2020-06-22, 14:05
Bannlyst
Söder om min stad så var det någon område som fick sänkt ränta med 29%, helt sjukt. Hur ska bankerna ha råd med att täcka upp det? Om man tänker rent yrkesmässigt och globalt?
Citera
2020-06-22, 14:08
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skate.4.life
Söder om min stad så var det någon område som fick sänkt ränta med 29%, helt sjukt. Hur ska bankerna ha råd med att täcka upp det? Om man tänker rent yrkesmässigt och globalt?

Jag har 0,89% i ränta och min bank tjänar fortfarande på det, hur hög ränta fick din kompis?
Citera
2020-06-22, 14:14
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Du säger hela tiden att priserna är för höga och att det är fel. Du accepterar inte marknadspriser utan vill ha brödköer.

Och kommunist.
Snål också då du inte hjälper din son att skaffa ens en liten 1:a.
Brödköer? Men det ju exakt det som präglar Stockholms hyresmarknad? I gamla Sovjetunionen var brödet så billigt att alla ville köpa det. Då blev det köer. Undrar när polletten ska trilla ner för dig att Sveriges hyresmarknad är kommunistisk. Och att jag är moderat och motarbetar den i den här tråden.

Snål som inte ger bort 2 mkr? Var går gränsen tycker du, 5mkr för en etta, är jag snål om jag säger nej då också? För du verkar gränslös. jag har gränsen 1 mkr, då hade jag köpt en till honom.

Berätta mer om hur många miljoner du tänker ge till dina barn så att de kan få en bostad. Alla har ju en bostad enligt dig. Jag har fem barn så du får ta ditt belopp gånger fem.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-22 kl. 14:18.
Citera
2020-06-22, 14:17
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Vad fan babblar du om?
Så man måste köpa i stockholms innerstad om man ska plugga i Stockholm? Eh ok.

Och hur många har 3mkr över i cash till en etta? Inte många. Vet inte ens vad du babblar om alltså..

Påstår du att Stockholms marknad pumpas av studenter utan ubildning och jobb nu?

Ingen MÅSTE köpa i Stockholm. Man kan bo utanför. Man kan bo i hyresrätt. Man kan bo i andrahand. Man kan bo hos föräldrar. Man kan bo hos vänner.

Och efterfrågan har inte med priserna att göra. Vi alla vet att priserna är pga kreditexpansionen.
Så bra, du verkar ha lösningen. Länka till lite bostäder på nätet som en 20-årig student kan ta om han måste flytta till Stockholm. Studielån + bidrag är 10.000 kr 10 månader per år, det ska räcka till allt.

Det sista har du dock rätt i. Det är noll-räntan och bankernas vilja att låna ut som gör att Stockholm har dubbelt så höga bostadspriser som en normal marknad hade gett. Bankerna finansierar överpriset på 50% och är glada för det. När räntorna stiger försvinner naturligtvis denna möjlighet eftersom Svensson omöjligen kan betala ränta på sitt lån på 3-5 miljoner, han kan knappt amortera nu. Då halveras priserna ganska snabbt.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-22 kl. 14:22.
Citera
2020-06-22, 14:22
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Brödköer? Men det ju exakt det som präglar Stockholms hyresmarknad? I gamla Sovjetunionen var brödet så billigt att alla ville köpa det. Då blev det köer. Undrar när polletten ska trilla ner för dig att Sveriges hyresmarknad är kommunistisk. Och att jag är moderat och motarbetar den i den här tråden.

Ja vi har dessa brödköer som uppstår med de prisregleringar du förespråkar. När ska du förstå att du är kommunist?

Citat:
Snål som inte ger bort 2 mkr? Var går gränsen tycker du, 5mkr för en etta, är jag snål om jag säger nej då också? För du verkar gränslös.

Berätta mer om hur många miljoner du tänker ge till dina barn så att de kan få en bostad. Alla har ju en bostad enligt dig. Jag har fem barn så du får ta ditt belopp gånger fem.

Du skryter ju om hur rik du är men det är kanske bara en bluff då?

Dessutom behöver du inte ge bort 2 miljoner för att fixa en 1:a till din grabb, det räcker om du pyntar insatsen och står som garant för lånet. Insatsen får du sedan tillbaks om inte priserna sjunker och den risken borde du kunna ta för att din grabb ska kunna studera och få en bra start i livet.

Jag har själv gjort detta och den lägenheten har stigit en hel del i pris sedan dess.
Citera
2020-06-22, 14:25
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ja vi har dessa brödköer som uppstår med de prisregleringar du förespråkar. När ska du förstå att du är kommunist?

Du skryter ju om hur rik du är men det är kanske bara en bluff då?

Dessutom behöver du inte ge bort 2 miljoner för att fixa en 1:a till din grabb, det räcker om du pyntar insatsen och står som garant för lånet. Insatsen får du sedan tillbaks om inte priserna sjunker och den risken borde du kunna ta för att din grabb ska kunna studera och få en bra start i livet.

Jag har själv gjort detta och den lägenheten har stigit en hel del i pris sedan dess.
Jag är emot både brödköer och hyresköer. Är du emot hyresköer?

...och vad gör du när priserna går ner? Då kan din sons studietid ha kostat 500.000 kr. Kan du ta den smällen? Jag kan det, men jag gör det inte så det blev Linköping.

Nu förstår jag iallafall varför du ignorerar varningar om för höga priser. Du är insyltad med egna pengar och beroende av stigande priser. Men den perioden är slut nu. Ettorna kan inte stiga från 2mkr till 3mkr, det kommer aldrig att ske.
Citera
2020-06-22, 14:25
Medlem
Citat:
Så bra, du verkar ha lösningen. Länka till lite bostäder på nätet som en 20-årig student kan ta om han måste flytta till Stockholm. Studielån + bidrag är 10.000 kr 10 månader per år, det ska räcka till allt.

Det sista har du dock rätt i. Det är noll-räntan och bankernas vilja att låna ut som gör att Stockholm har dubbelt så höga bostadspriser som en normal marknad hade gett. Bankerna finansierar överpriset på 50% och är glada för det. När räntorna stiger försvinner naturligtvis denna möjlighet eftersom Svensson omöjligen kan betala ränta på sitt lån på 3-5 miljoner, han kan knappt amortera nu. Då halveras priserna ganska snabbt.
Det har i princip aldrig varit möjligt för en student utan rika föräldrar att köpa en lägenhet. Man får ställa sig i kö till studentboende och inledningsvis lösa det med tillfälliga boenden, allt från inneboende till mindre centrala boenden.
Citera
2020-06-22, 14:28
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Det har i princip aldrig varit möjligt för en student utan rika föräldrar att köpa en lägenhet. Man får ställa sig i kö till studentboende och inledningsvis lösa det med tillfälliga boenden, allt från inneboende till mindre centrala boenden.
kvm-priserna på just små ettor är extremt högt i Stockholm. För mig antyder det att rika föräldrar helt enkelt köper en 1:a till sina barn istället för det kösamhälle som en del här i tråden förespråkar. Bästa motgiftet mot den misshushållningen är att bygga massor av billiga ettor. Men det verkar ingen vilja göra. För marknaden med bostäder i Stockholm fungerar inte. Tvärtom byggs bara lägenheter som kostar 7-20 mkr kring Stockholms innerstad. De är i princip osäljbara nu.
Citera
2020-06-22, 14:30
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag är emot både brödköer och hyresköer. Är du emot hyresköer?

Ja till skillnad från dig är jag inte kommunist utan för marknadsekonomi.

Citat:
...och vad gör du när priserna går ner? Då kan din sons studietid ha kostat 500.000 kr. Kan du ta den smällen? Jag kan det, men jag gör det inte så det blev Linköping.

Nu förstår jag iallafall varför du ignorerar varningar om för höga priser. Du är insyltad med egna pengar och beroende av stigande priser. Men den perioden är slut nu. Ettorna kan inte stiga från 2mkr till 3mkr, och kommer aldrig att göra det.

Det är klart jag kan ta den smällen och det kan även du om du har de pengar du påstår att du har. Antingen är du en fattig lögnare eller riktigt snål mot din egen grabb.

Om det är snål du är kan du ta eventuell vinst från affären istället för att ge den till grabben. Då kan du betrakta det som en kapitalplacering som kan gå bra eller dåligt precis som vilken aktieplacering som helst. Kan du verkligen inte riskera dessa småpengar för att din grabb ska kunna studera där ni vill att han ska studera och få en bra start i livet?
Citera
2020-06-22, 14:32
Medlem
Citat:

Eller så kan du göra det, länka till bostäder som köpts av 19 åringar som inte har något jobb, utbildning eller insats. Det är möjligen topp-procenten som kan köpa en lägenhet i cash till sitt barn.

Man kan bo i en lyxig två:a i Stockholm för 15K så det är bara att gå ihop med någon.

Det gör de men nu verkar inte räntorna tillåtas att stiga så..

Jag har absolut inte lösningen, jag påstår enbart att det är inte 19 åringar som driver bostadsmarknadspriserna i Stockholm.

Lösningen är att bygga fler bostäder men det vill ju Stockholmarna inte, speciellt de som sitter i styret. För bygger man låt oss säga en skyskrapa på Östermalm så poff... då kommer ingen vilja köpa den där ruttna 1:an för 3,5 miljoner utan köpa i skyskrapan vilket kommer leda till fallande priser för gammalt bestånd.
Citera
2020-06-22, 14:39
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ja till skillnad från dig är jag inte kommunist utan för marknadsekonomi.

Det är klart jag kan ta den smällen och det kan även du om du har de pengar du påstår att du har. Antingen är du en fattig lögnare eller riktigt snål mot din egen grabb.

Om det är snål du är kan du ta eventuell vinst från affären istället för att ge den till grabben. Då kan du betrakta det som en kapitalplacering som kan gå bra eller dåligt precis som vilken aktieplacering som helst. Kan du verkligen inte riskera dessa småpengar för att din grabb ska kunna studera där ni vill att han ska studera och få en bra start i livet?
Du behöver inte ens fråga, alla svar finns i mina inlägg. Hela livet är en rad ekonomiska beslut. Min son kan plugga i Linköping istället, det blev vårt beslut. Det är inte värt risken att förlora 500.000 kr på hans etta för den lilla vinst han eventuellt har med att plugga på KTH istället för Liu.

Du kan återkomma när din son pluggat klart och du ur egen ficka fått punga ut med 500.000 kr för det nöjet. Så kan vi se hur mopsig du är då. Under tiden antar jag att du fortsätter att trolla folk på fb att Stockholms-lägenheterna har ett normalt marknadspris, du är själv beroende av höga priser. Medans jag påstår att de är för höga och inte prisvärda i ett långt perspektiv.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-22 kl. 14:45.
Citera
2020-06-22, 14:51
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Du behöver inte ens fråga, alla svar finns i mina inlägg. Hela livet är en rad ekonomiska beslut. Min son kan plugga i Linköping istället, det blev vårt beslut. Det är inte värt risken att förlora 500.000 kr på hans etta för den lilla vinst han eventuellt har med att plugga på KTH istället för Liu.

Du kan återkomma när din son pluggat klart och du ur egen ficka fått punga ut med 500.000 kr för det nöjet. Så kan vi se hur mopsig du är då. Under tiden antar jag att du fortsätter att trolla folk på fb att Stockholms-lägenheterna har ett normalt marknadspris, du är själv beroende av höga priser. Medans jag påstår att de är för höga och inte prisvärda i ett långt perspektiv.

Men var nöjd med den prioriteringen du gjort då och sluta gnäll i varenda tråd på flashback. Du är ju överallt och beklagar dig över att du inte har råd att ordna en bostad i Stockholm åt din grabb samtidigt som du påstår att du har så många miljoner att det inte borde vara något problem alls.

Den lägenheten jag ordnade ligger vi ordentligt plus på nu så inte ens när det såg som mörkast ut efter Corona var det någon risk att det skulle bli förlust på den. Men 500 kkr i förlust skulle inte varit någon stor sak för mig och det borde det inte vara för dig heller såvida du inte ljuger om din förmögenhet. Jag kan tjäna och förlora sexsiffriga belopp på börsen under en dag så detta skulle inte skaka mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in