2020-06-21, 14:21
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Vet du vad ATL är?
ATL var många år sedan.

Visst har priserna gått upp från botten, det förnekar jag inte.

Men att säga att priserna har gått upp när de fortfarande är nere från ATH är som skenet som bedrar.

Volatilitet är ointressant, för visst fan är det klart att priset kommer studsa upp och ner.
Det är riktningen som är intressant.

Man märker här hur vissa ägare av bostäder inte kan förbli objektiva och ska försöka pumpa marknaden med era korkade påståenden... ni är så lättlästa.

Om du jämför med ATH kan man förstås också jämföra med ATL. Ingenting kan någonsin ha stigit från ATH så det innehåller ingen information att säga att det inte har stigit från ATH, det visar mest att den som säger det är lätt utvecklingsstörd.

Trenden är upp i de flesta tidsperspektiv, både sedan de föregående mätningarna och även på lite längre sikt. När ska de där utlovade halverade priserna egentligen komma?
Citera
2020-06-21, 14:40
Medlem
Corona var en s.k “nothing burger”. S&P500, Bitcoin och Shanghai Index ligger alla bra till, nästan på ATH nivåer. Finns förstås ingen logik i varför det ser ut så här men så är det. Tror inte hus priserna går ner så länge marknaden går upp.

Dock rätt sjukt att marknaden går bra med tanke på corona och BLM osv.
Citera
2020-06-21, 15:02
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Om du jämför med ATH kan man förstås också jämföra med ATL. Ingenting kan någonsin ha stigit från ATH så det innehåller ingen information att säga att det inte har stigit från ATH, det visar mest att den som säger det är lätt utvecklingsstörd.

Trenden är upp i de flesta tidsperspektiv, både sedan de föregående mätningarna och även på lite längre sikt. När ska de där utlovade halverade priserna egentligen komma?
Å andra sidan har allt stigit från ATL så det är väl inte ett särskilt intressant begrepp. ATH och ATL fungerar bättre som begrepp på aktier som pendlar mer än fastigheter, som i princip bara gått upp i modern tid.

Fast för att få upp den historiska kunskapen i tråden brukar jag berätta att någon forskat på bostadspriserna i Gamla Stan 500 år bakåt, ända sedan pestens tid. Det visade sig att fastighetspriserna i princip låg stilla i 400 år. Det berodde på att i det gamla Sverige så dog lagom många människor, om man ser till bostadsmängden. Det fanns alltid en ledig bostad. Det är alltså exakt det som är problemet nu, om man som jag tycker det är ett problem att betala 6mkr för en medel-villa i Huddinge. Antingen byggs det för lite eller så flyttar det in för många till Stockholm. Vi saknar jämvikt. De enda tider sett 500 år tillbaka som det inte varit jämvikt är perioden 1992-2020. Den som är ung kanske tror att det alltid varit så, men vi lever i själva verket i unika tider. Så småningom kommer vi att gå tillbaka till normalläge. Och jag vill inte vara den som köpte på ATH om nästa ATH kommer 500 år senare.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-21 kl. 15:05.
Citera
2020-06-21, 15:21
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Å andra sidan har allt stigit från ATL så det är väl inte ett särskilt intressant begrepp. ATH och ATL fungerar bättre som begrepp på aktier som pendlar mer än fastigheter, som i princip bara gått upp i modern tid.

Fast för att få upp den historiska kunskapen i tråden brukar jag berätta att någon forskat på bostadspriserna i Gamla Stan 500 år bakåt, ända sedan pestens tid. Det visade sig att fastighetspriserna i princip låg stilla i 400 år. Det berodde på att i det gamla Sverige så dog lagom många människor, om man ser till bostadsmängden. Det fanns alltid en ledig bostad. Det är alltså exakt det som är problemet nu, om man som jag tycker det är ett problem att betala 6mkr för en medel-villa i Huddinge. Antingen byggs det för lite eller så flyttar det in för många till Stockholm. Vi saknar jämvikt. De enda tider sett 500 år tillbaka som det inte varit jämvikt är perioden 1992-2020. Den som är ung kanske tror att det alltid varit så, men vi lever i själva verket i unika tider. Så småningom kommer vi att gå tillbaka till normalläge. Och jag vill inte vara den som köpte på ATH om nästa ATH kommer 500 år senare.

Nej allt har inte stigit sedan ATL, det kan ligga på ATL likväl som det på kan ligga på ATH. Det är själva innebörden av begreppen även om en tok i tråden inte förstod det men jag tror polletten trillade ned när jag gjorde en jämförelse med ATL på motsvarande sätt som han jämförde med ATH.

Angående jämvikt så är det förstås alltid jämvikt mellan köpare och säljare på en icke prisreglerad marknad. Om du tycker det är för dyrt beror det kanske på att du inte kan eller vill betala lika mycket som andra kan eller vill. Och självklart finns det alltid dem som inte kan betala lika mycket och de får söka sig till mindre attraktiva bostäder.
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2020-06-21 kl. 15:41.
Citera
2020-06-21, 16:11
Medlem
Citat:

Var är de där dubblerade priserna ni pratade om sedan 2017?
Citera
2020-06-21, 16:16
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

Har du något citat eller fantiserade du?
Citera
2020-06-21, 16:28
Medlem
Citat:
Har du något citat eller fantiserade du?

Har du något citat från mig om halverade?
Citera
2020-06-21, 16:33
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Har du något citat från mig om halverade?

Varför skulle jag ha det, jag har inte påstått att du sagt detta även om du sagt andra korkade saker. Du däremot påstod "ni pratat om dubblerade priser" men du fantiserade alltså.
Citera
2020-06-21, 16:34
Medlem
Citat:
Varför skulle jag ha det, jag har inte påstått att du sagt detta även om du sagt andra korkade saker.

Så varför tar du upp det i diskussionen mot mig?
Citera
2020-06-21, 16:36
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Så varför tar du upp det i diskussionen mot mig?

Jag frågade om du hade ett citat som styrker detta påstående eller om du fantiserade

Citat:

Uppenbarligen fantiserade du.
Citera
2020-06-21, 16:46
Medlem
Citat:
Jag frågade om du hade ett citat som styrker detta påstående eller om du fantiserade

Uppenbarligen fantiserade du.

Men det var du som tog upp först mot mig? ”När ska se utlovade halverade priserna komma”. När har jag påstått att priserna ska halveras?

Priserna har inte rört sig de senaste tre åren förutom neråt och upp till 2017s ATH.
Många har sålt för förlust.

Liksom.. ni fattar fortfarande inte att det finns knappt något längre som kan höja priserna för så hade det redan skett.
Ni är så jävla efterblivna alltså.
Svensken tjänar bara så mycket.
Inte mer.
Så länge bankerna inte höjer taket så blir det svårt med några riktiga stigningar framöver om man exkluderar de % inkomststigningarna.

Hur svårt är det att förstå?
Citera
2020-06-21, 16:47
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Angående jämvikt så är det förstås alltid jämvikt mellan köpare och säljare på en icke prisreglerad marknad. Om du tycker det är för dyrt beror det kanske på att du inte kan eller vill betala lika mycket som andra kan eller vill. Och självklart finns det alltid dem som inte kan betala lika mycket och de får söka sig till mindre attraktiva bostäder.
Det är inte jämvikt i Stockholm. Det fattas bostäder. Vid jämvikt hade vem som helst som ville flytta till Stockholm kunnat göra det. Jag vet en som inte gjorde det, min egen son sökte till KTH men när vi såg att en 1:a nära KTH kostade 2mkr och uppåt så sökte han till Linköping istället. En normal 1:a nära en högskola borde kosta ca 1mkr. Hur jag får fram det värdet? Nybyggnadspris hög Sverige-kvalitet = 50k per kvm x 20 = 1mkr. Det är alltså inte jämvikt. Den låga byggtakten och den låga räntan har dubblat normal-priset.

Däremot är prisbilden naturligtvis "marknadsstyrd". Ingen tvingar någon att betala 6mkr, men det finns inget alternativ förrän det byggts mer. Då kostar åter den begagnade normal-Huddinge-villan 3 mkr. Dvs 25-50% under nybyggnadspriset för en villa 150 kvm.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-21 kl. 16:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in