2020-06-21, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Och då har jag inte ens nämt skitföretaget klarna som enbart existerar för att krångla till det för människor och göra det svårt för personer att betala..

Jag håller inte med, jag tycker det fungerar bra med appen i telefonen och koppling till konto.
Smidigt vid onlineköp och begär man kvittens med bank-ID så är det säkert också.

Dick
Citera
2020-06-21, 16:55
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Därför att det just då är oviktigt vad det kallas kanske. Du måste ju inte nödvändigtvis berätta att du såg en Mercedes på bron, det kanske räcker med att du såg en bil.

Jo fast om man kallar sitt bankkort för kreditkort är det ju som att säga att Mercedesen var en BMW.

Av någon anledning brukar bekanta ibland vända sig till mig när de har konsumentproblem. En av dem som gjorde det på sistone hade i förskott betalat en hyrbil utomlands, men när de skulle hämta bilen blev de nekade.

I en sådan situation är det ju ganska väsentligt om man har betalat med kreditkort eller inte, och när jag frågade på om de använt kreditkort för att betala. De svarade "ja". Det visade sig dock att de betalt med ett vanligt bankkort.

Liknande får man höra då och då av folk som betalat sina resor, att de gjort det med "kreditkort" och sedan när de fått problem visar sig vara bankkort.

Det här är medelklasspersoner och inga WT, men för de verkar ha noll aning om vad skillnaden mellan bankkort och kreditkort skulle vara.
Citera
2020-06-21, 17:00
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Aldrig mer KREDITkort!

För över tio år sedan utmätte kronofogden min kredit om 20 000 kr på mitt kreditkort. Fick sedan ett surt brev ifrån banken att jag skulle reglera den saken, dvs snarast sätta in 20 000 kr på kontot. Jag sa upp kredit-delen o har alltsedan dess bara ett vanligt bank-kort.

What? Låter helt otroligt... stämmer verkligen det där?
Citera
2020-06-21, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Enda anledningen usa använder kreditkort är för att deras kreditvärdighet byggs på det samt att dom gillar att leva över deras tillgångar. Om amerikaner inte använder kreditkort så kan dom ex. Få problem att ta ett bolån osv.
Riktigt dåligt system.

Helt värdelöst system. Tur att vi inte har det i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Aldrig mer KREDITkort!

För över tio år sedan utmätte kronofogden min kredit om 20 000 kr på mitt kreditkort. Fick sedan ett surt brev ifrån banken att jag skulle reglera den saken, dvs snarast sätta in 20 000 kr på kontot. Jag sa upp kredit-delen o har alltsedan dess bara ett vanligt bank-kort.

Märkligt.

Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jag trodde alla har kreditkort?

Jag har själv både kreditkort samt ett annat kort varifrån pengarna dras direkt, men det använder jag bara när jag av någon anledning inte har kreditkortet, till exempel förra året tappade jag bort kreditkortet och spärrade det, då använde jag det andra tills jag fick nytt kreditkort.

Tror det är rätt ovanligt. Många skyr det som pesten också.
Citera
2020-06-21, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Jo fast om man kallar sitt bankkort för kreditkort är det ju som att säga att Mercedesen var en BMW.

Av någon anledning brukar bekanta ibland vända sig till mig när de har konsumentproblem. En av dem som gjorde det på sistone hade i förskott betalat en hyrbil utomlands, men när de skulle hämta bilen blev de nekade.

I en sådan situation är det ju ganska väsentligt om man har betalat med kreditkort eller inte, och när jag frågade på om de använt kreditkort för att betala. De svarade "ja". Det visade sig dock att de betalt med ett vanligt bankkort.

Liknande får man höra då och då av folk som betalat sina resor, att de gjort det med "kreditkort" och sedan när de fått problem visar sig vara bankkort.

Det här är medelklasspersoner och inga WT, men för de verkar ha noll aning om vad skillnaden mellan bankkort och kreditkort skulle vara.
Okej, ja då kan jag förstå att det blir komplikationer.
Citera
2020-06-21, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brimfull
Har ett på 50.000 i ett större sällskap, och min far har haft American Express så länge jag minns. Dom drar flygpoäng till en Asien (Thailand) resa varje år bara i poäng, när dom ändå reser så pass mycket.

Samt velat betala våra resor då vi flygit med.
För en vanlig person är det inte ett endaste problem med dessa, utan man betalar räkningarna en gång i månaden.

Men

En kamrat fick ett kreditkort när han cashade ut en ny Sony mobil för flera år sedan. Den kom som ett brev på posten, precis innan sommaren och ni fattar alla hur det gick. Limit på 25.000 och räntan nu 3 år efter är 10%.

Norwegian körde samma sak och satte han i samma skuld. Alltså helt plötsligt var 2 kort maxade och man sitter fast i fällan.

Det finns kreditkort och kreditkort. Samt personer och deras impulsköp. Personligen skulle jag nog aldrig rekommendera kort om man inte har en fast hushållsrkonomi.

Då är din kamrat inte lämplig att ha kreditkort ifall han inte kan betala i slutet av månaden och dessutom maxar krediten. Sådana människor ska hålla sig till Nordea lönekonto och Visa debit.
Citera
2020-06-21, 17:22
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krengt
Till er som säger att kreditkort inte innebär en merkostnad och med säger att man får pengar av kreditkortsutgivaren. Kan någon förklara hur kreditkortsbolaget tjänar pengar? Om det fungerar som ni påstår har de en fruktansvärt dålig affärsidé som går ut på att ge bort pengar. Så är det naturligtvis inte.

1. Den månad du inte nollar ditt saldo blir du plötsligt en vinstmaskin.
2. Handlarna får betala en avgift varje gång du använder kortet.
3. Dina uppgifter säljs vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Så kreditbolag lever alltså på folk som inte betalar i tid och ger en del av kosingen till sina andra kunder?

Vet du hur vrickat och instabilt det låter om man sett "The Big Short"? Den enda som förlorar i slutändan på att andra tjänar pengar på folks okunskap är skattebetalare.

Kan låta hur dumt som helst men det fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Helt värdelöst system. Tur att vi inte har det i Sverige.

Det är för att vi har bättre data i Sverige. Klarna förlorar enorma pengar i USA för att de gett krediter till folk i USA som aldrig skulle få det i Sverige. Lägg där till Kronofogden.
Citera
2020-06-21, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
1. Den månad du inte nollar ditt saldo blir du plötsligt en vinstmaskin.
2. Handlarna får betala en avgift varje gång du använder kortet.
3. Dina uppgifter säljs vidare.

Kan låta hur dumt som helst men det fungerar.

Det är för att vi har bättre data i Sverige. Klarna förlorar enorma pengar i USA för att de gett krediter till folk i USA som aldrig skulle få det i Sverige. Lägg där till Kronofogden.

Japp. Ändå relativt enkelt att i sverige maxa flertal krediter och blancolån. Se lyxfällan.
Citera
2020-06-21, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Då är din kamrat inte lämplig att ha kreditkort ifall han inte kan betala i slutet av månaden och dessutom maxar krediten. Sådana människor ska hålla sig till Nordea lönekonto och Visa debit.

Exakt min poäng. Men att dessa "kreditkorstföretag snarare siktar in sig på enkla offer. Man lir medlem i Norwegiian och man får istället ett kreditkort man tror man klarar att bruka.
Det är lite av en scam enligt mig.
Citera
2020-06-21, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brimfull
Exakt min poäng. Men att dessa "kreditkorstföretag snarare siktar in sig på enkla offer. Man lir medlem i Norwegiian och man får istället ett kreditkort man tror man klarar att bruka.
Det är lite av en scam enligt mig.

Ja, är man svag för rabatter och kredit och lockas av konsimtion ska man undvika kreditkort.

Vi med självbehärskning och ordnad ekonomi tjänar tvärtom tusentals kronor "helt gratis" varje år på detta upplägg. Bankerna gillar oss inte då dom går med förlust på oss och grov vinst på personer som din polare t.ex.
Citera
2020-06-21, 17:56
Medlem
rigbos avatar
Att många är negativt inställda till kreditkort tror jag är för att deras affärsidé ses som lite omoralisk. De lockar inte med räntefritt i 60 dagar och 1% tillbaka för att vara snälla. De vet att vissa inte klarar av att hålla i plånboken och köper för mer än de har råd. Baktanken är att tillräckligt många inte ska ha råd att betala och då ta ut ockerränta och förseningsavgift.
På samma sätt ses det som omoraliskt att locka med "köp 3 betala för 2"-erbjudande på alkohol som är olagligt i Sverige. SMS-lån handlar också om samma sak.
Citera
2020-06-21, 18:11
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Att många är negativt inställda till kreditkort tror jag är för att deras affärsidé ses som lite omoralisk. De lockar inte med räntefritt i 60 dagar och 1% tillbaka för att vara snälla. De vet att vissa inte klarar av att hålla i plånboken och köper för mer än de har råd. Baktanken är att tillräckligt många inte ska ha råd att betala och då ta ut ockerränta och förseningsavgift.
På samma sätt ses det som omoraliskt att locka med "köp 3 betala för 2"-erbjudande på alkohol som är olagligt i Sverige. SMS-lån handlar också om samma sak.

Så är det säkert, tragiskt nog hade troligen många av de som fastnar i dyra smslån kanske klarat sig hyggligt om de istället hade haft ett kreditkort liggande när de hamnade i ekonomiskt trångmål och kanske betalt max 30% ränta istället för 800%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in