men de andra intagna kommer nog att jävlas rätt bra med honom pga av vad som hänt W. Så det bästa vore nog (kanske?!) om T anses efter RPU:n att han torde få vård inom rättspsyk. För något står inte "rätt till" hos grabben - helt klart.

Vi som har läst FUP och följt tråden och rättegångarna kan nog UTAN vara medicinskt utbildade begripa att OM han "talar sanning" (Och Nej - det tror jag inte) så måste han ha varit psykiskt totalt borta i skallen, drogad mm för han säger sig ha varit hemma och inte sett NÅGONTING ... och diktar ihop en story om att någon/några vill hämnas på honom och stoppat in W plus väska i lägenheten = No Way! Såååå viktig har han nog aldrig varit i den undre världen och det låter som taget ur en dålig B-film och maffiastorys. Det händer bara INTE om man bara "då och då" röker på lite för eget bruk. Polisen skulle i så fall haft ögonen på honom i dessa kretsar och polisen i Sverige består inte av tusentals "Kling och Klang"-anställda heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in