2020-06-22, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Fast... Vid varje valår ser man ju såna där banderoller och massa affischer överallt, behövs det verkligen tillstånd för det?

Vid valår finns undantag i reglerna som säger att registrerade politiska partier kan annonsera med plakat lite överallt.
Gäller bara vid val. Du kan registrera ett eget lokalt parti och göra reklam för din cykelaffär. Cykelpartiet vill att alla ska cykla mera. Besök oss i cykelaffären.
Citera
2020-06-22, 12:19
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Det är inte censur. Att annonsera på allmän plats fordrar tillstånd och om NMR saknade det så är nedrivningen i sin ordning. Att polisen inte hade vettigare saker för sig är förstås något värt att diskutera, men om affischeringen var omfattande och innehöll fräcka budskap som kanske kan reta upp folk kanske det var på sin plats att den revs ned.

Kritik av islam är något som får ske på religionsarenan - dvs. den metafysisk-filosofiska och bäst skickade kritiker är således teologer och filosofer. Försöker man på intellektuell väg omvandla en religion till en politisk ideologi och protestera mot den såsom protesteras mot t ex rasism eller andra icke-frågor, då får man räkna med att bli motarbetad eftersom kritiken inte sker på rätt arena.

Islam är en religion och kan inte ifrågasättas på ett rent intellektuellt plan eftersom dess anhängare drivs av tro. Men utifrån ett rationellt förhållningssätt är islam liksom alla andra religioner (kristendom, judendom, feminism, nazism, libertarianism, osv) är dessa psykologiskt viktiga för anhängarna. Behovet att att tro att sagor är sanna är starkt hos många och går tillbaka till tiden innan det som kom att bli dagens människoart blev till.
Citera
2020-06-22, 12:20
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det är olagligt att sätta upp banderollerna oavsett. Att polisen då plockar bort dem är inte något jag tycker är anmärkningsvärt.

Jag har under mina 35 år i södra Stockholm aldrig sett en polis som plockat ner en olagligt uppsatt affisch eller banderoll som har handlat om Marx, Engels eller någon protest mot Ikano eller hyreshöjningar.
Citera
2020-06-22, 13:26
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Jag har under mina 35 år i södra Stockholm aldrig sett en polis som plockat ner en olagligt uppsatt affisch eller banderoll som har handlat om Marx, Engels eller någon protest mot Ikano eller hyreshöjningar.

Det här är det fina med lagar som ger möjlighet att ingripa mot detta men sedan ingriper polisen bara när det är "fel" budskap.

Man kan dra det ett steg längre, om något som alla i praktiken måste göra blir illegalt då kan domstolarna döma vem som helst men de kan också välja att bara döma dem med fel värdegrund. Brott från folk med rätt värdegrund drivs inte vidare pga prioriteringar.
Citera
2020-06-22, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnikaLundmark
Polisen gjorde ju black power hälsning i Stockholm. Har du sett polisen göra hitlerhälsning på NMR demonstrationer för lugna stämningen där? Så att försvara islam och byggandet av moskéer är polisens jobb? De anser det ju vara HMF. Gulligt.

Polisen gör sitt jobb och tar ned saker som sattes upp utan tillstånd. Sedan tolkar du en text felaktigt.

Gulligt.
Fan hata polisen alltså, hur vågar dem göra sitt jobb.
Citera
2020-06-22, 15:46
Medlem
Ruskigbusss avatar
Ack ja.

Rubriken har ändrats för att avspegla vad den handlar om.

Tråden handlar inte om islam, nmr, polisen, sd, sveriges riksdagsval eller någon annan av era speciella käpphästar.
Tråden handlar inte om moskéer, moskébygge i allmänhet, blm, statyer banderoller i allmänhet eller trådens rubrik.

Tråden handlar om en händelse där polisen plockade ner banderoller som NMR satt upp som protest mot något moskébygge.

Håll er till ämnet eller få varningar för off topic. OT har raderats. Varningar har utdelats.

/Mod
Citera
2020-06-22, 15:51
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubblor
Polisen gör sitt jobb och tar ned saker som sattes upp utan tillstånd. Sedan tolkar du en text felaktigt.

Gulligt.
Fan hata polisen alltså, hur vågar dem göra sitt jobb.

Fel, de gör bara det jobbet när det är budskap med "fel värdegrund", annars gör de inte sitt jobb. Polisen har blivit vänsteraktivister som t.o.m. demonstrerar med de vänsterextrema.
Citera
2020-06-22, 16:09
Medlem
Citat:

Jag har under mina 50 år inte sett en polis som plockat ner en olagligt uppsatt affisch som handlat om HMF heller. Så vad var din poäng? Inte för att det gör det mer lagligt att andra håller på med det (och kommer undan med det).
Citera
2020-06-22, 16:16
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jag har under mina 50 år inte sett en polis som plockat ner en olagligt uppsatt affisch som handlat om HMF heller. Så vad var din poäng? Inte för att det gör det mer lagligt att andra håller på med det (och kommer undan med det).

Men du tycker inte att det är anmärkningsvärt att de nu gjort det?
Citera
2020-06-22, 16:18
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
All kritik mot islamisering av Sverige är förbjuden

När polisen inte ens själva kan tolka lagen korrekt så är det jävligt skrämmande. Att vilja stoppa ett moskebygge och kritisera islam är inte hets mot folkgrupp.. Islam är en ideologi och inte en ras

Hahaha, du har en bra poäng. Problemet är att vi lever i en vänsterbliven diktatur, där politisk korrekthet är det enda som gäller. Logik spelar inte någon roll längre.

Sedan är det inte bra att kritisera islam, om man försöker att islamisera ett land.
Citera
2020-06-22, 16:23
Medlem
Citat:
Men du tycker inte att det är anmärkningsvärt att de nu gjort det?

Jag har fortfarande inte sett någon polis göra det. Har du en film på polisen när de gör det? Jag har inte sett något belägg för att det faktiskt är polisen som har gjort det.

Det kan dock finnas olika anledningar till att de gjorde det nu. Som att det kommit in en anmälan och/eller det är betydligt lättare att plocka bort en banderoll än klisterlappar.
Citera
2020-06-22, 16:29
Medlem
spacesubs avatar
Enligt NWT påbörjade förra måndagen 14 st nyexade poliser sin anställning i Värmland.
I helgen såg jag fler polisbilar än vid en o samma kväll än jag typ gjort under min livstid. Tackar för det.
Med det vill jag säga att en relativt lugn Midsommarhelg kombinerat med adekvat polisstyrka ev leder till att man har tid att anlägsna banderoller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in