2020-06-21, 22:25
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Varför fortsätter du att raljera om denna sjukdom som dödar de äldre?

Kommer du göra likadant när du klarat dig igenom covid ”jag sökte minsann ingen sjukhusvård för detta virus även om jag önskade att jag var död när jag låg och hostade i tre dagar”?

Tyvärr skall vi alla dö en dag och det finns en massa sjukdomar som kan ta en då det är dags för liemannen.

Dock var det onödigt att liemannen behövde plocka över 5000 svenskar på några månader.
Citera
2020-06-21, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Hur är det med utländska resenärer som blir covid-sjuka i Sverige? Blir dom tillsagda att åka tillbaka till hotellrummet och ta en Alvedon? Äldre utländska turister kanske får bra palliativ vård?

Helmut och Gretchen har levt ett långt och fint liv efter kriget, men dom skulle ha dött snart ändå! :
Detta kanske kommer som en chock för dig men de flesta blir inte allvarligt sjuka av en C19 infektion precis som de flesta inte blir allvarligt sjuka när de är förkylda.
Citera
2020-06-21, 22:26
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Why are all large scale antibody studies to date to be regarded as skewed data in your eyes?

https://youtu.be/2dQAI06YT30?t=402
Citera
2020-06-21, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Är du på riktigt, eller är du ett regimbetalt troll? Sveriges testförmåga är inte ens i närheten av behovet. Med tanke på den fria smittspridningen i riket borde de utlovade 100 000 testerna per vecka snarast komma på plats. Tyvärr lyser de fortfarande med sin frånvaro trots tant Hallengrens utfästelser. Hennes ordmagi hjälper dock föga. Svenska sossar är bara bra på tre saker: lova brett, hålla tunt och ljuga skamlöst.

Håller helt med!
Dock tror jag, att trots midsommar så når vi nog 80.000 för förra veckan.
Tror att VG själva räknade med +30.000 v25. Sedan började Stockholm förra veckan också, samt att flertalet regioner skalade upp rejält.
Tror dock att 100.000 är för lite också till en början..
Citera
2020-06-21, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Tegnell och Giesecke hade alltså helt rätt.

Ja, men det är ju inte rocket science.
Viruset finns i alla världens länder. Vissa bärare är tydligt smittade, på andra märks inga symptom och folk umgås som vanligt.

Självklart får viruset spridning där det inte redan har skett en spridning. Till och med den största idioten i den här tråden borde kunna räkna ut det.

Nya Zeeland har väl på pappret störst chans att lyckas hejda viruset eftersom det ligger helt åt helvete. Men jag tror inte ens de slipper undan.
Citera
2020-06-21, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
0,6% är förmodligen alldeles för högt räknat. Eftersom dödligheten alltid går ner vad gäller nya virus på det här sättet.

Vilket vi också ser globalt sett. Antalet smittade bara ökar och ökar medans antalet döda inte följer samma kurva. Lägg därtill alla asymptomatiska bärare av viruset som aldrig kommer med i nån statistik överhuvudtaget.

Så dödligheten lär vara längre än 0,6% när detta är slut.

Den skiljer sig dock stort. Bland friska personer under 50 är den ju nästan 0. Trafiken är ju farligare för denna gruppen människor. Medans bland personer över 80 år så är väl dödligheten kring 5-6%

You’re now arguing that a virus that can be so lethal to those over 50 can somehow have an incredibly low stratified IFR. That’s the flaw in your logic.
Citera
2020-06-21, 22:31
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Hur är det med utländska resenärer som blir covid-sjuka i Sverige? Blir dom tillsagda att åka tillbaka till hotellrummet och ta en Alvedon? Äldre utländska turister kanske får bra palliativ vård?

Helmut och Gretchen har levt ett långt och fint liv efter kriget, men dom skulle ha dött snart ändå!

Eller blir dom hemflugna av Luftwaffe? Kanske inte så bra för Sverige-bilden, men Ann Linde talar nog Merkel till rätta.

Jag tror att Sverige ger den bästa akutvården till utlänningar på besök i Sverige. Vi är så mesiga så vi skulle aldrig våga skicka tillbaka någon och neka dem vård i Sverige.
Citera
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Detta kanske kommer som en chock för dig men de flesta blir inte allvarligt sjuka av en C19 infektion precis som de flesta inte blir allvarligt sjuka när de är förkylda.
Okej, så det här med att 5000 dött av den här med förkylning jämförbara infektionen är alltså inte sant?

Men det är skönt för alla andra länder att få veta att det är inte är någon idé att bry sig om riskgrupper. De flesta blir ju inte allvarligt sjuka.

Hade du något svar på frågan vilken vård utländska resenärer kan förvänta sig i Sverige?
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Håller helt med!
Dock tror jag, att trots midsommar så når vi nog 80.000 för förra veckan.
Tror att VG själva räknade med +30.000 v25. Sedan började Stockholm förra veckan också, samt att flertalet regioner skalade upp rejält.
Tror dock att 100.000 är för lite också till en början..
Det blir väl som i Danmark. Känner man sig inte sjuk så går man inte och testar sig och testkapaciteten står där oanvänd.

Är väl mer de där antikroppstesterna som folk springer efter.
Citera
2020-06-21, 22:33
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Intressant. Tur att det inte var jag som blev intervjuad. Jag skulle nämligen haft ett och annat att säga om den ytterst osäkra situation som Tyskland försatt sig i. Den ekonomiska nedgång som kan bli resultatet av de hårda restriktionerna som Tyskland haft, (man hade inte, formellt en lockdown där), kommer att få den stora depressionen, som hjälpte Hitler till makten, att förblekna där. Att experimentera med att, i praktiken, släcka ner hela samhällen och länder, samt att att spela hazard om att ett vaccin kan komma extremt snabbt är, förmodligen, inte bara oansvarigt utan direkt dumt!

Om sedan, det mot förmodan, skulle dyka upp ett fungerande, säkert och effektivt vaccin, extremt snabbt, så skulle ingen bli gladare än jag! Då skulle jag, verkligen, gratulera tyskarna för en framgångsrik strategi. Men om det verkligen blir så är verkligen osäkert och något vi vet först om några månader.
Helt korrekt analys, tror jag.
Tyskland kommer ha väldiga problem att skruva upp och ner på sina parametrar ända fram tills vaccin kommer. Och detta tror jag absolut tidigast kan vara färdigt för att distribuera i mindre skala nästa år.

Sen är frågan vilka som ska börja ta det, normalt skulle ju riskgrupperna ha första nummerlapparna men det kanske inte låter sig göras med detta framstressade vaccin på grund av biverkningarna.

Kina kommer få sig ett par rejäla slevar spridning också, detta är som förutsett helt oundvikligt. Undrar om Japan kan klara att hålla stånd, finns kanske lite bättre förutsättningar där. 1000 döda men inga tecken på minskning.
Sydkorea slår däremot alltjämt stenhårt mot viruset och går ut som vinnare rond efter rond.
Citera
2020-06-21, 22:33
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Det är väl som vilken som helst annan sjukdom du råkar ut för utomlands.
Du får väl vård så länge du eller din försäkring betalar.

Fast får man den bästa vården? Eller läggs man i ett hörn?
Citera
2020-06-21, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast får man den bästa vården? Eller läggs man i ett hörn?

Du får vad du betalar för
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in