Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
Det fanns verksamhet i Thulehuset under Lindencrona, men med Giesecke flyttades det mesta av den verksamheten till Trygg-Hansas kontor på Kungsholmen.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stay-behind
Ja, det är vad jag säger. Holmström påstår det i sin bok, men det jag är intresserad av är hans källa och när han placerar detta "hemliga kontor" där. Curt-Steffen Giesecke tog över verksamheten
1978 dvs ca 8 år innan MOP.
Varför skulle Giesecke ha ett hemligt kontor i Skandiahuset?
Stay-behind hade sitt kontor på Bergsgatan 16. En intressant adress eftersom Stockholms rådhus med underjordisk gång till polishuset låg i kvarteret. Kanske fanns det en vidare möjlighet att ta sig dold till Stay-behinds kontor.
Från Wikipedia
Organisationen hade även ett hemligt kontor i Thulehuset på Sveavägen som man kom åt från Luntmakargatan.[10] Holmström sid. 395-400
Tidigare SAF-chefen Curt-Steffan Giesecke blev ledare för Stay-behind 1978, samma år som han lämnade SAF för att bli VD för Trygg-Hansa.
Jag har gjort ett inlägg med följande
(FB) Var Stay Behind inblandat i Palmemordet?
De två sistnämnda organisationerna, Otto Hallbegs Frontmannaförening Sveaborg och William Colby’s CIA/staybehind avvecklades och ”Lindencronas kommitté” utvecklade samarbetet med NATO's Staybehind men under svensk ledning och kontroll.
De som så att säga avpolletterades uppmuntrades att i mån av intresse av försvarsverksamhet fortsätta inom de Frivilliga Befälsutbildningen (FBU) och andra försvarsorganisationer som Hemvärnet exv. Därav en i nutid pågående diskussion om olika extrema element/föreningar inom totalförsvaret.
Jag vänder mig inte emot att det fanns och finns befäl på olika nivåer inom Försvarsmakten med extrema åsikter och bristande lojalitet mot det demokratiska styrelseskicket i Sverige. De må ha varit inom FRO, skytteföreningar, hemvärn eller yrkesofficerare och tom någon eller några inom det statliga Stay-behind på ca 300-400 man.
Men att Barbro-gruppen skulle vara en avdelning inom den statliga Stay-behind, det vill jag nog gärna se bevis på först.
Expressens artikel om Stay-behind luktar misstänkt desinformation lång väg.