2020-06-22, 16:42
Medlem
Lalle46s avatar
Men snälla nån? Det Jokermannen menar och vill är att få igång en slags reaktion. Många har fått nog efter flertal månader i tråden. Det har kommit ett förslag från TR, inte en dom! Många har nöjt sig och lämnat tråden medans vissa sitter kvar dag/natt och maler om samma sak som i november. Nu är det sommar och semester stundar. Ta ledigt och njut. Det är ingen som äger denna tråden och den kan gott stängas nu för anhörigas skull. Nu tog jag ordet från Jokermannen..
Citera
2020-06-22, 17:37
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
Tids nog kommer han börja prata.

Han har ett enormt behov av uppmärksamhet. Något han kommer sakna inne i finkan.
När han märker att han är bortglömd, då kommer han läcka ut ledtrådar för att återigen stå i rampljuset som en intressant person!

Han kommer hitta poddar, dokumentärer och författare/journalister som gärna vill intervjua honom om han ger liiite info per gång.

Han behåller makten, sorgligt nog.
Tror det med, hittas inte kroppen kommer han inte klara av att vara tyst utan lär säkert skryta om det till någon.
Det perfekta brottet i hans ögon
Citera
2020-06-22, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det är bevisat att det är inte dråp eftersom GM varit likgiltig att offret dör.
Om han hade ringt till ambulansen eller bett hjälpt W på något sätt efter handlingen då skulle det varit förmildrande omständigheter.
Så är inte fallet här. GM har tydligen mördat W och gjort allt han kunde att gömma bevismaterialen.
Det är bevisat att det är mord. Om det blir en överklagan och fallet går vidare till HR då är det inte alls säkert att HR kommer att döma annorlunda.
Så länge bevismaterialet ser ut som det gör idag. Om han erkänner (vilket det tror jag på) och berättar detaljerat om mordet då kan det nli annorlunda men just nu finns det knappast nån anledning för HR att ändra TRs dom.

Nej, du har fel! Brottet Dråp innefattas också av likgiltighetsuppsåt (3 kap. 2£ Brottsbalken).

Det är en jävla brist i denna tråden att så många inte förstår att Dråp kräver uppsåt, precis som vid Mord.
Citera
2020-06-22, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
BRA inlägg! Och detta SVIN ska FAN inte dömmas till rättspsyk. Han har mördat och styckat en helt oskyldig tjej. Allt annat än livstid för mord vore att spotta på tjejens familj. Ska tjejen vara helt osynlig eller? Varför tar Sverige mer hänsyn till den kriminella än till deras offer? Spelar noll roll om Tishko har psykisk störning. Hans vänner vittnade om att han är både intelligent, våldsam och svartsjuk. Han är intelligent nog att veta vad han har gjort. Brutalt slagit sönder en 17-årig flicka så att blod och kött stänkte tills hon dog och sedan styckat henne och skurit sönder ögonen. Och sedan kallt och systematiskt gjort av med bevis och kroppsdelar. Fy FAN. Livstid utan frigivning! Hennes syster får leva en livstid utan sin älskade Wilma så nu är det rättvist att Tishko får leva en livstid utan frihet. Om han släpps ut på gatorna igen så kommer svinen i rättssalen vara ansvariga för allt denna värdelösa människa gör därefter. Alla brott, misshandlar och eventuellt fler mord kommer vara den mesiga Svenska statens fel. Vi kanske borde lära oss av Tishko's hemland Irak: Hela stan samlas runt Tishko och stenar honom till döds. En rättvis, plågsam och långsam död. Precis som han brutalt plågade Wilma till döds.

Hur tänker du här egentligen?
Vad är motsättningen mellan att mörda/stycka en person och dömas till rättspsykiatrisk vård? Menar du att man inte kan vara allvarligt psykiskt störd och döda/stycka en person? Eller menar du att rättspsykiatrisk vård skall vara en belöning för dom som har gjort ”ett snällare brott”?

Just DENNA frågan borde ju vara enkel. Nämligen: Bedöms han som allvarligt psykisk störd skall han ha vård och bedöms han inte som allvarligt psykiskt störd så skall han dömas till fängelse (ja, gärna livstid!)

Det behöver dessutom inte vara någon motsägelse mellan din önskan om livstids fängelse och rättspsykiatrisk vård, eftersom även det sistnämnda är ej tidsbestämt.
Citera
2020-06-22, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
Tids nog kommer han börja prata.

Han har ett enormt behov av uppmärksamhet. Något han kommer sakna inne i finkan.
När han märker att han är bortglömd, då kommer han läcka ut ledtrådar för att återigen stå i rampljuset som en intressant person!

Han kommer hitta poddar, dokumentärer och författare/journalister som gärna vill intervjua honom om han ger liiite info per gång.

Han behåller makten, sorgligt nog.
Det fetade:
Där pratar du väl i nattmössan?
Det är ju just nu han sitter i "finkan", alltså isolerad. Det har han faktiskt gjort sedan mitten av november och under den mesta av tiden, med fulla restriktioner.

Vid genomförandet av RPU kommer han att vara i umgänge med andra. Väl på anstalt eller på vårdinrättning (beroende på var RPU:n landar), kommer ju Tishko att kunna ha full rulle omkring sig.
"Finkan" är han på väg att lämna allt mer och mer.
Citera
2020-06-22, 18:32
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Det var verkligen en mycket tråkig nyhet

Jag trodde faktiskt att man skulle fria T*shko för mordet på WA. då polisen inte lyckats med att hitta kroppen, jag trodde faktiskt att både Sonny Björk och Beatrice Rämsell hade kunnat styrka för TR att det faktiskt fanns andra personer som begått detta mordet på WA. och inte T*shko.

Även om nu TR bestämt sig för att döma T*shko för mordet så kan ju faktiskt både Sonny Björk och Beatrice Rämsell få fram nya bevis som kan styrka att det finns andra personen som mördat WA. och sålunda kan ju T*shko komma att frias med tiden.

Skulle T*shko trots allt dömas för mordet på WA. så kan ju Beatrice Rämsell koppla in nytt erfaret folk som tittar på polisens och kriminalteknikernas tidigare utredning och sålunda få fram saker som kan få T*shko att till sist bli frikänd.

Bevisen som finns mot T*shko kan mycket väl ha planterats dit av andra personer som ville sätta dit T*shko.

Till exempel: det finns alltid en logisk förklaring till varför T*shkos fingeravtryck råkade att hamna just där på den platsen ...... och så vidare.

Jag tror trots allt att T*shko är oskyldig till mordet på WA. och enligt mig, så om nu T*shko döms trots allt, ja sålunda går ju de riktiga gärningspersonerna fria.

Jag hoppade i alla fall att Beatrice Rämsell till sist lyckas med att fixa detta på ett eller annat sätt så att T*shko till sist kan frias.

Mvh/JM
JokerMannen 😅 Vet du, jag tror inte BR kommer vara så angelägen att få T friad, för hon begriper att han ÄR skyldig, tror inte hon kommer jobba så hårt på det även om hon blir tvungen att gå vidare vid överklagan.
Citera
2020-06-22, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelepelle
Åter igen...
Muskelvävnad långt upp på väggarna är knappast dråp? Hugg med vasst föremål in i ögongloben är knappast dråp?
Jag är helt övertygad om att T tänkte behålla huvudet.
Tingsrätten diskuterade bara en liten stund och faktum att att det var övertygande bevis för mord och brott mot griftefriden.
Hon blev mördad i lägenheten och det finns noll spår efter annan gärningsman.
Helt omöjligt att någon annan mördat henne så brutalt utan att lämna några spår efter sig.

Kan någon säga vad som inte talar för att inte T kan dömas för mordet på W.
Det finns två otydliga avtryck som lika väl kan vara från T.
Besinningslöst våld som får muskelvävnad att skvätta långt upp på väggarna?
Nej... Dråp helt omöjligt...
Hovrätten kollar på detta fall och kommer aldrig ta det i rätten igen utan går helt på Tingsrättens övertygande dom.
Monstret måste låsas in på lång tid, Han kommer annars göra detta om och om igen och söka upp nya offer. Tänk på att det nästa gång kan vara Er dotter som han.......

Sådant som talar för Dråp skulle kunna vara att muskelvävnaden lossnat efter dödandet/i samband med styckningen.Samma sak gäller huggen i ögonloben.

Det finns ju en lagakraftvunnen dom från Hovrätten för Övre Norrland 2014.
Där dömde man gärningsmannen i Vatchareeya Bangsuan-fallet för Dråp. Där rörde det sig också om styckning och dödsorsaken var även här flertalet stickskador, däribland i hjärtat och lungor.
Jag ser det absolut inte som otroligt att Hovrätten kommer att snegla mot detta fallet och kanske är denna domen rentav lite vägledande för dom. Så jag tycker inte du skall vara såååå övertygad som du är. Även om jag självklart hoppas på Mord-dom även i Hovrätten! :-)

Angående Tingsrätten vet du/vi ingenting. Eftersom dom bröt för dagen och kom med besked dagen efter. Om Tingsrätten överlade hela kvällen eller tom under bägge dagarna har vi ingen aning om.
Citera
2020-06-22, 18:41
Medlem
MissTravels avatar
Jag är lite sen på det, och har letat jättemycket efter liverapporteringen från de sista dagarna i rätten, men jag brister visst i mina letarfärdigheter.

Är det någon rar person som vill peka mig i rätt riktning/slänga in en länk?
Citera
2020-06-22, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Sådant som talar för Dråp skulle kunna vara att muskelvävnaden lossnat efter dödandet/i samband med styckningen.Samma sak gäller huggen i ögonloben.

Det finns ju en lagakraftvunnen dom från Hovrätten för Övre Norrland 2014.
Där dömde man gärningsmannen i Vatchareeya Bangsuan-fallet för Dråp. Där rörde det sig också om styckning och dödsorsaken var även här flertalet stickskador, däribland i hjärtat och lungor.
Jag ser det absolut inte som otroligt att Hovrätten kommer att snegla mot detta fallet och kanske är denna domen rentav lite vägledande för dom. Så jag tycker inte du skall vara såååå övertygad som du är. Även om jag självklart hoppas på Mord-dom även i Hovrätten! :-)

Angående Tingsrätten vet du/vi ingenting. Eftersom dom bröt för dagen och kom med besked dagen efter. Om Tingsrätten överlade hela kvällen eller tom under bägge dagarna har vi ingen aning om.

Hovrätten sneglar inte på andra hovrätter utan på högsta domstolen att den domen skulle vara vägledande tror jag absolut inte på. Han kommer dömas i både tingsrätten och hovrätten. Dna bevisningen är en stark bevisning bla.
Citera
2020-06-22, 18:57
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissTravel
Jag är lite sen på det, och har letat jättemycket efter liverapporteringen från de sista dagarna i rätten, men jag brister visst i mina letarfärdigheter.

Är det någon rar person som vill peka mig i rätt riktning/slänga in en länk?

Leta i tråden och per datum som senast per den 15 --> 16 juni. Där hittar du länkar till Bohuslänningen och jag tror till Aftonbladet. Annars kan du Googla fram på text: LIVE rapport Wilma rättegång och sedan dessa tidningar t ex Aftonbladet eller Bohuslänningen. Inga ljudupptagningar utan LIVE har skett i text ifrån journalisterna där.
Citera
2020-06-22, 19:06
Medlem
Bollkalle19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det fetade:
Där pratar du väl i nattmössan?
Det är ju just nu han sitter i "finkan", alltså isolerad. Det har han faktiskt gjort sedan mitten av november och under den mesta av tiden, med fulla restriktioner.

Vid genomförandet av RPU kommer han att vara i umgänge med andra. Väl på anstalt eller på vårdinrättning (beroende på var RPU:n landar), kommer ju Tishko att kunna ha full rulle omkring sig.
"Finkan" är han på väg att lämna allt mer och mer.

Okej, jag förtydligar: jag tror att han kommer hamna i finkan sedan när domen faller.

Och fram tills domen faller, så har han varit en person av intresse. Han har fått frågor och suttit i sina nedkissade byxor medan folk vill veta vad han vet.

Detta kommer inte ske efter dom. Därför tror jag att han kommer börja prata när han tycker att livet är trist innanför murarna.
Senast redigerad av Bollkalle19 2020-06-22 kl. 19:08.
Citera
2020-06-22, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lariko
Hovrätten sneglar inte på andra hovrätter utan på högsta domstolen att den domen skulle vara vägledande tror jag absolut inte på. Han kommer dömas i både tingsrätten och hovrätten. Dna bevisningen är en stark bevisning bla.

Jag tror att du blandar ihop begreppen lite. En dom från Högsta Domstolen är ju prejudicerande - Och det kan ju aldrig en hovrättsdom bli. Men en hovrättsdom kan ju ändå i någon mening vara vägledande, t ex om det saknas ett prejudikat.

Ett exempel på detta är hovrätts-domen från 2019 där en person fälldes för Oaktsam våldtäkt efter ett sexköp. Vilket var det första fallet i sitt slag. Detta fallet kom aldrig till HD och givetvis är då denna domen att anse som vägledande. Det är ju liksom den domen som gjort att man nu kan misstänka Paolo Roberto för Oaktsam våldtäkt efter sitt sexköp och det efterföljande uttalandet.
Senast redigerad av Haaaaag 2020-06-22 kl. 19:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in