Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Jag trodde inte att jag skulle skriva att jag håller med till till 100%.
Det är naturligtvis inte så att de flesta av dessa långtidssjuka inbillar sig att de är sjuka. Att inte bli trodd är förödande. Jag får intryck av att du själv tillhör dem som har problem med ryggen varför ditt inlägg flödar av empati.
Där ser du. Jag är en empatisk människa - du har bara haft dina fördomar ;-)
På tal om ologiska fenomen kring C19 så är det omöjligt för en patient att förstå att man å ena sidan SKA vara frisk från C19 efter 3 veckor och då kan man åka till jobbet utan att smitta någon - helt oavsett om man fortfarande skulle lida av några symptom. Typ ont i halsen, rethosta, lindriga andningsbesvär, inget luktsinne, ont i huvudet, bristande ork osv. Inga problem enligt läkaren. Dessa symptom kommer att gå över efter ett tag och någon smittfara föreligger INTE.
Men å andra sidan om man sen ber att få komma till husläkarmottagningen, då blir det tvärnej. De tar inte emot misstänkta C19-patienter för att
inte riskera smitta.
Om patienten ändå insisterar och åker till närakuten, då frågar doktorn med stora ögon: "Åkte du hit kommunalt?". Så samma patient som inte smittar någon på väg till/från jobbet behandlas som en smittfara om hen åker till läkarmottagningen istället.
Jag pratade också med en ambulanspersonal som hade haft C19 i 3 veckor. Efter det ansågs hon vara "frisk". När hon började bära patienter från andra våningen var hon tvungen att sätta sig ner flera gånger för att inte svimma och tappa patienten på båren.
Jag anser att 3 veckors sjukskrivning utan läkarintyg ÄR otroligt generös, men för vissa patienter räcker inte dessa 3 veckor. Det är då man skulle vilja bli behandlad antingen som en C19-patient eller frisk. Inte beroende på..