2020-06-22, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejaaaaaaa123456
Men över 500.000 personer har dött över världen hittills om inte fler enligt worldofmeters. Grafen bara fortsätter öka. Inga tecken på avmattning. Det verkar drabba olika platser i kluster. En förjävl... sjukdom. Många rapporterar permanenta skador efter tillfrisknande. Alla länder borde ha stängt igen från början. Även om jag skulle överleva vill jag inte ha skiten. Vi vet inte än allt om eftereffekterna. Ni som sitter och tycker att det är bra att vi inte stängsel igen och inte kontrollerade gränser går på medias bild att det är för dyrt osv. Över 5000 pers har dött i Sverige nu. Kan du sätta ett pris på mänskliga liv? Många av de som dött hade inte dött NU! Du hade känt annorlunda om det var någon i din direkta närhet. Jag sörjer de döda och att detta inte är över än..

Man inte bara kan - man GÖR det redan i Sverige. Och faktiskt överallt i hela världen.

Trafikverket räknar på "produktionsbortfallskostnader" när de funderar på att rädda liv t.ex. genom att bygga en säkrare väg. 44miljoner kronor har Trafikverket räknat på att ett liv är värt.

Sjukvården räknar på att ett liv är värt 6 miljoner.

För att rädda liv genom rökprevention... då är ett liv värt bara 1 miljon.

När man räknar på statsbudget då sätts det ju ett pris på ett människoliv genom olika prioriteringar.
Citera
2020-06-22, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Som sagt, även globalt är "dödlighet" en mindre relevant term utifrån det jag skrev ovan. Du kan inte jämföra dessa två smittor då de slår helt olika beroende på vad jag beskrivit i mina inlägg hittills.

Antal döda i svininfluensa globalt kan ha nått upp mot 280 000 (under 16 veckor) - det ska jämföras med att covid 19 på mindre än halva tiden nästan nått 500 000 döda.

Att det föreligger en viss immunitet och i så fall via vilka mekanismer är inte klarlagt ännu. Men vi får väl hoppas att det är så.

Visst, man kan säga att det är en liten andel som blir allvarligt sjuka och ännu färre som dör. Men om smittan blir spridd talar vi ändå om väldigt många människor samt en stor belastning på vården (med sekundärskada/död som följd).

Du kan ju såklart räkna på dödlighet långt innan en sjukdom är över. Det är ju precis vad vi gör med nästan alla sjukdomar hela tiden då de flesta aldrig är över.

Man har ju tagit hänsyn till dessa parametrar när man räknat på detta och visst går det att jämföra Covid-19 med Sars, Mers , Svininfluensan och en herrans massa andra sjukdomar. Varför skulle det inte gå det??

Det är ju precis det forskare gör i sina rapporter mest hela tiden.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bambola89
Seriöst, läs artikeln. Du är ju bortom all räddning.

Jag tror vi alla är bortom räddning till vintern 2020.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
De beräkningar som gjordes av dödligheten på svininfluensan tog såklart hänsyn till de parametrar du nämner.
Det är ju inte Klass 9c i Danderyd som sitter och räknar på sådant direkt.

Du kan vara lugn att dessa parametrar är medräknade. Precis som en massa parametrar är med i de rapporter som publicerades i The Lancet om Covid-19´s dödlighet.

Så det går absolut att jämföra. Precis som det gör att jämföra SARS dödlighet på ca 10% eller MERS på 35%
Jag ifrågasätter inte forskningen - jag ifrågasätter att du plockar ut en enskild siffra och har visat varför ditt sätt att resonera på har sina brister.
Citera
2020-06-22, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Tror varken sars eller mers var så dödliga. Ant@let smittade var ju troligtvis 10 tals gånger fler än vad som uppgivits precis som nu med C19. Lustigt nog så har ett fletal alarmister i denna teåd uppgivit sars dödlighet till 50%.

Och vet du varför de gjort det? Jo, de snabb-googlar och då kommer det upp en länk där det står 50%.
Men det avser bara äldre personer. Bland yngre var dödligheten nästan noll.

Totalt sett ca 10% enligt de rapporter som finns.

Det går snabbt för alarmisterna när de googlar ibland
Citera
2020-06-22, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag ifrågasätter inte forskningen - jag ifrågasätter att du plockar ut en enskild siffra och har visat varför ditt sätt att resonera på har sina brister.

Det är inte jag som resonerar. Det är forskarnas rapporter som jag diskuterar kring.

Och det är för mig en stor gåta varför det inte skulle gå att jämföra dödligheten i sjukdomar här när man gör det hela tiden inom forskningen i diverse rapporter.
Citera
2020-06-22, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Cirka 20 procent behöver sjukhusvård. Sedan kan man ju i och för sig ge de svårt sjuka en liten spruta som man har gjort på äldreboenden i Stockholm.
Skojar du, 1 miljon smittade minst, har vi haft 200 000 svenskar på sjukhus senaste månaderna för corona?
Citera
2020-06-22, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Säger du ja men sanningen är att väldigt många av dessa 5000 har dött mest på grund av cirkulationsproblem, cancer, rökning dåligt hjärta (fel)behandling och (fel)medicinering etc.

De har fått dödsorsaken Covid-19 din förnekare.
Citera
2020-06-22, 00:21
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Man inte bara kan - man GÖR det redan i Sverige. Och faktiskt överallt i hela världen.

Trafikverket räknar på "produktionsbortfallskostnader" när de funderar på att rädda liv t.ex. genom att bygga en säkrare väg. 44miljoner kronor har Trafikverket räknat på att ett liv är värt.

Sjukvården räknar på att ett liv är värt 6 miljoner.

För att rädda liv genom rökprevention... då är ett liv värt bara 1 miljon.

När man räknar på statsbudget då sätts det ju ett pris på ett människoliv genom olika prioriteringar.

Helt klart har alla människor olika värde. Dock säger ju Sverige att allas lika värde......
Citera
2020-06-22, 00:21
Medlem
Citat:
Och vet du varför de gjort det? Jo, de snabb-googlar och då kommer det upp en länk där det står 50%.
Men det avser bara äldre personer. Bland yngre var dödligheten nästan noll.

Totalt sett ca 10% enligt de rapporter som finns.

Det går snabbt för alarmisterna när de googlar ibland
Ja de tokgooglar ofta. De påstod också att SARS försvann för att det var så dödligt att im
inga blev kvar och kunde föra smittan vidare! Vilket uppenbarligen inte var sant eftersom de flesta som drabbades överlevde!
Senast redigerad av Nibiru2011 2020-06-22 kl. 00:24.
Citera
2020-06-22, 00:22
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag tror du får ta och titta lite på hur det fungerar i UK med communal gardens. Det skulle vara mycket bättre om du slutade att oroa dig för UK, vi klarar oss jättebra på våra små trädgårdsplättar. Och dessutom har vi MYCKET mindre antal smittade på capita än Sverige nu, så du behöver inte oroa dig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Communal_garden#/media/File:Berkeley_Square_evening_December_2005.jpg
Det är som om du slingrar dig och plötsligt "glömmer" att det var förhållandena under er beryktade lockdown det gällde!

https://www.nature-and-garden.com/gardening/shared-gardens-lockdown.html

Many of us only get to garden in shared gardens or community allotments. Lockdown obligations are strict regarding this option.

Across Europe and in several US States, rules are very clear: a community garden is not a place where you can spend quarantine time.

[...]

[I]Closing and avoiding community gardens is an act of public health
[/i]
Citera
2020-06-22, 00:22
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Du kan ju såklart räkna på dödlighet långt innan en sjukdom är över. Det är ju precis vad vi gör med nästan alla sjukdomar hela tiden då de flesta aldrig är över.

Man har ju tagit hänsyn till dessa parametrar när man räknat på detta och visst går det att jämföra Covid-19 med Sars, Mers , Svininfluensan och en herrans massa andra sjukdomar. Varför skulle det inte gå det??

Det är ju precis det forskare gör i sina rapporter mest hela tiden.

Citat:
Det är inte jag som resonerar. Det är forskarnas rapporter som jag diskuterar kring.

Och det är för mig en stor gåta varför det inte skulle gå att jämföra dödligheten i sjukdomar här när man gör det hela tiden inom forskningen i diverse rapporter.
Så klart du kan jämföra dödlighet, men frågan är hur relevant det är i det enskilda fallet. I jämförelsen mellan covid-19 och svininfluensan har jämförelsen - som jag visat för dig - flera brister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in