2020-06-22, 15:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GissaMittJobb
De åt på som bara den. Jag tycker jag köpt på mig bra med kött, potatis och sill. Spriten har jag redan en bra samling i stugan men även den gick åt rätt bra. Den tänkte jag inte ta betalt för eftersom den ändå stått ett tag. Jag vill mest veta om det är ok att be folk swisha för maten då jag tycker de åt väldigt mycket. Inte visste väl jag att de skulle trycka i sig som de gjorde?!

Man börjar med att fundera på vilka man bjuder och hur mycke personerna äter och dricker. Sen ser man till att åka och handla och tar i lite extra så man är säker på att klara sig hela kvällen. Nu för tiden kan man gå in på vilken butiks hemsida som helst och se om man ens kommer ha råd med den tänkta festen från början.

Tyvärr får du stå ditt kast med vetskapen att nu har du förhoppningsvis ett par år framåt som du inte behöver bjuda utan kan äta som fasen på de andras gratisfester.
Citera
2020-06-22, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Man börjar med att fundera på vilka man bjuder och hur mycke personerna äter och dricker. Sen ser man till att åka och handla och tar i lite extra så man är säker på att klara sig hela kvällen. Nu för tiden kan man gå in på vilken butiks hemsida som helst och se om man ens kommer ha råd med den tänkta festen från början.

Tyvärr får du stå ditt kast med vetskapen att nu har du förhoppningsvis ett par år framåt som du inte behöver bjuda utan kan äta som fasen på de andras gratisfester.

Det har du fan rätt i. När jag blir bjuden ska jag ta för mig som fan.
Citera
2020-06-22, 15:42
Medlem
Cannibalizations avatar
Ni har stuga och grejer men 0 kronor i buffert?
Citera
2020-06-22, 15:45
Medlem
johnthedickholmess avatar
Alltså. Är du fattig skall du ju inte bjuda in folk på fest och bjuda på mat. Har du inte råd så har du inte. Bättre du bjuder in till knytkalas om du har lite pengar. Det förstår folk och bjuder in er sedan på andra knytkalas. Vissa har pengar och vissa inte. Inte svårare än så. Med det sagt...bjuppar du på fest kan du inte kräva pengar efteråt. Då gör du bort dig big-time. Typ luffar varning.
Senast redigerad av johnthedickholmes 2020-06-22 kl. 15:58.
Citera
2020-06-22, 15:48
Medlem
Nej så gör man bara inte. Du får väl låna pengar av någon?
Citera
2020-06-22, 15:52
Medlem
Insperatuss avatar
Tog ni bilen när ni åkte och köpte mer käk? isåfall bör du ju kräva gästerna på bensinpengar också.
Citera
2020-06-22, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insperatus
Tog ni bilen när ni åkte och köpte mer käk? isåfall bör du ju kräva gästerna på bensinpengar också.

Vet inte varför du insinuerar detta. Det är bara maten jag tänkte på. Har redan skrivit att jag inte tänkt inkludera spriten i detta heller. Ni kan kalla mig snål, jag tycker det är ekonomiskt. Som jag skrivit ovan ett par gånger nu så kommer ju inte gästerna veta om ifall jag går plus eller ej. Och med tanke på att jag faktiskt tog bilen och bjöd på spriten så går jag säkert inte ens plus.
Citera
2020-06-22, 15:59
Medlem
Citat:
Hej!

Jag och min fru bjöd hem våra vänner till sommarstugan för en weekend över midsommar. Vi hade tänkt bjuda våra gäster på hela kalaset. Men mitt i firandet börjar maten vi trott skulle räcka ta slut och vi får surt åka till affären och köpa nästan lika mycket till för att täcka behovet hos våra gäster.

Nu när helgen är över och vi ska handla för veckan ser jag att kassan nästan är tom för det kostade typ dubbelt upp vad jag trodde det skulle kosta.

Kan man med att be folk swisha retroaktivt för kalaset? Kommer folk be om kvitton i så fall? Tänkte man kanske kunde få in lite mer än vad jag lagt ut för då de även fick sova över på vår gård samt bada vid stranden vi har nära. Inget som alla direkt får tillgång till. Hjälp!

Jag hade asolut inga planer på midsommar och hade inte blivit bjuden på någon fest. Borde skratta mig lycklig nu när jag hör din historia.
Citera
2020-06-22, 16:00
Medlem
Citat:
Hej!

Jag och min fru bjöd hem våra vänner till sommarstugan för en weekend över midsommar. Vi hade tänkt bjuda våra gäster på hela kalaset. Men mitt i firandet börjar maten vi trott skulle räcka ta slut och vi får surt åka till affären och köpa nästan lika mycket till för att täcka behovet hos våra gäster.

Nu när helgen är över och vi ska handla för veckan ser jag att kassan nästan är tom för det kostade typ dubbelt upp vad jag trodde det skulle kosta.

Kan man med att be folk swisha retroaktivt för kalaset? Kommer folk be om kvitton i så fall? Tänkte man kanske kunde få in lite mer än vad jag lagt ut för då de även fick sova över på vår gård samt bada vid stranden vi har nära. Inget som alla direkt får tillgång till. Hjälp!

Kanske det hade varit smartare med knytkalas eller att vara ärlig från början med att maten ska räcka åt alla så då får folk swisha er x antal kr.
Citera
2020-06-22, 16:03
Medlem
Insperatuss avatar
Citat:
Vet inte varför du insinuerar detta. Det är bara maten jag tänkte på. Har redan skrivit att jag inte tänkt inkludera spriten i detta heller. Ni kan kalla mig snål, jag tycker det är ekonomiskt. Som jag skrivit ovan ett par gånger nu så kommer ju inte gästerna veta om ifall jag går plus eller ej. Och med tanke på att jag faktiskt tog bilen och bjöd på spriten så går jag säkert inte ens plus.

Fast vad du tycker är ekonomiskt kontra snålt spelar ingen roll. Komma i efterhand och kräva pengar är riktigt dumt, du kommer bli stämplad som snål. Det kommer leda till att du inte har några vänner kvar tillslut. Då kan du iof sitta hemma med "plånboksorgasm" som någon skrev i förra tråden
Citera
2020-06-22, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Han undviker dessutom att svara på hur många som var på festen och hur mycket de handlat från början.

Tydlig troll-tråd.

Jag hade bjudit in 4 par. Så totalt 8 personer. Vi handlade för ca 3500 och tänkte att detta skulle räcka. Massa kött, potatis och olika sorters sill. Sedan fick jag åka och köpa för drygt 3000 till då det började sina redan första kvällen.
Citera
2020-06-22, 16:08
Medlem
Citat:
Jag vill inte använda vårt sparande på hotell. Jag hade tänkt använda pengarna som var över till en weekend men de fick istället gå till mat. Att du skriver troll gör inget åt min situation som du inte vet så mycket om.
Jaha, men då ska du inte heller påstå att er ekonomi inte har begränsningar. Påstår du det så förutsätter vi att ni har råd att ha långweekend i monaco oavsett, och att det då framstår som fräckt och snålt att be om swisch för några kassar mat från ICA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in