Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Intressant. Tur att det inte var jag som blev intervjuad. Jag skulle nämligen haft ett och annat att säga om den ytterst osäkra situation som Tyskland försatt sig i. Den ekonomiska nedgång som kan bli resultatet av de hårda restriktionerna som Tyskland haft, (man hade inte, formellt en lockdown där), kommer att få den stora depressionen, som hjälpte Hitler till makten, att förblekna där. Att experimentera med att, i praktiken, släcka ner hela samhällen och länder, samt att att spela hazard om att ett vaccin kan komma extremt snabbt är, förmodligen, inte bara oansvarigt utan direkt dumt!
Om sedan, det mot förmodan, skulle dyka upp ett fungerande, säkert och effektivt vaccin, extremt snabbt, så skulle ingen bli gladare än jag! Då skulle jag, verkligen, gratulera tyskarna för en framgångsrik strategi. Men om det verkligen blir så är verkligen osäkert och något vi vet först om några månader.
Helt korrekt analys, tror jag.
Tyskland kommer ha väldiga problem att skruva upp och ner på sina parametrar ända fram tills vaccin kommer. Och detta tror jag absolut tidigast kan vara färdigt för att distribuera i mindre skala nästa år.
Sen är frågan vilka som ska börja ta det, normalt skulle ju riskgrupperna ha första nummerlapparna men det kanske inte låter sig göras med detta framstressade vaccin på grund av biverkningarna.
Kina kommer få sig ett par rejäla slevar spridning också, detta är som förutsett helt oundvikligt. Undrar om Japan kan klara att hålla stånd, finns kanske lite bättre förutsättningar där. 1000 döda men inga tecken på minskning.
Sydkorea slår däremot alltjämt stenhårt mot viruset och går ut som vinnare rond efter rond.