2020-06-22, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haye
Sanningen om Palmemordet har äntligen kommit fram!

Som bekant var Palme sovjetisk spion och Stig Wennerströms medhjälpare under 1950- och 60-talen. Det var naturligtvis något som Palmes fru Lisbeth kände till. När Palme under vintern 1985/86 ville skilja sig från Lisbeth för att istället offentliggöra sitt förhållande med en 20 år yngre kvinna (en högt uppsatt socialdemokrat) hotade Lisbeth med att gå ut med uppgifterna om Palmes samarbete med ryssarna. Partiledningen planerade då att mörda Lisbeth och satte en centralt placerad socialdemokrat, Hans Holmér, som ansvarig för operationen. En mördare lejdes och Palme lockade ut Lisbeth med ett biobesök. Det hela misslyckades som bekant. Det var Palme som föll offer för mördarens kula och Lisbeth överlevde. För att garantera att sanningen aldrig skulle komma till allmänhetens kännedom utsågs den erkänt inkompetente Hans Holmér, som ju också låg bakom mordet, till ansvarig för mordutredningen.

Att det inte var Christer Petersson som mördade Palme står utom allt tvivel. Han har ett starkt alibi, som ni bl.a. kan läsa om i senaste numret av Jan Gillbergs eminenta tidskrift “DSM” (finns att köpa på Hedengrens i Sthlm och i Press Stop-butiker). Där finns också några graverande uttalanden av högt uppsatta socialdemokrater återgivna:

“Svenska folket är inte moget att få veta sanningen om mordet”
“Om sanningen kom fram skulle socialdemokratin förlora makten”

För övrigt: är det någon som vet vem Palmes flickvän var?
Det här var sanningen för 20 år sedan.
Svenska folket har inte blivit klokare på dessa 20 år.
Något udda teori men inte den mest häpnadsväckande på tråden.

Men ingen diskussion om SE han hade inte kommit fram ur skuggorna.
Citera
2020-06-22, 19:43
Medlem
Kan inte se att någon laddat upp KP:s åklararakt än?

https://easyupload.io/fp2tnp

Innehåller bland annat två dåligt maskade "tips" från Christer Olsén (Sverige öga och öra) på sid 47-51 i den maskade delen. Tänk att han också är engagerad i mordet... Någon som vet något om den Lindholm han pekar ut att ha stått och stirrat utanför Rosenbad?
Citera
2020-06-22, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Jag som mest vill hålla mig till fakta: Vem var polisen som man hittade en patron "metal piercing" hemma hos? Var det Ö?

Vet vi om "Ö" var medlem i Stockholms Polisskytteklubb före mordet? Har "Ö" kopplingar till skjutbanan i Grimsta?

Hemma hos Ö. De hittade även ett par hemma hos Sigge.

Svar ja. Lite info om föreningen:

https://sanningskommissionen.com/spar/skytteforeningen/
Citera
2020-06-22, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
När du skall fantisera om militära karriärer skolor och grader bör du kanske googla lite bättre Inte förstå gången du skjuter vid sidan om målet där. Eftersom jag för några år sedan kunde berätta om CGÖs kompis Grundborgs "återkomst" till I17 vid det traditionella "lillejul" måste du förstå att jag har järnkoll. Faktisk sedan flytten in från Backamo till nedläggningen. Det är en liten värld.

När det gäller SB både fredsorganisation och krigsorganisation är bilden komplex.

Thulehuset/Skandiahuset och de underjordiska anläggningar som fanns kring åsen med hemliga ingångar på flera olika ställen var i olika tider starkt kopplade till SB. Det var de underjordiska anläggningarna som var centrala där. Allt är borta nu. Skandiahuset är idag bara skalet kvar. Redan då på 80talet var verksamheten under avveckling och inte särskilt aktiv. En del var ju sos larm under Brandstationen. Kanske övades någon sk kaderövning och vid krigstelefonstationen men aktiviteten var låg och långt ifrån fantasins svängar.

Dock ett bra ställe att gömma ett vapen på under en period. Eller vad säger du?
Citera
2020-06-22, 19:59
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selim69
Dock ett bra ställe att gömma ett vapen på under en period. Eller vad säger du?
Ja vem skjuter inte sin värsta fiende utanför sitt eget hus och hoppas att ingen ska komma på det?
Stig Engström?
Stay behind?
Springa runt med den krutosande 357'an gömd i bögslungan och prata med poliser?
Nu är Jag inte Du och Du inte heller Jag.
Senast redigerad av Gothus 2020-06-22 kl. 20:01.
Citera
2020-06-22, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Ja vem skjuter inte sin värsta fiende utanför sitt eget hus och hoppas att ingen ska komma på det?
Stig Engström?
Stay behind?
Nu är Jag inte Du och Du inte heller Jag.

Om de bestämt träff där i vanlig ordning är det inte helt ologiskt.
Citera
2020-06-22, 20:06
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det behöver jag inte läsa. Jag gick en regementsofficersutbildning under kalla kriget och var krigsplacerad som skytteplutonchef. Min far var kapten och skyttekompanichef och höll utbildning för befäl inom FBU. Jag upplevde tidsandan både i det civila som på officersmässen på I 17.

Orsaken till att namnet eller Skandiahuset inte ger mig någon puls är att jag tror att MOP var planerad till en plats mellan Grand och Tunnelbanestationen vid Rådmansgatan, dvs i motsatt riktning.

Mig veterligen finns det bara påstående om att Staybehind hade något slags kontor i Skandiahuset men ingen har visat var i huset eller vilka som bemannade kontoret.

Det statliga Staybehind hade sitt kontor på Bergsgatan på Kungsholmen inte i Skandiahuset.

Stay behind – hemliga armén (DN Söndag)
Motståndsrörelsens ”kontor” låg på Bergsgatan 16 på Kungsholmen i Stockholm. Lokalerna inrymdes i en vanlig våning, men var i god spionstil dolda bakom en extra spegelklädd ingång i tamburen. Här jobbade Grafström, officerarna Sune Gladh och Gunnar Areskoug, samt några kontorister. Ytterligare två officerare, Stig Waldenström och Axel Brunnström, rekryterade folk ute på fältet.

– Dessutom arbetade fyra man med radiotelegrafi, säger Reinhold Geijer. De verkade gå i skift dygnet runt. Någon av dem var alltid där när jag var där. Vilka de hade kontakt med vet jag inte. Men jag antar att det var med
högkvarteret i England.

Geijers besök i det hemliga kansliet skedde i samband med möten med det skikt av aktiva som han själv tillhörde: de regionala ledarna. Ett dussintal män som alla hade täcknamn
Källa: http://kanger.se/artiklar/stay-behind-hemliga-armen-dn-sondag/
Det fanns verksamhet i Thulehuset under Lindencrona, men med Giesecke flyttades det mesta av den verksamheten till Trygg-Hansas kontor på Kungsholmen.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stay-behind
Citera
2020-06-22, 20:06
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Om de bestämt träff där i vanlig ordning är det inte helt ologiskt.
Det är ologiskt att blunda för den information som finns. Inte den som inte finns.
Något dejtande där finns inga belägg för.
Citera
2020-06-22, 20:12
Medlem
Citat:
Det är ologiskt att blunda för den information som finns. Inte den som inte finns.

Finns en hel del som tyder på det. Dekorimannen, bakdörren som stod öppen, bilen som cedergren mötte, harvardakterna, att de talade med mördaren enligt vissa, mm
Citera
2020-06-22, 20:14
Medlem
Citat:

Plus att de avsagde sig livvaktsskydd o gömde undan dagboken o almanackan.
Citera
2020-06-22, 20:18
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Finns en hel del som tyder på det. Dekorimannen, bakdörren som stod öppen, bilen som cedergren mötte, harvardakterna, att de talade med mördaren enligt vissa, mm

Citat:
Plus att de avsagde sig livvaktsskydd o gömde undan dagboken o almanackan.
Ja förklara gärna närmre.
Jag är idel öra.
Almanackan?
Citera
2020-06-22, 20:22
Medlem
Citat:
Ja förklara gärna närmre.
Jag är idel öra.
Almanackan?

Även den är spårlöst borta, inte bara dagboken. Hade den inte ”försvunnit” vore det helt andra förutsättningar. Palme var av den gamla skolan och skrev ner allt han skulle göra. Maila gärna Palmegruppen och be om information om almanackan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in