Det påstås i en av journalisten och författaren
Bosse Schöns böcker att det ska ha
funnits ett hemligt politiskt brödraskap här i landet där den sammanhållande länken var hatet
mot Olof Palme och det samhälle han representerade. En av de drivande krafterna i detta
brödraskap ska ha varit ingen mindre än Lars "Bombmannen" Tingström.
Christer Pettersson påstås ha varit knuten till gruppen som ska ha haft åtskilliga framstående
svenska samhällsmedborgare som medlemmar. Det ska ha rört sig om poliser, läkare och
journalister bland andra. Upphovsmannen till den ökända hatskriften "Land du förskingrade"
som ju kom att påträffas hemma hos CP: Carl Göran Edquist/Borgenstierna var också medlem.
Kanske även en medelålders reklamkonsulent vederfarits
äran att få ingå i detta
påstådda brödraskap...? Palmefientlig nog för att kvalificera sig för ett medlemskap torde han
kunna anses ha varit.
Varifrån Schön fått dessa minst sagt anmärkningsvärda uppgifter om det här brödraskapet
vet jag inte. Jag har själv aldrig hört dem från något annat håll.
Är det bara rent hittepå eller rena rama sanningen?
Schön har väl ett gott rykte om sig och är inte känd som nån fabulerare direkt såvitt jag vet,
så kanske det faktiskt är sant att detta brödraskap verkligen existerat.
Låt oss spekulera för några ögonblick i att det just är med sanningen överensstämmande
och att herr Engström är med i brödraskapet som alltså hålls samman av ett intensivt Palmehat.
På kvällen den 28/2-1986 råkar antingen Pettersson eller Engström få syn på paret Palme
när de anländer till biografen Grand. En viktig iakttagelse är härutöver att inga som helst
livvakter märks av. En enastående chans har uppenbarat sig i fredagskvällen.
En chans som man bara inte kan låta en gå ur händerna.
Länge har planer funnits på att undanröja den person som man anser är en direkt fara
för det älskade fosterlandet. Man anser att det finns fog för all den fruktan man känner;
att Svea Rike snart är en sovjetisk lydstat om OP inte stoppas i tid. Resan till Moskva
måste till varje pris förhindras från att bli av. Helt enkelt måste mannen bort och här nu
sista dagen i februari 1986 fick man då en ypperlig möjlighet att se till så att så skedde.
Vi kan låta Pettersson vara den som uppmärksammat paret Palmes ankomst till bion.
Han tycker sig nu behöva ha kontakt med någon ledande kraft i brödraskapet.
Tingström som han helst velat tala med ställer det sig omöjligt att nå ty denne är nämligen
i fängelse. Då väljer han istället att ringa Edquist/Borgenstierna och från honom får han
genast klartecken: "
Låt trädet falla! Inte ska vi missa ett sånt här gyllene tillfälle.
Lyckas du blir du stor hjälte för alla oss sanna patrioter.
Sätt dig förresten i förbindelse med våran käre medlem E. Han är ju i närheten via sitt
arbete. Två är bättre än en. Och jag vet att han är mycket väl motiverad för att låta detta
ruttna träd äntligen gå omkull. Han har också tillgång till två av de där sakerna som
erfordras så slipper du knalla upp till bekantingen på Tegnérgatan och införskaffa där.
Lycka till nu min kära vän! Ikväll skriver vi historia. Ikväll räddar vi vårt kära fosterland
från att gå under. I morgon är du och E välkomna på kaffe med kanelbullar hemma hos mig.
Då ska vi fira!"
Och så pallrar sig en rejält upplivad Pettersson iväg bort till Skandiahuset.
Helst hade han nog velat begagna sig av sin pålitliga gamla bajonett vid det kommande
stordådet, men vad fan, lite ombyte skadade inte och skjuta hade han nyligen tränat på
tillsammans med en polare i närheten av där den briljante Tingström hade sitt vackra
sommarställe.
Och nu fick man verkligen hoppas att E verkligen var kvar i stan och hade dom där två
sakerna som behövdes. Och det visade sig att denne hade.
P och E var nu redo. Redo för att bli hjältar.
Det här skulle bli deras livs bästa dag. Och medan de inväntade att klockan skulle bli elva
så tog de sig såklart ett par stärkande järn.
"Man träffar bättre om man är lite på lyset", försäkrade P för E.
Uppgifterna om detta påstådda hemliga svenska brödraskap återfinns i Bosse Schöns:
"Hitlers svenska soldater - Svenskarna som stred för Hitler + Där järnkorsen växer"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bosse_Sch%C3%B6n
Var det "brödraskapet" som slog till för 34 år sedan, tro?
Karl N. Alvar Nilsson:
"Han kan av palmehatare via Carl Göran Edqvist utsetts att bli den som skulle röja Palme ur vägen och blivit tillkallad att utföra dådet när någon noterat att makarna Palme gick på bio utan vakter."
https://arbetartidningen.se/2011/05/29/mordet-pa-olof-palme-en-olost-gata/