2020-06-21, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Missuppfattningar? Fråga kronkalle om detta...

Jag har inte smma uppfattning som du om att svenskar har en generellt negativ inställning till kreditkort men om så är fallet är det mkt positivt.

Alla former av köp nu betala senare gynnar bara den parasiterande bank och kreditmarknaden som inte tillför något till samhället. De fördyrar varor och tjänster och drar ner många i skiten. Skapar evighetsgäldenärer som vi alla får lida av eftersom det ofta leder till psykiska problem, drogproblem och tom kriminalitet.

Japp, jag håller faktiskt helt med dig. Ogillar kreditkortens hetsande till konsumtion vilket faktiskt caschback och deras rabatter går ut på.

Men om man kan behärska sig, och spendera som om man hade ett vanligt debit, så är det perfekt.

Man kan skapa sin egen lilla spärr i huvudet, t.ex. 5000kr på sitt kreditkort, om man har förmågan att göra detta.

Men många människor kan inte det och hamnar sedan i en situation liknande lyxfällan.
Citera
2020-06-21, 14:12
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Japp, jag håller faktiskt helt med dig. Ogillar kreditkortens hetsande till konsumtion vilket faktiskt caschback och deras rabatter går ut på.

Men om man kan behärska sig, och spendera som om man hade ett vanligt debit, så är det perfekt.

Man kan skapa sin egen lilla spärr i huvudet, t.ex. 5000kr på sitt kreditkort, om man har förmågan att göra detta.

Men många människor kan inte det och hamnar sedan i en situation liknande lyxfällan.

Skall man hårddra det så är kreditkort nog bara vettigt för oss som hade klarat marschmallowtestet som barn.. https://sv.wikipedia.org/wiki/Marshmallowexperimentet_vid_Stanfords_universitet

Själv ser jag det som så att egentligen borde fysiska kontanter få betydligt större betydelse, men i brist på det och då en massa aktörer prånglar ut dessa kort med för mig fördelaktiga villkor vore jag en idiot om jag inte utnyttjade situationen. Skall vi få bort kreditkort (vilket skulle sänka kostnaderna för oss alla i handeln) så måste lagstiftning till.
Citera
2020-06-21, 14:13
Medlem
För att tydliggöra:

Alla fördelar med kreditkort, vilket är många, som redan har nämnts, går förlorade om man utnyttjar den avgiftsbelagda krediten. Så fort du har nyttjat den och betalat avgifter och ca 20% ränta så har kostnaderna överstigit avgifterna för ett debitkort under flera år.

Så det gäller att till varje pris undvika detta, vilket löses med ordnad ekonomi, självbehärskning och motstånd till konsumtionshets.

Kreditkortsbolagen tjänar på dessa människor som betalar ränta på krediten, och går med brakförlust på oss som har dessa kort år ut och år in, och bara får betalt pengar i form av caschback.

Jag ser mitt kreditkort som ett gratis lån, som jag dessutom får ränta på för att ta (!) helt galet låter det, men nyttjar man detta rätt så fungerar det.
Citera
2020-06-21, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Skall man hårddra det så är kreditkort nog bara vettigt för oss som hade klarat marschmallowtestet som barn.. https://sv.wikipedia.org/wiki/Marshmallowexperimentet_vid_Stanfords_universitet

Själv ser jag det som så att egentligen borde fysiska kontanter få betydligt större betydelse, men i brist på det och då en massa aktörer prånglar ut dessa kort med för mig fördelaktiga villkor vore jag en idiot om jag inte utnyttjade situationen. Skall vi få bort kreditkort (vilket skulle sänka kostnaderna för oss alla i handeln) så måste lagstiftning till.

Då får vi militärligan och avgifter för värdetransporter också som plus på köpet
Citera
2020-06-21, 14:19
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Då får vi militärligan och avgifter för värdetransporter också som plus på köpet

Cashguard i butik och värdetransporter utrustas likt man gjorde i polen (2 man med var sin Mp-5).

Det är bankerna som bedrivit sinnesjukt kampanjande mot kontanter och genomsnittssvenne är för korkad för att fatta det.
Citera
2020-06-21, 14:19
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Jag föredrar att handla med bankkort då jag direkt vet att pengarna dragits och inte behöver betala senare. Skulle jag dock i framtiden ha råd att handla på NK skulle jag nog överväga att använda kreditkort ja.
Om man inte ska delbetala så känns kreditkort ganska meningslöst?

Men för att svara på TS, visst. Men Amex är rätt så populärt i vissa "överklasskretsar"?
Citera
2020-06-21, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Om man inte ska delbetala så känns kreditkort ganska meningslöst?

Jag tänker precis tvärtom. Om man ska hålla på att delbetala eller köpa saker man inte har råd med är kreditkort meningslöst. Då kan man säkert hitta bättre finansieringslösningar (köpa på avbetalning kan gärna ha lägre avgifter, eller om man ska köpa något stort kanske det är bättre att lägga på bostadslånet).

Om man har koll på ekonomin och inte har problem att betala räkningarna före det går till kredit så är ju kreditkort väldigt bra. Om man dessutom reser/lägger ut en del pengar för jobb så är det ännu bättre.

Jag lägger ofta ut 20 - 50 tusen per månad för jobb. Väldigt bra med kreditkort så jag slipper göra det med egna pengar, och dessutom kan jag ta några gratis flygresor med Norwegian på grund av att jag gör det. Enda minuset är att Norwegian som tidigare gav 1% bonus (i form av cashpoints hos Norwegian) på allt nu bara gör det upp till 100.000 per år, efter det får jag bara 0,5% cashpoints. Hade jag varit väldigt taktisk borde jag ha ett annat kort som jag använde efter att jag gjort av med de 100.000.
Citera
2020-06-21, 14:43
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Även med ett gratis lån utan ränta som dessutom ger dig 1% ränta för att få låna pengar (!)

Ja, även då. Jag tar inte lån med ränta av personliga skäl. Jag har klarat mig bra.
Citera
2020-06-21, 15:00
Medlem
sluskjohans avatar
Enda anledningen usa använder kreditkort är för att deras kreditvärdighet byggs på det samt att dom gillar att leva över deras tillgångar. Om amerikaner inte använder kreditkort så kan dom ex. Få problem att ta ett bolån osv.
Riktigt dåligt system.
Citera
2020-06-21, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
Levde också i den tron men en polare skulle enligt (av bensinkedjan utfärdade kreditkortet) kunna handla i Sverige och i Kina i princip samtidigt, trots att Internetköp var spärrat. Han
Vann till slut men det blev ARN och mängder med brevväxling.

Jag tror att det är en generationsfråga och vi inom 10-15 år har det som i USA. Det kommer gå snabbt.

När jag växte upp varnade mamma mig för de hemska kortet som drev en i fördärvet. Debetkort skulle det vara, är pengarna slut så är de slut. Yngres syn på konsumtion är ju generellt sett en helt annan än vi 70-talister tex. Det är avbetalningar överallt. Skulle vara smidigare för dem att ha kreditkort och samla allt på ett ställe... sms-lånen borde ju egentligen inte heller ha en marknad med tanke på kreditkortet.

Jag skulle tro att det är kreditkortet själva som sätter ribban för högt. Jag har alltid haft ett kreditkort i reserv, banken har utfärdat det. När jag bytte bank och kort gick min kredit ner till 50.000 från 100.000 inget jag reagerade på då det inte var speciellt mycket använt men när de själva upptäckte att min lön borde ge mig högre limit så har de skickat brev en gång i månaden om att jag kan höja den hur enkelt som helst.

Om man kan hantera ett kreditkort är det ju egentligen bättre än ett debetkort med tanke på poängen. Kan du inte hantera din ekonomi och övertrasserar det är det ett dåligt alternativ då du får betala höga räntor (vilket du gör med sms-lån när ditt debetkort är tomt det också).

Tror faktiskt klarna kommer att vara vägen in för många. De har börjat ge ut kort med kredit som även samlar dina klarnaköp, såklart. Det blir en enkel övergång.

Har ett på 50.000 i ett större sällskap, och min far har haft American Express så länge jag minns. Dom drar flygpoäng till en Asien (Thailand) resa varje år bara i poäng, när dom ändå reser så pass mycket.

Samt velat betala våra resor då vi flygit med.
För en vanlig person är det inte ett endaste problem med dessa, utan man betalar räkningarna en gång i månaden.

Men

En kamrat fick ett kreditkort när han cashade ut en ny Sony mobil för flera år sedan. Den kom som ett brev på posten, precis innan sommaren och ni fattar alla hur det gick. Limit på 25.000 och räntan nu 3 år efter är 10%.

Norwegian körde samma sak och satte han i samma skuld. Alltså helt plötsligt var 2 kort maxade och man sitter fast i fällan.

Det finns kreditkort och kreditkort. Samt personer och deras impulsköp. Personligen skulle jag nog aldrig rekommendera kort om man inte har en fast hushållsrkonomi.
Citera
2020-06-21, 15:41
Medlem
DeepThroat007s avatar
Aldrig mer KREDITkort!

För över tio år sedan utmätte kronofogden min kredit om 20 000 kr på mitt kreditkort. Fick sedan ett surt brev ifrån banken att jag skulle reglera den saken, dvs snarast sätta in 20 000 kr på kontot. Jag sa upp kredit-delen o har alltsedan dess bara ett vanligt bank-kort.
Citera
2020-06-21, 15:55
Medlem
Citat:
Har inte läst någonstans direkt. Men kreditkort är rätt ovanligt i Sverige vad jag tror.

Jag trodde alla har kreditkort?

Jag har själv både kreditkort samt ett annat kort varifrån pengarna dras direkt, men det använder jag bara när jag av någon anledning inte har kreditkortet, till exempel förra året tappade jag bort kreditkortet och spärrade det, då använde jag det andra tills jag fick nytt kreditkort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in