2020-06-17, 20:45
Medlem
Sonny00s avatar
Är det risk för att virus följer med på färsk frukt? Många människor måste ju klämma på åtskilliga äpplen innan de kan bestämma sig och vem vet om de har hostat i handen innan dess. Jag brukar skölja frukten i varmvatten en stund innan jag äter den, men frågan är om det räcker.
Citera
2020-06-17, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Hur ser du på att det är 5000 döda i (med) covid i Sverige och bara 243 i Norge?

Hej Jof,

Jag tycker det är otroligt sorgligt att vi har så många döda. Jag har skrivit tidigare lite om vad jag tror kan vara orsaker.
Citera
2020-06-17, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag har som jag sagt förut kortisonbehandling nedtrappat under ett drygt år från 40 mg till nu 3,7m mg. Är det ett skydd för mig? (Tillhör riskgruppen.)
Ja, jag vet. Ingen kan med säkerhet säga något bestämt i dagsläget.

Och på tal om det. Detta är en unika situation för forskning framöver. Många doktorsavhandlingar kommer att behandla detta. Jämförelser mellan länder. Eller hur?

Hello again,

Det kom nyligen ut en stor brittisk klinisk randomiserad studie (som vad jag förstår ännu inte är kvalitetsgranskad än) som indikerar att dexametason minskar dödligheten hos allvarligt/kritisk sjuka covid-19 patienter. Detta är goda nyheter.

Det är möjligt att din kortisonbehandling kan ge dig ett visst skydd vid allvarlig/kritisk covid-19. Prata med din läkare.

Ja, det kommer komma många studier där man kommer att jämföra mellan länder och strategier o s v när pandemin är över.
Senast redigerad av En..andra..chans 2020-06-17 kl. 21:19.
Citera
2020-06-17, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Är det risk för att virus följer med på färsk frukt? Många människor måste ju klämma på åtskilliga äpplen innan de kan bestämma sig och vem vet om de har hostat i handen innan dess. Jag brukar skölja frukten i varmvatten en stund innan jag äter den, men frågan är om det räcker.

Hej igen,

Ja, det är tyvärr en viss risk. Jag undviker själv äpplen nu p g a den risken.
Citera
2020-06-17, 22:06
Medlem
Sonny00s avatar
Det här kanske fler än TS kan svara på. Kan man vända sig till Socialstyrelsen om man vill ha en kopia av dödsorsaksintyget för en avliden anhörig? Eller vart vänder man sig?
Citera
2020-06-17, 23:08
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Hej igen,

Ja, det är tyvärr en viss risk. Jag undviker själv äpplen nu p g a den risken.

Ja man måste tänka både en, två och tre gånger nu och ändå missar man ibland som idag när jag var på VC och gjorde en antikroppstest.

Jag ringde innan till Unilab och där sa man att det inte var någon fara för smittorisk vid provtagningen för den skulle tas utomhus pga min ålder som klassar mig som riskgrupp. Det visade sig vara rent bullshit för när jag kom dit så sa man att det endast var smittade med symtom som de tog utomhusprover på. Va - jag trodde alla med symtom var tvungna att hålla sig hemma!?

Jag insisterade på att ändå få göra testen ute då jag blivit lovad det per telefon, men det tog de ingen hänsyn till utan visade in mig till deras provtagningsrum. Inte det första yttersta som var ledigt utan jag var tvungen att gå igenom detta tomma rum och in i ett inre. Väl där visade det sig att de skulle vara två provtagerskor som skulle utföra blodtagningen. Jag försökte avstyra det med att påtala att jag då utsattes för dubbel risk. Det tog de heller inte hänsyn till utan pekade på sina munskydd och på knagglig svenska försäkrade de mig att det gav fullgott skydd fastän FHM med tydlighet förklarat annorlunda.

Att det skulle vara två sköterskor på en patient förklarade de med att den ena av dem var en praktikant som behövde få öva upp sin skicklighet att sticka kanyler rätt i vener. Ja det visade sig verkligen vara sant att praktikanten behövde öva för hon misslyckades kapitalt trots två försök och fick kasta ett halvt blodrör i papperskorgen då det inte räckte till för labbet. Värst var när hon skulle stoppa blödningen hon orsakat mig. Döm om min ganska chockartade förvåning när hon rycker bort ett stort plåster från hennes egen arm och snabbt klistrade fast det på min.

Jag slet givetvis bort det så snabbt jag kunde och bad om sprit för att kunna desinficera där plåstret hade suttit. Var i all världen hade hon lärt sig att det var ett utmärkt sätt att förvara plåster på sin egen arm för att sen plåstra om patienter med det av henne redan använda plåstret? Är det verkligen något som nuförtiden lärs ut i svensk sjukvårdsutbildning och rekommenderas som metod vid patientbehandling?

Jag var på väg att lämna provtagningen men hennes instruktör övertygade mig om att hon själv skulle slutföra provtagningen på att adekvat sätt. Jodå det gick fint men jag kan inte låta bli att undra varför i all världen det ska utbildas just i smittozon. Borde det inte vara så lite folk som möjligt inblandade vid provtagningar pga att avståndet på 2 meter av naturliga skäl inte kan hållas?

Nu sitter jag här med ångest då jag vet att de dagen lång med största sannolikhet tagit tester på friska, smittade utan symtom, smittade med symtom och de som tror sig ha gått igenom en infektion. Ja och i mina ögon utfört på ett mycket nonchalant sätt gentemot både patienter och antagligen föreskrifter vad det gäller vårdutförande.

Har jag på VC idag blivit smittad eller ej är min gnagande fråga jag inte kommer att få ett säkert svar på förrän om minst drygt två veckor....eller hur?
Citera
2020-06-18, 01:09
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Jag slet givetvis bort det så snabbt jag kunde och bad om sprit för att kunna desinficera där plåstret hade suttit. Var i all världen hade hon lärt sig att det var ett utmärkt sätt att förvara plåster på sin egen arm för att sen plåstra om patienter med det av henne redan använda plåstret? Är det verkligen något som nuförtiden lärs ut i svensk sjukvårdsutbildning och rekommenderas som metod vid patientbehandling?

Va? Det där låter alldeles för otroligt.

Varför skulle du ens göra antikroppstest? Har du symtom?
Citera
2020-06-18, 01:11
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Vad anser du om de patetiska råd och genomföranden som man gjort på viss kollektivtrafik, dvs. att man håller vartannat säte fritt? Är inte detta verkligen en chimär och något som absolut INTE har någon egentlig skyddsmekanism, vad gäller Covid-19?
Citera
2020-06-18, 01:15
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Vad anser du om de patetiska råd och genomföranden som man gjort på viss kollektivtrafik, dvs. att man håller vartannat säte fritt? Är inte detta verkligen en chimär och något som absolut INTE har någon egentlig skyddsmekanism, vad gäller Covid-19?

Det är ju bättre än att inte ha det iallafall. Men att inte röra sig ute bland folk just nu i den mån det är möjligt är ju en rekommendation av såväl FHM som regeringen. Det är bättre med vartannat säte än att stänga kollektivtrafiken helt. Men det säger sig själv att om någon coronapositiv hostar rakt ut där så kan det såklart ge upphov till nya smittade.
Citera
2020-06-18, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Ja man måste tänka både en, två och tre gånger nu och ändå missar man ibland som idag när jag var på VC och gjorde en antikroppstest.

Jag ringde innan till Unilab och där sa man att det inte var någon fara för smittorisk vid provtagningen för den skulle tas utomhus pga min ålder som klassar mig som riskgrupp. Det visade sig vara rent bullshit för när jag kom dit så sa man att det endast var smittade med symtom som de tog utomhusprover på. Va - jag trodde alla med symtom var tvungna att hålla sig hemma!?

Jag insisterade på att ändå få göra testen ute då jag blivit lovad det per telefon, men det tog de ingen hänsyn till utan visade in mig till deras provtagningsrum. Inte det första yttersta som var ledigt utan jag var tvungen att gå igenom detta tomma rum och in i ett inre. Väl där visade det sig att de skulle vara två provtagerskor som skulle utföra blodtagningen. Jag försökte avstyra det med att påtala att jag då utsattes för dubbel risk. Det tog de heller inte hänsyn till utan pekade på sina munskydd och på knagglig svenska försäkrade de mig att det gav fullgott skydd fastän FHM med tydlighet förklarat annorlunda.

Att det skulle vara två sköterskor på en patient förklarade de med att den ena av dem var en praktikant som behövde få öva upp sin skicklighet att sticka kanyler rätt i vener. Ja det visade sig verkligen vara sant att praktikanten behövde öva för hon misslyckades kapitalt trots två försök och fick kasta ett halvt blodrör i papperskorgen då det inte räckte till för labbet. Värst var när hon skulle stoppa blödningen hon orsakat mig. Döm om min ganska chockartade förvåning när hon rycker bort ett stort plåster från hennes egen arm och snabbt klistrade fast det på min.

Jag var på väg att lämna provtagningen men hennes instruktör övertygade mig om att hon själv skulle slutföra provtagningen på att adekvat sätt. Jodå det gick fint men jag kan inte låta bli att undra varför i all världen det ska utbildas just i smittozon. Borde det inte vara så lite folk som möjligt inblandade vid provtagningar pga att avståndet på 2 meter av naturliga skäl inte kan hållas?

Nu sitter jag här med ångest då jag vet att de dagen lång med största sannolikhet tagit tester på friska, smittade utan symtom, smittade med symtom och de som tror sig ha gått igenom en infektion. Ja och i mina ögon utfört på ett mycket nonchalant sätt gentemot både patienter och antagligen föreskrifter vad det gäller vårdutförande.

Har jag på VC idag blivit smittad eller ej är min gnagande fråga jag inte kommer att få ett säkert svar på förrän om minst drygt två veckor....eller hur?
Bara en petitess: De där var nog inte sköterskor utan BMA om det gjordes på Unilabs.
Citera
2020-06-18, 01:35
Medlem
Alltid vid vanlig förkylning el influensa kan jag bli täppt men brukar inte tappa lukt el smaksinnet så väldigt men nu med covid har jag inget kvar av det alls. Vad är det som händer eg som gör att man tappar all smak o luktsinne vid covid. Det är läskigt o man undrar hur länge det ska vara borta.
Citera
2020-06-18, 01:57
Medlem
Jag fick irriterade luftrör med hosta för ca 2 månader sedan men inga andra förkylningssymtom, sedan för en månad sedan vaknade jag med svullen och öm hals och svåra hostanfall och liksom tryck över luftrören. Denna besvärliga hosta började avta efter en vecka och resten av symtomen har avtagit lite varje dag men får fortfarande torrhosta ibland.
Jag tar för givet att jag haft Corona för aldrig haft liknande hosta förr. Det jag undrar över är om Corona viruset kan ha legat på lur i luftrören en månad innan det bröt ut på allvar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in