Citat:
Ursprungligen postat av
hoppsann
Det är inte så svårt att förstå att han inte genomskådade SD som verkar vara psykopat.
Det jag däremot har väldigt svårt att förstå är att han inte ens nu verkar ha kunnat ändra uppfattning om SD.
Det är helt ofattbart att han med dagens kunskap fortfarande är som en liten lydig knähund.
Jag hoppas att JG nu har förstått vem han har haft att göra med.
Men jag kan tänka mig att det kan vara mycket svårt att ta in. Det handlar inte om en kortvarig eller ytlig relation. JG har säkert blivit manipulerad under lång tid och även han har blivit förd bakom ljuset.
En sådan person som SD vet exakt vilka knappar att trycka på. Det kan man ju se under deras konversationer. JG blir väldigt nervös. JG verkar anse att det är viktigt med hans anseende (ytan) och han är en väldigt lojal vän. Tillbaka får han mycket uppmärksamhet, en "bästa vän", en geocachinpartner som har anseende inom sporten.
Jag tycker att JGs berättelse i rätten om hur han blir tillsagd på skarpen av SD när Bella springer lös på tomten visar hur han inställning mot SD är.
Jag kan förstå att SD blir arg, det är inte konstigt. Det är mer hur SD pratar till JG och hur JG verkar tycka att det är ok. Att han är förtjänt av det.
Jag har svårt att förstå hur Lena kunde bli så fast i SD också. Hon hade ju kontakt med många män, de flesta långt mycket trevligare och bättre personer är SD.
För mig är det en gåta vad de ser i honom, men så har jag aldrig träffat honom. Jag tror att det är just det som är självaste kärnan i det här mordet, hur han lyckas knyta till sig personer på det här (destruktiva) sättet.
Jag hoppas att både JG och HD lyckas lösgöra sig från bindningen och få ordning på sina egna liv. Kanske de en dag kan klara av att se det hela mer utifrån och lämna avgörande pusselbitar till lösningen av mordet!
Det är otroligt svårt för mig att förstå hur man kan vara så lojal mot någon som svikit en så djupt; HD, JG och HDs föräldrar.
Kom ihåg vad MV sa; att man kan likna SD vid Arbogakvinnan eller Knutbypastorn! Båda lyckades få en annan person att mörda för dom.
Hur genialiska är de inte att kunna hitta denna person som lyder dom in i det minsta. Hur de styr dessa människor.
Tänk dig själv, om någon som är misstänkt för mordet säger till dig att "bara jag vet, ni andra får gå i ovisshet".
Hur förbannad skulle man inte bli på det svaret?
Hur konstigt låter det inte?
För många av oss låter det som en mördare som njuter av att leka med elden.
JG tycker att SD pratar i gåtor...