2020-06-22, 20:15
Medlem
Så här är det. Platz.se ligger just nu på 5151 avlidna vilket är +72 nya. På IVA är 202 personer vilket är en förbättring. Vi kan nog räkna med ett ganska högt dödstal i morgon eftersom noteringen här är 29 högre. Skall vi säga runt 40 döda i morgon vilket kommer att leda till högljudda avgångskrav, för numera är 40 per dygn en hög siffra.

Om vi utgår från 228 döda per vecka ligger vi lite över kalkylerade 31 per dag. Jag har i min nya modell justerat ned dödligheten till 29 döda per dygn.

Det är bara att addera på den officella siffran 5122 avlidna och vi får fram att den 23 juli är vi uppe i 6000 avlidna i corona. Exakt precis som jag tjatade om i förra veckan. Visst kan FHM skryta om en bra kurva men varför har vi så hög dödlighet egentligen? Något har gått fel. Håller Ni med mig om att vi når 6000 döda den 23 juli??
Citera
2020-06-22, 20:16
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Nu bekräftar även läkare på Karolinska att Region Stockholm ljuger och att patentier har prioriterats bort. Vi hade rätt trots allt, lite synd om alla förnekare här bara som hävdade annat.

Region Stockholms ledning hävdar att inga patienter har prioriterats bort under pandemin, men det är en lögn, anser överläkare Michael Broomé vid Ecmo-centrum på Karolinska, i en intervju med Dagens Nyheter.

– Vi har upprepade gånger tvingats säga nej till patienter vi normalt skulle ha accepterat, säger han.

Han säger också:

Jag finner det verklighetsfrämmande och stötande att läsa ansvariga chefers tolkning av den nuvarande situationen. Att försöka låtsas att vården bedrivs utan behov av prioriteringar är lögn. Det är att fortsätta odla en tystnadskultur som förhindrar problemlösning. Att hävda att resurserna är tillräckliga insinuerar också att vi som tvingas ta prioriteringsbesluten gör fel.

Ni kanske borde läsa det fetstilta så ni förstår vilken kultur ni bidrar till.

Tyvärr ligger artikeln bakom betalvägg för mig men det är skönt att se att det finns läkare som vågar gå emot sjukhusledningen.

Sjukhusledningen försöker nu framstå som oskyldiga och lägga över ansvaret på läkarna för gjorda bort-prioriteringar. Politikerna hävdar att läkarna hade resurserna och att de gjorde fel.
Citera
2020-06-22, 20:16
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Såg också rubriken men läste inte artikeln. Åsa kan i alla fall inte ha särskilt hög feber, eller?

Varför lägger dom inte in henne på sjukhus och provar blodplasma eller kortisonmedicinen?

Det är många som blev sjuka efter vågen med SARS, bland annat i ME som kan ge livslång feber. Det var rätt höga siffror om jag inte minns fel, procentuellt.

Det är bland annat därför vår taktik är helt jävla efterbliven. Vad fan ska vi göra om vi står med 100.000 sjukpensionärer om 1-2 år?
Citera
2020-06-22, 20:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Man måste ju bara känna beundran för danskarna. Dessa original-vikingar kan verkligen fatta tuffa beslut för att på alla sätt förhindra spridningen av COVID-19 i det danska samhället.

Ptja, de öppnar upp för skåningarna nu.
Citera
2020-06-22, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Tegnell kommer säga vi är i ett stabilt läge.
Eller att det inte hänt avsevärt mycket?
Citera
2020-06-22, 20:18
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Överstökat? Lite väl tidigt att avgöra va?

Nej.

Deras utgångsläge är betydligt bättre än vårat. Jag kan väl även säga att om någon av mina skulle gå bort så hade jag uppskattat om vi fick lite extra tid, tex som nu - en sommar att avnjuta tillsammans och prata minnen sent till kvällarna.

Det fick inte 5100 för att vi skulle köra på.
Citera
2020-06-22, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Du kanske inte förstår att uttalandet "hon borde uttryckt sig mer kvinnligt", var en ironisk passning till att TuffeUffe som företräder ett parti med en tidigare utrikesminister som amerikanarna nedsättande ansåg vara en "medium size dog with big dog attitude", gnällde över att Linde varit för tuff.
De flesta anser nog att fru Linde kunde försvarat regimen och landet på ett mer diplomatiskt intelligent sätt. Att ersätta intelligens med "tuff" aggressivitet kanske imponerar på typ Trump-supportrar, men få andra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji

Men kul att du vågar säga att rakt ut att de är ingen katastrof och mer eller mindre flytta över fokus till att alla andra som kritiserar henne det är fel på
Så är det. Många klagar på henne bara för att klaga, andra för att de blivit utkommenderade av SD-ledningen etc.
Citera
Medlem
Israels Jerusalem Post angående munskydd:
(Källa: The Jerusalem Post)

"Data from countries that adopted an aggressive, government-sanctioned mask-wearing policy early on, such as Slovakia and South Korea, show that they have been rewarded with lower caseloads and a faster exit from mass quarantines. This is real-world evidence that the concept of ‘you protect me, I protect you’ can be successful. Even though facemasks cannot protect against the smallest aerosol particles, this system works because masks stop most droplets, which carry far more viral particles than aerosols. Most importantly, research shows that when an infected person is wearing a facemask, the rate at which they expel infectious particles into their surroundings is vastly diminished. Returning to regular mask-wearing habits, especially on public transit, in crowded spaces such as restaurants, shopping centres, shuks, and in hospitals, or around the elderly and immunocompromised, is essential to curb the spread of the coronavirus."

#bytStrategiNu
#munskydd
Citera
2020-06-22, 20:23
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det kan ingen garantera idag. Immunitet är inte 1 eller 0. Hur det fungerar på individnivå går inte att förutsäga.

Som du säger så vet vi så otroligt lite om hur COVID-19 funkar och speciellt när det kommer till immunitet.
Sedan har vi detta med unga människor som inte blir sjuka i COVID-19 men som sedan utvecklar någon typ av immunitets sjukdom. Inte vanlig men ändå en konstighet i sammanhanget.
Citera
2020-06-22, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Nej.

Deras utgångsläge är betydligt bättre än vårat. Jag kan väl även säga att om någon av mina skulle gå bort så hade jag uppskattat om vi fick lite extra tid, tex som nu - en sommar att avnjuta tillsammans och prata minnen sent till kvällarna.

Det fick inte 5100 för att vi skulle köra på.
De flesta av de du pratar om hade varit döda i alla fall och hade de inte varit de hade de knappast suttit ute och pratat minnen. Du vet inte hur illa ställt det är med de som befinner sig i äldrevården va? Var femte som kommer till äldrevården dör inom en månad - innan covid.

Dessutom är det alldeles för tidigt att dra några tvärsäkra slutsatser om en pandemi som vi bara har sett början på.
Citera
2020-06-22, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Även om man flaggade för det i Gällivare i början av förra veckan så vore det intressant och se om andra sjukhus har fått ökat intag av folk efter midsommarhelgen? Det känns som att det kommer en större våg inom kort av personer som blir drabbade.

Ja, det är bara hålla andan för alla små turistorter framöver.

Totalt antal inlagda på sjukhus 1138, enligt c19. Det är en alldeles för hög siffra, det borde gått ned mer, om smittspridningen "verkligen" går ner. Ett bra tag låg det på runt 1500, sedan ner till lite under 1200 men det verkar nästan blivit en slags platå där, inte bra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in