2020-06-16, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clubber-Lang
Södertörn, vårterminen
Du då?

Malmö, också vårterminen 2021.
Citera
2020-06-17, 00:30
Medlem
Grattis ni som nyss blivit antagna! Min tid för prövning har flyttats fram och tillbaks men nu är det bara två veckor kvar. Liiite pirrigt faktiskt eftersom det är första försöket
Nu till min fråga: fanns det lediga platser till ht-20 kvar som ni kunde välja? I så fall var, är mest intresserad av Växjö.
Senast redigerad av gammelmorsan 2020-06-17 kl. 01:02.
Citera
2020-06-17, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gammelmorsan
Grattis ni som nyss blivit antagna! Min tid för prövning har flyttats fram och tillbaks men nu är det bara två veckor kvar. Liiite pirrigt faktiskt eftersom det är första försöket
Nu till min fråga: fanns det lediga platser till ht-20 kvar som ni kunde välja? I så fall var, är mest intresserad av Växjö.

Ingen aning. Min antagningshandläggare frågade mig bara vart jag vill studera, när jag sa Malmö så klickade han i det sen var vi i princip klara. Fick även välja vilket polisområde jag vill göra min aspiranttjänstgöring.
Citera
2020-06-17, 20:59
Medlem
Har rekryteringsmyndigheten tillgång till ens journal vid prövningen?

Det ingår väl en medicinsk undersökning av en läkare vid prövningen?

Hade nån vårdkontakt om stressrelaterade problem i jobbet för ett par år sedan.
Citera
2020-06-18, 14:18
Medlem
Stsos avatar
Hej!

Har gjort min prövning och som många andra klarade jag tyvärr inte psykologen.

Tycker att mina meriter räcker gott och väl då jag har jobbat heltid inom räddningstjänsten i över tio år och extra inom kriminalvården nästan lika länge.

Kändes som att psykologen hela tiden frågade om "det verkligen stämmer att du har gjort så mycket och inte är 35 år fyllda ens", hon fiskade mycket efter min barndom som inte var helt problemfri med missbrukande fader och frånvarande mor men det har bara stärkt mig idag och jag har flera förtroendeuppdrag inom brand och räddning där jag föreläser för ungdomar som är eller har varit i samma sits.

Kan min uppväxt och tre sömnlösa veckor under 2015 i samband med min faders dödsfall samt separation från min sambo vara orsaken till att jag ej gick vidare?

Tacksam för svar!

/B
Citera
2020-06-18, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sofsof21
Grattis! Vad tyckte du var svårast på UNIQ? Och har du någon fråga psykologen frågade dig som du inte hade reflekterat så mycket över

Sorry för väldigt segt svar... UNIQ har jag aldrig tänkt på så mycket, ska jag välja något som jag tyckte var svårast är det delen där man ska hitta rätt motsatsord. Kubvikningen, klurig men tar man det lugnt så klarar man den. Talföljder kan man nog tycka är svårt, men bredvid datorn där man sitter finns papper och penna. Är ett jättebra hjälpmedel då man kan skriva talföljden och anteckna vad man ser för skillnader mellan talen
Psykologen, kände mig så förberedd jag kunde vara. Man bör tänka igenom sitt liv, sin uppväxt, skolgång, relation till familj/släkt/vänner. Hur man är som person. Det är tråkiga tips - tyckte själv det kändes helt meningslöst när jag läste det innan min egen prövning - men det är verkligen det intervjun handlar om. DIG
Citera
2020-06-18, 14:51
Medlem
Komplettering

Citat:
Ursprungligen postat av Oreaaand
Grattis!!! Va roligt

Var Uniq svårare än du trött? Kan du ge exemple på frågor psykologen frågade?

Jag har mitt slutprov idag så skickar in min ansökan till veckan

Tycker som tidigare nämnt att det inte ger en rättvis bedömning på personen om man förbereder sig med exakta frågor. Psykologen ser direkt om du ljuger. Du har 800 sidor i denna tråden där du säkert kan hitta frågor, men tänk igenom dig och ditt liv en extra gång. Vad olika erfarenheter har gett dig för bra och dåliga lärdomar. Har inga bättre tips än så, tyvärr.. Lycka till!
Senast redigerad av polistrden22 2020-06-18 kl. 14:56. Anledning: kom på mer att skriva
Citera
2020-06-18, 14:55
Medlem
Kan också skicka ett lugnande ord till er som är rädda för styrkelyftet.
Innan jag gjorde mina tester fick jag till mig att man, för att vara HELT SÄKER, skulle klara att marklyfta sin egen vikt x3, och militärpressa sin vikt delat på 3. Jag var inte i närheten av något av dessa kiloantal på gymmet, men drog ändå en 6a.
Grundstyrka, men framförallt vilja, behövs. Du drar bara stången två gånger, det är bara att dra allt vad man har!
Citera
2020-06-21, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polistrden22
Kan också skicka ett lugnande ord till er som är rädda för styrkelyftet.
Innan jag gjorde mina tester fick jag till mig att man, för att vara HELT SÄKER, skulle klara att marklyfta sin egen vikt x3, och militärpressa sin vikt delat på 3. Jag var inte i närheten av något av dessa kiloantal på gymmet, men drog ändå en 6a.
Grundstyrka, men framförallt vilja, behövs. Du drar bara stången två gånger, det är bara att dra allt vad man har!

Fel, man behöver inte kunna lyfta 3x sin vikt. Jag väger 75kg och tar 105 i marklyft. Jag drog en 8a båda gångerna man testar.

Marklyft gäller ju bara till midjan, men sen är det ju axlar, bål, traps etc som gäller? Det är viktigt att träna axlar och armar också.

Å andra sidan tycker jag att vilken normalbyggd person som helst bör klara en 6a utan någon träning.
Citera
2020-06-22, 00:01
Medlem
Vill så gärna bli polis, men tror det kommer få bli en dröm.

Har gjort testerna x-antal gånger. Lyckades komma till psykologen. Sen var bara att åka hem.
Min största rädsla är uniq.
Även om man skulle lyckas att klara alla tester. Är jag osäker på om jag kommer klara av fullfölja hela utbildningen. Har alltid haft svårt med skolan hela livet, pratar med folk som läser/läst att det är ett ruskigt tempo med massa tentor.
Trist när man har viljan å drivet men inte huvudet
Har gjort första delen på ansökan, ska boka tid för datum. Men vet inte om man ska offra 2 arbetsdagar, kanske klarar det bli besviken att man är kass, eller bli besviken att man inte klarar av testerna
Citera
2020-06-22, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmogoteborg
Fel, man behöver inte kunna lyfta 3x sin vikt. Jag väger 75kg och tar 105 i marklyft. Jag drog en 8a båda gångerna man testar.

Marklyft gäller ju bara till midjan, men sen är det ju axlar, bål, traps etc som gäller? Det är viktigt att träna axlar och armar också.

Å andra sidan tycker jag att vilken normalbyggd person som helst bör klara en 6a utan någon träning.

Nej, precis, det var det jag skrev - att det inte stämmer. Jag fick till mig det från en sjuksköterska, när jag gjorde mina tester första gången.
Citera
2020-06-22, 10:20
Medlem
Oavsett hur många gånger du misslyckas så ska du ej ge upp din dröm! Sök tills du kommer in eller tills dom säger tyvärr du kommer aldrig komma in! Sök sök sök!

Och om du väl kommer in så kommer du älska att plugga för då är det något du vill lära dig och som du är intresserad av.

Jag tror på dig.

/w to y
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in