2020-06-21, 17:48
Medlem
30. juli 2018 la AE ut en annonse på Mitt anbud: Malejobb 2 etasjes hus mur og tre. Vil gjærne ha tilbud på utvendig vask, samt maling av mur 1. etg (murmaling) og beis 2. etg. Enebolig i Lørenskog.

Det var snakk om en malerjobb, men etter hvert ble det snakk om å utbedre taket og male et næringsbygg som familien eide i Lørenskog.

Håndverkeren som VG har vært i kontakt med fikk ikke malerjobben hos Hagen-ekteparet.
– Vi fikk en god tone og var i dialog om pris. Vi trodde vi skulle få oppdraget, men så sendte hun en e-post om at en maler de hadde brukt tidligere hadde dukket opp. De valgte derfor denne maleren og håpet på godvær slik at arbeidet kunne bli ferdig.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1kawwG/haandverkere-paa-befaring-tok-bilder-av-hagens-hus

Et innleid renholds- og vedlikeholdsselskap var på taket og i oppkjørselen hos ekteparet frem til 25. oktober 2018.

Kunne politiet være så på viddene etter flere måneders arbeid? Har de ikke sjekket ut entreprenørene og de min mor hadde vært i kontakt med? Dette var jo det første min far sa i møtene med politiet. Det var jo dette min mann også hadde sagt at var det eneste vi visste om som var annerledes i 2018 enn de 10 årene han hadde kjent oss. At mamma i månedsvis hadde vært på utkikk etter malere og arbeidere til prosjekter i huset.
https://www.dagbladet.no/nyheter/hagen-datteras-rop-om-hjelp/72548199

Slikt håndtverker-arbeid kan vel ofte ta lengre tid enn beregnet, og ingen kunne kanskje lang tid før 25.10.2018 vite akkurat når dette arbeidet kom til å være ferdig? Kanskje GM gikk og ventet på at dette arbeidet skulle bli ferdig (da det ville vært ugunstig for GM med håndtverkere på eiendommen under GMs utførelse av forbrytelsen mot AE), og kanskje datoen for forbrytelsen ikke var bestemt så veldig lang tid i forveien?
Senast redigerad av z-z-z 2020-06-21 kl. 18:15.
Citera
2020-06-21, 18:21
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Hvis den personen som kjørte den ryggende bilen på gangveien er GM eller medhjelper og hvis AE så den bilen komme kjørende inn på gårdsplassen og hvis AE eventuelt gikk for å åpne ytterdøren fordi hun trodde at det var et familiemedlem som kom (hvis den ryggende bilen lignet på en bil som et av familiemedlemmene brukte å kjøre med):
Kan GM eller medhjelper ha lånt eller leid eller stjålet eller eid en bil som var av samme merke og farge som et av familiemedlemmenes biler?

Hvilke biler (bilmerke, bilmodell og farge på disse?) var i bruk og/eller var eid av familiemedlemmer av AE høsten 2018?

Hvilken farge og bilmerke og bilmodell er det på den leiebilen som andre har nevnt her i diskusjonen?

Jeg ser flere fordeler ved dette for GM eller medhjelper hvis den/de brukte en bil som lignet en av familiemedlemmenes biler:
-Naboer ville ikke reagere på (og derfor kanskje ikke merke seg og ikke huske) en observasjon av en bil som ligner mye på en bil som de har sett kjøre inn på Hagens gårdsplass mange ganger før.
-Hvis naboer la merke til bilen, vil de kunne si til politiet at på tidspunkt xx så jeg en bil som så ut som xx familiemedlems bil kjøre inn på Hagens gårdsplass. (Og politiet ville da kanskje kunne tro at det kan ha vært det familiemedlemmet som kjørte inn til Hagens gårdsplass på det tidspunktet).
Det er en interessant tanke at bilen kunne vært en type bil som ikke ville bli lagt merke til.
Jeg tenker at noe må ha hendt rett etter at TH drar på jobb, og at den ryggende bilen var en del av opplegget. Annropet fra AEH's telefon kl 09.06 til datter er kun på tre sekunder. Kan tyde på at AEH så/hørte noe som gjorde at hun la på. Var det noen som kom kjørende inn på gårdsplassen..?
Men AEH sender så en sms til datter kl 09.10. Kan det tyde på at de som eventuelt kommer er noen AEH kjenner?
Citera
2020-06-21, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Det er en interessant tanke at bilen kunne vært en type bil som ikke ville bli lagt merke til.
Jeg tenker at noe må ha hendt rett etter at TH drar på jobb, og at den ryggende bilen var en del av opplegget. Annropet fra AEH's telefon kl 09.06 til datter er kun på tre sekunder. Kan tyde på at AEH så/hørte noe som gjorde at hun la på. Var det noen som kom kjørende inn på gårdsplassen..?
Men AEH sender så en sms til datter kl 09.10. Kan det tyde på at de som eventuelt kommer er noen AEH kjenner?

Hvis man skulle kamuflere seg så ingen tenkte over det så måtte det være som budbil eller lignende.
Citera
2020-06-21, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bondevik
Hvis man skulle kamuflere seg så ingen tenkte over det så måtte det være som budbil eller lignende.
Jeg tenker at en budbil ville bli lagt merke til av naboer.

Jeg kom tilfeldigvis over dette, men jeg vet ikke om det finnes noen forbindelse til AEH-saken. Jeg har ikke satt meg inn i denne saken som er omtalt disse artiklene i dn.no og nrk.no
https://www.nrk.no/osloogviken/politiaksjon-mot-budbilbransjen-1.12613826

15 av de 21 pågrepne i den store aksjonen mot budbil- og renholdsfirmaer blir løslatt. De siste seks fremstilles for varetektsfengsling fredag.

– Etterforskningen har avdekket en gruppe på fire-seks personer som har drevet med det vi betegner som organiserte lånebedragerier på flere millioner kroner ved bruk av uriktige identiteter, uttalte politiadvokat Håvar Underland i Kripos onsdag.
De pågrepne er både norske og utenlandske statsborgere, men de fleste har etnisk bakgrunn fra Sri Lanka. De er i alderen 20-45 år og bosatt i Oslo og på Romerike.

https://www.dn.no/kripos/15-av-de-pagrepne-i-budbil-saken-loslates/1-1-5489775
Senast redigerad av z-z-z 2020-06-21 kl. 18:50.
Citera
2020-06-21, 18:47
Medlem
Citat:
Det kan kanskje ha vært slik som du foreslo her.
Citera
2020-06-21, 19:07
Medlem
Citat:
Du finner linker til alle krimpoddene i artikkelen i linken. Jeg måtte gå til politiet heter den episoden.

Tusen tack!
Intressant vad exsvågern säger, liksom det hade varit intressant att få veta
vad TH:s bror skulle kunna ha att säga.
Citera
2020-06-21, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjoddska
Lite sent å komma med dusør nå, eller? Klarer du ikke å se det? Det må mange indisier til for å bli dømt uten et lik, så jeg et enig i at det som er offentlig kjent til nå ikke er tilstrekkelig for at noen kan bli dømt.

Jo jag håller med om att det är litet sent!
Citera
2020-06-21, 20:07
Medlem
Citat:
Du finner linker til alle krimpoddene i artikkelen i linken. Jeg måtte gå til politiet heter den episoden.

Jag har lyssnat på podden och kan konstatera att själva saken som exsvågern hade att berätta,
förblev oklar.
Vad jag missade var när i förhållande till exsvågerns berättelse, ändrade polisen inriktning från kidnapping till dråp?
Är exsvågerns berättelse bidragande orsak?
Citera
2020-06-21, 20:09
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Jeg tror at hun ringte, men kom til datterens svarer. Det skal være grunnen til at hun skrev SMS som så ble sendt 4 min senere.
Citera
2020-06-21, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Jeg tror at hun ringte, men kom til datterens svarer. Det skal være grunnen til at hun skrev SMS som så ble sendt 4 min senere.

Er det ikke litt påfallende at det første AEH gjorde straks etter at TH dro på jobb var å sende en SMS for å gi beskjed om at hytteturen var avlyst, mens TH skal ha forklart i avhør at det var avtalt at han skulle ringe til AEH fra jobb for å planlegge og snakke om hytteturen. TH skal ha brukt denne angivelige avtalen som begrunnelse for at han begynte å ringe til AEHs mobiltelefon allerede i 10-tiden.
Citera
2020-06-21, 20:20
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Er det ikke litt påfallende at det første AEH gjorde straks etter at TH dro på jobb var å sende en SMS for å gi beskjed om at hytteturen var avlyst, mens TH skal ha forklart i avhør at det var avtalt at han skulle ringe til AEH fra jobb for å planlegge og snakke om hytteturen. TH skal ha brukt denne angivelige avtalen som begrunnelse for at han begynte å ringe til AEHs mobiltelefon allerede i 10-tiden.
Jo, det er merkelig. Kanskje TH lyver. Eller kanskje AE hadde bestemt seg for å droppe å bli med, men ikke kommunisert det videre til TH ennå.
Citera
2020-06-21, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akershus
Her: https://podtail.com/no/podcast/vg-krimpodden/lorenskog-saken-jeg-matte-ga-til-politiet/
Kanske exsvågern har lämnat mer detaljerad redogörelse till polisen?
Som du skrev så framkom bara "diffus" antydning; egentligen ingenting på podden, mer än att han hade något att berätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in