Citat:
Ursprungligen postat av
MissTravel
Jag undrar vilken termin de baserar sitt beslut om csn till hösten på. Jag har läst 40 poäng nu under våren, och klarat dem. Om jag är inskriven på 15 under sommaren men endast klarar 7.5, hur påverkar detta csn till hösten? Kommer de basera sitt beslut på sommaren enbart eller räknas sommaren ihop med vårterminens poäng som grund?
om du sökte CSN för vår+sommar tillsammans (alltså v. 4-34 eller vad det nu blir) kommer CSN att kräva 75% av totalt tagna poäng vår+sommar, dvs det räcker om du tar 7,5 hp i sommar (eller för all del inga hp alls, om du redan har klarat 40 hp i vår - du får ju endast CSN för 30 hp som max, och behöver 75% av 30+15hp = 33,75 hp för att få CSN igen i höst).
sökte du vår och sommar separat behöver du ta
a) 75% av 15hp=11,25 hp i sommar
b) 62,5% av 15hp=lite drygt 9 hp i sommar OM vt-20 var din första termin med studiemedel, för att få CSN vid höstterminens start. även senare ackumulerade poäng räknas förstås, dvs så fort du har fått så många poäng som "saknas" under höstterminen får du CSN igen: säg att du gör en 5-poängs-tenta i september som då läggs till de tagna 7,5 hp i sommar; då får du CSN från och med oktober.