Citat:
Ursprungligen postat av
TashunkeWitko
Lite av en 'cliffhanger' - vill du utveckla detta?

Jag tror att oavsett vem som mördade Olof Palme har någonting
märkligt skett på själva brottsplatsen. Någon har förväxlats med någon, någon ljuger och någon har mirakulöst förblivit osedd. Det är nästan omöjligt att få ihop vittneskedjan annars.
Ett exempel är den man som Reine Jansson och Sigge Cedergren ser på Luntmakargatan. Detta skulle kunna vara samma man som Jan Andersson ser på Tunnelgatan, iförd brun skinnjacka. Troligtvis är detta den så kallade
Dekorimamannen som avviker från brottsplatsen.
Denna man måste ha kommit från Tunnelgatan och passerat Jeppsson, utan att denna ser detta. Antingen ligger han bakom honom, och viker av på Luntmakargatan medans Jeppsson är påväg uppför trappan. Eller så har han på något sätt glidit förbi bakom barackerna medans Jeppsson haft uppmärksamheten åt annat håll. Samma princip gäller mannen på
Restaurang Bohemia, i den mån att detta är en ytterliggare person. Är vittnesmålet korrekt har vi en ny person i kronologin, antingen ett okänt vittne eller en medgärningsman.
Stig Engström måste även han passas in på samma sätt. Men det måste vara på en plats där inget vittne ser honom, i alla fall inte medvetna om att det är han. Om Engström inte är gärningsmannen har vi en udda slumpfaktor i att han har samma karaktäristiska rock som gärningsmannen, och samma karaktäristiska väska som mannen på David Bagares Gata. Jag tror inte att Engström var Palmes mördare, men måste konstatera hur lustigt det är att just mytoman-vittnet var klädd exakt som skytten.
Om inte byggbarackerna stått där, eller om det funnits ett till vittne (om exempelvis Nieminen stått i trappan istället) hade detta gått att reda ut. Särskilt användbart hade en
sekundvisare på Skandias stämpelur varit. Då hade man kunnat klocka Engströms promenad och se var han borde varit vid 23:21:30. Istället tvingas vi nu killgissa på scenarion som alla är obekväma, men som i någon mån måste stämma. Hade jag fått ändra en omständighet i Palmemordet hade jag personligen gett Engström en signalröd regnjacka och en blinkande hatt.