2020-06-05, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Däremot kan jag tänka mig att de tillgodoräknar sig resultatet till VT som du fått medel för. Trots allt är det ju så att de som kör på sista tentan på våren får tillfälle att tenta om efter sommaren. Skulle det då inte räknas som att man klarat vårens kurser om man inte blev godkänd förrän i augusti? Det tycker jag låter märkligt.

När jag studerade så räknade de ackumulerade poäng ändå så det spelade mindre roll vilken termin saker räknades till, men saker kan ju ha ändrats.

i praktiken spelar detta ingen roll, då de fortfarande räknar ackumulerat. men visst är det så att omtenta i augusti ger poäng i augusti=inte räknas till vårterminens CSN (men iom att du "kompletterar" poängen så gills de ju ändå för fortsatt CSN).
Citera
2020-06-05, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissTravel
Jag undrar vilken termin de baserar sitt beslut om csn till hösten på. Jag har läst 40 poäng nu under våren, och klarat dem. Om jag är inskriven på 15 under sommaren men endast klarar 7.5, hur påverkar detta csn till hösten? Kommer de basera sitt beslut på sommaren enbart eller räknas sommaren ihop med vårterminens poäng som grund?

om du sökte CSN för vår+sommar tillsammans (alltså v. 4-34 eller vad det nu blir) kommer CSN att kräva 75% av totalt tagna poäng vår+sommar, dvs det räcker om du tar 7,5 hp i sommar (eller för all del inga hp alls, om du redan har klarat 40 hp i vår - du får ju endast CSN för 30 hp som max, och behöver 75% av 30+15hp = 33,75 hp för att få CSN igen i höst).

sökte du vår och sommar separat behöver du ta a) 75% av 15hp=11,25 hp i sommar b) 62,5% av 15hp=lite drygt 9 hp i sommar OM vt-20 var din första termin med studiemedel, för att få CSN vid höstterminens start. även senare ackumulerade poäng räknas förstås, dvs så fort du har fått så många poäng som "saknas" under höstterminen får du CSN igen: säg att du gör en 5-poängs-tenta i september som då läggs till de tagna 7,5 hp i sommar; då får du CSN från och med oktober.
Senast redigerad av Akademian 2020-06-05 kl. 19:26.
Citera
2020-06-12, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citizenzero
Om någon har skulder till CSN som gått vidare till Kronofogden, kan denne ta ett nytt CSN lån? Kan man få ta nytt lån trots att man har obetalda skulder till CSN?
Så länge de inte har CSN-skuld hos kronofogden kan du ta nya lån. Varje år skickar CSN drygt 85,000 människor till fogden för att driva in pengar. Det handlar oftast om belopp under 10,000 kronor. Fogden skickar sedan informationen till de privata kreditupplysningsföretagen. Visst, datainspektionen säger att de skall rensa sina register efter tre år men det gör inte kreditupplysningsföretagen - utan informationen sparas. För privatpersonen finns det visst skydd;

Citat:
Det är bara skulder som funnits för indrivning hos Kronofogden som kan få sekretess. Från den 1 december 2018 har reglerna om sekretess ändrats. Följande förutsättningar måste uppfyllas för att uppgifterna om en skuld ska omfattas av sekretess:

 Du har ingen skuld som registrerats under de senaste två åren.

 Du har betalat skuldbeloppet, inklusive ränta, eventuell dröjsmålsavgift
och grundavgift, alternativt att målet har återkallats av den som vill få
betalt.

 Du får ingen ny skuld under de följande två åren efter det att en skuld
sekretessbelagts

https://www.kronofogden.se/download/18.154378ad168e08466a7d36/1550236934067/Sekretess.pdf
Således, glömmer du en betalning till CSN och ärendet hamnar hos fogden kommer du undan om du betalar rubbet när indrivningsbrevet kommer på posten. Sedan håller du dig i skinnet i två år (typ; hör av dig till CSN i tid om du inte kan betala) och så är du fri. Jag hade 120,000 i studieskulder och betalade av dem på drygt tre år. CSN skulder blir man inte glad av. Problemet är oftast inte att CSN skulderna är så höga. Problemet är att folk inte tjänar tillräckligt för att kunna betala tillbaka dem.
Senast redigerad av Edgerton 2020-06-12 kl. 21:07.
Citera
2020-06-15, 13:17
Medlem
Går det på något sätt att se på CSNs hemsida alla planerade inbetalningar för ett år? På sättet det visas nu så tas posterna bort löpande efter inbetalning vilket är helt idiotiskt.
Citera
2020-06-15, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Så länge de inte har CSN-skuld hos kronofogden kan du ta nya lån. Varje år skickar CSN drygt 85,000 människor till fogden för att driva in pengar. Det handlar oftast om belopp under 10,000 kronor. Fogden skickar sedan informationen till de privata kreditupplysningsföretagen. Visst, datainspektionen säger att de skall rensa sina register efter tre år men det gör inte kreditupplysningsföretagen - utan informationen sparas. För privatpersonen finns det visst skydd;

Således, glömmer du en betalning till CSN och ärendet hamnar hos fogden kommer du undan om du betalar rubbet när indrivningsbrevet kommer på posten. Sedan håller du dig i skinnet i två år (typ; hör av dig till CSN i tid om du inte kan betala) och så är du fri. Jag hade 120,000 i studieskulder och betalade av dem på drygt tre år. CSN skulder blir man inte glad av. Problemet är oftast inte att CSN skulderna är så höga. Problemet är att folk inte tjänar tillräckligt för att kunna betala tillbaka dem.

1. Har TS obetalda belopp från 2019 får han inga nya studiemedel. Även om de inte ligger hos Kronofogden.

2. Man är bra jävla sopig om man har en CSN-skuld som skickas till Kronofogden. Tar drygt tre månader så det räcker inte att ”glömma en betalning”.

3. Har TS betalat sina CSN-skulder som ligger hos Kronofogden behöver han inte ”hålla sig i skinnet i två år” för att få nya studiemedel. Det kan han få dagen efter skulderna är betalda så länge CSN är tillräckligt snabba.

4. Tjänar man så lite att man inte kan betala kan man ju alltid ta tre minuter till att ansöka om att slippa betala. Men det är klart, det är ju krångligare än att bara ge fan i att öppna sin post.
Citera
2020-06-17, 18:20
Medlem
Försökt förstå dessa själv men tänkte dubbelkolla eftersom konsekvenserna av en miss kan bli jobbiga.

Fråga: Jag har sökt csn för 15 poäng i sommar och 30 poäng i HT i samma ansökan. Som jag förstått det behöver jag klara 33,75 poäng under sommar och HT för att erhålla csn för nästa termin. Jag har planerat att ta 0 poäng från sommarkursen. Men att läsa 30 poäng i mitt program (HT) samt 7,5 poäng på en distanskurs (HT) och därmed överskrida kravet på 33,75 poäng.

Kan någon svara på om detta upplägg funkar och att jag kommer få csn under hela tiden utan avbrott?
Citera
2020-06-17, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schtekarn250
Försökt förstå dessa själv men tänkte dubbelkolla eftersom konsekvenserna av en miss kan bli jobbiga.

Fråga: Jag har sökt csn för 15 poäng i sommar och 30 poäng i HT i samma ansökan. Som jag förstått det behöver jag klara 33,75 poäng under sommar och HT för att erhålla csn för nästa termin. Jag har planerat att ta 0 poäng från sommarkursen. Men att läsa 30 poäng i mitt program (HT) samt 7,5 poäng på en distanskurs (HT) och därmed överskrida kravet på 33,75 poäng.

Kan någon svara på om detta upplägg funkar och att jag kommer få csn under hela tiden utan avbrott?
Kommer fungera fint, du bör ju dock vara medveten om att du ligger väldigt nära gränsen och du kommer tappa csn till våren om du inte klarar dina kurser.
Edit: Om möjligt, sök för sommar + HT + VT, i samma ansökan.
Citera
2020-06-17, 21:01
Medlem
Någon som har erfarenhet av att hoppa av universitet pga diagnotisering av ADHD / ASD och sedan söka igen efter även om man inte uppnått studiekravet? Kvinnan jag pratade med sa att de fanns möjlighet att söka igen eftersom jag fick diagnosen under studietiden.
Citera
2020-06-18, 10:33
Medlem
Kan man få studiemedel fast att man har Privatlån? Någon med erfarenhet?
Citera
2020-06-20, 05:28
Medlem
Varför kan man inte se ens ansökan och bilagor på Mina Sidor längre?
Citera
2020-06-21, 15:45
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Brukar aldrig missa att betala fakturor och har väl kanske råkat göra det 1-2 gånger under livet. Fick nyligen ett brev i lådan om påminnelse från CSN och det slog mig att det redan gått 3 månader sedan jag betalade sist. Varit lite mycket på sista tiden så jag har varit lite ur fas. Man får en betalningsplan i början av året men sedan får man inte någon påminnelse i början av den månaden man ska betala. Jag tänkte "jaja, det var slarvigt av mig och nu tillkommer säkert någon påminnelseavgift på sisådär en 60 kronor" när jag såg brevet i lådan. Hatar även så små belopp. Men nej. Dom jävlarna ska ha 450 kronor står där i brevet. FYRAHUNDRAFEMTO JÄVLA SPÄNN!!

Inte ett jävla brev några veckor innan betalningen kommer, utan det enda man får är breven i början av året. Fy FAN. Vilket jävla ocker! Är så fruktansvärt förbannad just nu! Hur fan kan detta ens vara lagstyrt att få göra på det här viset?!

Era SATANS jävla RÖVHÅL!

Ni andra får se upp, har tänkt länge att lägga in detta i kalendern och nu har jag gjort det. Kanske skulle göra det dubbelt dessutom. USCH! Man blir så jävla förbannad...
Citera
2020-06-21, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Brukar aldrig missa att betala fakturor och har väl kanske råkat göra det 1-2 gånger under livet. Fick nyligen ett brev i lådan om påminnelse från CSN och det slog mig att det redan gått 3 månader sedan jag betalade sist. Varit lite mycket på sista tiden så jag har varit lite ur fas. Man får en betalningsplan i början av året men sedan får man inte någon påminnelse i början av den månaden man ska betala. Jag tänkte "jaja, det var slarvigt av mig och nu tillkommer säkert någon påminnelseavgift på sisådär en 60 kronor" när jag såg brevet i lådan. Hatar även så små belopp. Men nej. Dom jävlarna ska ha 450 kronor står där i brevet. FYRAHUNDRAFEMTO JÄVLA SPÄNN!!

Inte ett jävla brev några veckor innan betalningen kommer, utan det enda man får är breven i början av året. Fy FAN. Vilket jävla ocker! Är så fruktansvärt förbannad just nu! Hur fan kan detta ens vara lagstyrt att få göra på det här viset?!

Era SATANS jävla RÖVHÅL!

Ni andra får se upp, har tänkt länge att lägga in detta i kalendern och nu har jag gjort det. Kanske skulle göra det dubbelt dessutom. USCH! Man blir så jävla förbannad...
Antingen har CSN missat att skicka eller så har den kommit bort när intelligensreserven (postnord) briljerat.
Mejla dem och förklara. Det brukar inte vara några problem, åtminstone inte enligt min erfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in