Citat:
Ursprungligen postat av
nobbens
Ja man måste tänka både en, två och tre gånger nu och ändå missar man ibland som idag när jag var på VC och gjorde en antikroppstest.
Jag ringde innan till Unilab och där sa man att det inte var någon fara för smittorisk vid provtagningen för den skulle tas utomhus pga min ålder som klassar mig som riskgrupp. Det visade sig vara rent bullshit för när jag kom dit så sa man att det endast var smittade med symtom som de tog utomhusprover på. Va - jag trodde alla med symtom var tvungna att hålla sig hemma!?
Jag insisterade på att ändå få göra testen ute då jag blivit lovad det per telefon, men det tog de ingen hänsyn till utan visade in mig till deras provtagningsrum. Inte det första yttersta som var ledigt utan jag var tvungen att gå igenom detta tomma rum och in i ett inre. Väl där visade det sig att de skulle vara två provtagerskor som skulle utföra blodtagningen. Jag försökte avstyra det med att påtala att jag då utsattes för dubbel risk. Det tog de heller inte hänsyn till utan pekade på sina munskydd och på knagglig svenska försäkrade de mig att det gav fullgott skydd fastän FHM med tydlighet förklarat annorlunda.
Att det skulle vara två sköterskor på en patient förklarade de med att den ena av dem var en praktikant som behövde få öva upp sin skicklighet att sticka kanyler rätt i vener. Ja det visade sig verkligen vara sant att praktikanten behövde öva för hon misslyckades kapitalt trots två försök och fick kasta ett halvt blodrör i papperskorgen då det inte räckte till för labbet. Värst var när hon skulle stoppa blödningen hon orsakat mig. Döm om min ganska chockartade förvåning när hon rycker bort ett stort plåster från hennes egen arm och snabbt klistrade fast det på min.
Jag slet givetvis bort det så snabbt jag kunde och bad om sprit för att kunna desinficera där plåstret hade suttit. Var i all världen hade hon lärt sig att det var ett utmärkt sätt att förvara plåster på sin egen arm för att sen plåstra om patienter med det av henne redan använda plåstret? Är det verkligen något som nuförtiden lärs ut i svensk sjukvårdsutbildning och rekommenderas som metod vid patientbehandling?
Jag var på väg att lämna provtagningen men hennes instruktör övertygade mig om att hon själv skulle slutföra provtagningen på att adekvat sätt. Jodå det gick fint men jag kan inte låta bli att undra varför i all världen det ska utbildas just i smittozon. Borde det inte vara så lite folk som möjligt inblandade vid provtagningar pga att avståndet på 2 meter av naturliga skäl inte kan hållas?
Nu sitter jag här med ångest då jag vet att de dagen lång med största sannolikhet tagit tester på friska, smittade utan symtom, smittade med symtom och de som tror sig ha gått igenom en infektion. Ja och i mina ögon utfört på ett mycket nonchalant sätt gentemot både patienter och antagligen föreskrifter vad det gäller vårdutförande.
Har jag på VC idag blivit smittad eller ej är min gnagande fråga jag inte kommer att få ett säkert svar på förrän om minst drygt två veckor....eller hur?
Hej igen,
Tråkigt att du hade en jobbig upplevelse.
Det behövs dock kontinuerligt att man vidareutbildar ny personal inom vården. Vården behöver ju nu under denna pandemi ännu mer personal. Vad beträffar provtagning så ämnar man i Sverige provta mer människor än någonsin tidigare. Någon måste ju ta dessa prover så det är nödvändigt att ny personal skolas in.
Jag minns själv när jag skulle ta mitt första venprov. Det var många år sedan. Jag var så nervös så jag skakade i hela handen så patienten som var en äldre herre tittade på mig och min handledare och sa lite försiktigt
- Är det första gången?
Innan jag hann svara svarade min handledare lugnt och tryggt
- Nej, han/hon har gjort det många gånger.
Min hand slutade tyvärr inte skaka utan det hela måste sett väldigt speciellt ut haha.
Vi är alla nybörjare någongång.
Det låter som minimal risk att du skulle blivit smittad av covid-19 vid provtagningen. Du bör väl snart få besked om ev antikroppar.