2020-05-22, 13:02
Medlem
Lawbreakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Om det är dina 40 första veckor på eftergymnasial nivå så är det 62,5%, istället för 75%, från din senaste period med CSN-bidrag.
Om det hela var en lång period, i CSN:s ögon, så är det 62,5% baserat på 60HP vilket blir 37,5 och avrundas ner till 37.
Om du klarade första terminen men inte andra så är det 18 HP du skall ta.

Om det är två olika perioder med CSN och du klarade mer än vad du behövde vid första terminen så kan du tillgodoräkna det som blir över ett år framöver; och om så är fallet så gäller det för dig att slänga iväg din ansökan så fort som möjligt för du kan inte tillgodoräkna dem om du väntar till sommaren med din ansökan.

Så kortfattat, säg om det var två olika perioder.
Hur många poäng klarade du första terminen.
Hur mycket bidrag tog du i hur många veckor?, var det 100% i 20+ 20 veckor?

Du behöver inte betala tillbaka allt lån innan du kan få låna på nytt, man skall bara betala in det CSN frågar efter, och jag tror att man t.o.m. kan ha ett helt terminsbelopp släpandes, förr var det ett år men nu är man något strängare.

Har alltid sökt terminsvis (20 veckor) då jag tills nu inte sökt för program.

Ht-13: Tog lån, klarade 0hp, avbetalat och klart, men studieresultat krävs för nya lån.
ht-17 - vt-19: tog några poäng här och där, kom upp i 18,5 hp, får nytt lån för vt-19
Ht-19-vt20: 0hp på hösten, 7,5 hp nu under våren, tänker kämpa ihop 15hp i sommarkurser.

Nu har jag innestående skuld hos CSN 30 lakan, vilket kan bli svårt att betala tillbaka just nu.
Frågan är ju om det går att se som ett släpande terminsbelopp i såfall?
Citera
2020-05-22, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawbreaker
Har alltid sökt terminsvis (20 veckor) då jag tills nu inte sökt för program.

Ht-13: Tog lån, klarade 0hp, avbetalat och klart, men studieresultat krävs för nya lån.
ht-17 - vt-19: tog några poäng här och där, kom upp i 18,5 hp, får nytt lån för vt-19
Ht-19-vt20: 0hp på hösten, 7,5 hp nu under våren, tänker kämpa ihop 15hp i sommarkurser.

Nu har jag innestående skuld hos CSN 30 lakan, vilket kan bli svårt att betala tillbaka just nu.
Frågan är ju om det går att se som ett släpande terminsbelopp i såfall?

du verkar ha missuppfattat hur CSN fungerar. du är inte återbetalningsskyldig förrän du (för gott) har slutat studera; att du ska uppnå ett visst studieresultat varje termin har inget med din totala lånesumma till dags dato att göra utan ENKOM huruvida du ska få möjlighet att låna mera. du kan inte "nollställa" terminer med 0 tagna poäng genom att i efterhand betala av skulden du är skyldig att betala tillbaka.

om du sökte CSN för ht-19 separat från vt-20 på heltid (dvs 20 veckor) och inte tog några poäng alls ht-19 kan du inte ha fått CSN innevarande termin (vt-20). om du trots allt sökte ht-19 och vt-20 ihop (i en och samma ansökan) måste du innan höstterminen ta 45 hp (totalt, alltså ytterligare 37,5 hp utöver de 7,5 hp du säger dig ha tagit), utan att ta ytterligare CSN för sommaren, vilket du ändå inte skulle beviljas, för att få studiemedel i höst igen.
Senast redigerad av Akademian 2020-05-22 kl. 17:00.
Citera
2020-05-28, 23:08
Medlem
Har sen juli 2019 jobbat heltid men tänkte studera nu under sommaren med CSN.

Kan jag få lån eller kmr det som jag tjänat under 2019 räknas med? Förstår ej det här med fribeloppet.
Citera
2020-05-29, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt

Kan jag få lån eller kmr det som jag tjänat under 2019 räknas med? Förstår ej det här med fribeloppet.

Under 2020 så gäller inte fribeloppet på grund av coronakrisen så du kan få studiemedel oavsett hur mycket du har tjänat.
Citera
2020-05-29, 11:52
Medlem
dovAkins avatar
Nån som kan svara på denna fråga?

Fått tillgodoräknat 8 HP denna termin då jag haft uppehåll och bytt skola. Har klarat alla poäng men har en vecka kvar och Kmr få godkänt på denna kurs med så Kmr alltså fått godkänt på 22 HP. Är det tillräckligt för att få fortsatt studiemedel? för dem skrev att i nuläget får jag inte Studiemedel nästa termin (har idag klarat 16,5 poäng denna termin) har läst 90 HP sedan tidigare och klarat allt
Citera
2020-05-29, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt

jag har inte fattat om det bara är inkomst UNDER 2020 som är undantaget fribeloppet, eller om hela idén med fribelopp är det som är fruset. hur som helst så ser du det när du söker, eller använder tjänsten "räkna ut" om du vill veta innan. tveksamt hur som helst om inkomst under ht-2019 har någon betydelse, särskilt om du bara vill ha CSN över sommaren (du måste ha tjänat en JÄVLA massa andra halvåret 2019 för att bli nekad det, om det nu ens skulle vara av relevans - corona eller inte corona).
Citera
2020-05-29, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Nån som kan svara på denna fråga?

Fått tillgodoräknat 8 HP denna termin då jag haft uppehåll och bytt skola. Har klarat alla poäng men har en vecka kvar och Kmr få godkänt på denna kurs med så Kmr alltså fått godkänt på 22 HP. Är det tillräckligt för att få fortsatt studiemedel? för dem skrev att i nuläget får jag inte Studiemedel nästa termin (har idag klarat 16,5 poäng denna termin) har läst 90 HP sedan tidigare och klarat allt

22 hp räcker för att få fortsatt CSN i höst, oavsett om du sökte separat för vt-20 eller ht-19/vt-20 ihop. egentligen ska du ha 22,5 (75% av 30 hp) men ett halvt poäng är inte relevant för CSN.

om du inte gjort det tidigare ska du *alltid* söka för flera terminer åt gången, så att du kan sprida ut ev. poäng om något skulle skita sig.
Senast redigerad av Akademian 2020-05-29 kl. 16:14.
Citera
2020-05-29, 16:16
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
22 hp räcker för att få fortsatt CSN i höst, oavsett om du sökte separat för vt-20 eller ht-19/vt-20 ihop. egentligen ska du ha 22,5 (75% av 30 hp) men ett halvt poäng är inte relevant för CSN.

om du inte gjort det tidigare ska du *alltid* söka för flera terminer åt gången, så att du kan sprida ut ev. poäng om något skulle skita sig.

Tack! Har alltid gjort det tidigare glömde det i våras. Men sökte för de kommande 2 terminerna på en gång.
Citera
2020-06-03, 13:41
Medlem
MissTravels avatar
Vilken termin räknas sommarpoängen till?

Hej! Jag kommer läsa två 7.5poängskurser I sommar, men är så extremt utmattad efter de senaste åren av studier att jag funderar på att göra en liten fuling om det är möjligt.

Jag undrar vilken termin de baserar sitt beslut om csn till hösten på. Jag har läst 40 poäng nu under våren, och klarat dem. Om jag är inskriven på 15 under sommaren men endast klarar 7.5, hur påverkar detta csn till hösten?

Kommer de basera sitt beslut på sommaren enbart eller räknas sommaren ihop med vårterminens poäng som grund?
Citera
2020-06-03, 13:50
Medlem
mschiefs avatar
Sommarkurser räknas inte till VT eller HT så du måste klara av 75% av poängen du fick studiemedel för, för att kunna få studiemedel till HT igen.
Citera
2020-06-03, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissTravel
Hej! Jag kommer läsa två 7.5poängskurser I sommar, men är så extremt utmattad efter de senaste åren av studier att jag funderar på att göra en liten fuling om det är möjligt.

Jag undrar vilken termin de baserar sitt beslut om csn till hösten på. Jag har läst 40 poäng nu under våren, och klarat dem. Om jag är inskriven på 15 under sommaren men endast klarar 7.5, hur påverkar detta csn till hösten?

Kommer de basera sitt beslut på sommaren enbart eller räknas sommaren ihop med vårterminens poäng som grund?

Brukar inte sommaren räknas som en egen termin? Har du studiemedel för den? Om inte så ser jag inte varför de skulle ha synpunkter på hur mycket poäng du klarat under sommaren.

Däremot kan jag tänka mig att de tillgodoräknar sig resultatet till VT som du fått medel för. Trots allt är det ju så att de som kör på sista tentan på våren får tillfälle att tenta om efter sommaren. Skulle det då inte räknas som att man klarat vårens kurser om man inte blev godkänd förrän i augusti? Det tycker jag låter märkligt.

När jag studerade så räknade de ackumulerade poäng ändå så det spelade mindre roll vilken termin saker räknades till, men saker kan ju ha ändrats.
Citera
2020-06-03, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissTravel

Beror helt på hur du ansöker. Söker du CSN för endast sommar så måste du ta 75% av 15hp. Söker du Sommar + HT så behöver du ta 75% av 45hp, söker du Sommar + HT + VT, så måste du ta 75% av 75hp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in