2020-06-21, 16:22
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Som nån annan redan påpekat för dig så är man bl a underbemannade.
Att de gråter tyder på att de tar detta på allvar, vilket du inte gör.
Vad är ditt egentliga problem? Varför är du här och bråkar? Du verkar inte vara i balans.

Kanske för att han stör sig på trådens alarmistiska åsiktsbubbla. Det är han verkligen inte ensam om.
Citera
2020-06-21, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Du låter som en av de där hopplösa fallen konspirationsteoretiker. Jag låter någon annan svara.
Konspirationsteoretiker!? Det är ju så som urvalet har skett till de 14% som har antikroppar. Det är fakta.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Är det fortfarande typ 14-15%, var sjunde i Stockholm, som har antikroppar?

Långt ifrån kollektiv immunitet vad det verkar.

Förhöjd nivå av imunglobulin G förkortat till IgG betyder faktiskt inte att man haft Corona. Det kan vara någon annan infektion. Det har man helt uteslutit i debatten det är antagligen över svenssons nivå antagligen också över journalisters nivå. De vill gärna presentera tydliga enkla budskap inte för komplicerat.
Man kan nog dra bort någon procent? För individen är det betydelsefullt att få veta att man kanske inte alls är immun. Statistiskt har det kanske ingen betydlse.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
]Eller så är han just alarmist som så många andra när det gäller att se om just sitt egna hus. [/b]

Här har du anledningen till att man går upp i förstärkningsläge:

https://www.norrbotten.se/sv/Om-Region-Norrbotten/Press/Pressmeddelanden-2020/Nytt-forstarkningslage-och-okat-antal-vardplatser-for-covid-19/

Man vårdar alltså fortfarande 7st på IVA enligt dagens uppdatering. Samma som igår. Så ingen skillnad har ju hänt där.

Senaste dygnet har man hittat 0 nya fall trots förstärkningsläge och ökat fokus på testning och smittspårning.

Under hela midsommarhelgen har inlgada på sjukhus ökat från 20st till 27st.

Så ja... en aningen uppförstorat och ingenting nytt har ju hänt sedan igår.

Nej det stämmer inte tyvärr.
Sen att se om sitt eget hus ska du nog ta med dina vänner på FHM
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Det beror ju bara på ett ökat antal tester.

Om du ska jämföra smittspridningen inom Sverige får du ju titta på antalet positiva i förhållande till antalet tester.

Inte bara hur många positiva det är.

Ganska basic kunskap i statistik som de flesta saknar här inne. Du med.

Men lilla Ulf, du har ju redan fått reda på , vilket också står på worldometers sida med officiell statistik att Sverige fortfarande inte har testat i närheten av de flesta andra länder i vårt närområde, har du redan glömt det Ulf? Hur var det med basic statistik sa du`? gapskratt.

Vi är sämst i nordeuropa på testning, ändå har vi fler fall än dem, och det bara ökar, förstår du inte en så enkel matematik borde du kandke byta ut namnet utredare?

Ser att många kallar dig lögnare, och det är du, en av de allra västa,
men det ligger väl annat bakom ulf, eller hur, släpp loss det ulf, du mår mycket bättre då?
Citera
2020-06-21, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
De hade två stycken dödsfall igår. Oklart om något av dem var pga Corona..

Om man inte klarar av att jobba inom vården och se att folk faktiskt KAN dö - även av andra saker än virus - då är man inte rätt person på rätt plats.

Men sjuksköterskorna kanske gråter snarare över semestrarna..

Att man gör narr av de som jobbar inom vården bevisar bara vilken landsförrädare du är.
Det glädjande är att du också dör en dag
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Som du kanske inte noterade påtalade jag att jag inte lagt ned någon energi i att försöka ta reda på exakt vilka länder som har/inte har någon form av krav på munskydd. Jag gick enbart på den information som kommunicerats via respektive lands utrikesdepartement.

Som jag tidigare påpekat; du får kolla dina källor så slipper du framstå som en okunnig mupp.

Det är en överväldigande majoritet av de Europeiska länderna som valt att INTE följa Sveriges vansinnes-strategi i fråga om munskydd.

Eller så är Norden rationella och har vetenskapen i ryggen gällande munskydden. På kontinenten är det mest signalpolitik
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men varför är ni alarmister sådana motståndare till egna FFP3-skydd?

Varför behöver ni en myndighet som skulle peka med hela handen att alla andra måste också ha skydd när FFP3-skydd räcker för er och era gamla släktingar?

Varför lita på att en BLM-blatte bär rätt sorts munskydd som skyddar DIG när du kan skydda dig själv (och dina äldre kära)?

Varför denna obegripliga tafatthet?

Eftersom det har maximal effekt om flertalet bär dem. Om jag använder munskydd skyddar jag andra från att bli smittade men inte mig själv från att smittas.

Nu har jag precis köpt tio stycken munskydd vilka jag kommer att börja använda när jag handlar. Även om de inte skyddar mig själv från smitta så tänker jag att ju fler som börjar bära dem desto fler kommer förhoppningsvis att ta efter.

Edit: ett anekdotiskt exempel, jag har länge använt munskydd ( de billigaste från apoteket) då jag varit förkyld eller känt av influensa när jag vistats tillsammans med min gamle far. Inte en enda gång har jag smittat honom.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-06-21 kl. 16:28.
Citera
2020-06-21, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Hur sjutton kan du angrip personalen som gråter? Folk dör, folk lider. Trycket är enormt och du hävdar att de har 3 platser kvar och personalen bör jobba med något annat

När du skriver sånt här dumt förstår du själv hur sjukt du skriver?? Seriös fråga.

Det skribenten skriver är totalt falskt.

Jag förstår att just du förstår detta. Men jag måste säga detta, för att andra i tråden skall förstå... .

Norrland har extremt små resurser att hantera sådana här allvarliga utbrott.

Norrlands-människor är extremt icke-dramatiska , att det skulle handla om dramatik är således uteslutet.

Utan tvekan har de en extremt svår situation i vården i Norrland, pga vår nationella strategi/icke-strategi, kring covid.

Skall Sverige hörsamma Norrlands nödrop? Skall vi ignorera det, precis som vi ignorerat så många andra nödrop i Sverige under denna pandemi? Inklusive sonen som fick ta ett tv-team till äldreboendet, för att få till en läkarkontroll och vård, av sin far?

Var går gränsen för mänsklig anständighet?

För ekonomerna här i tråden, kan man också påminna om att malmen i Norrland år 2011 bedömdes vara värd 1800 miljarder.....

Nu tycker jag inte att det är det mest viktiga, men bara för att täppa till truten på de som säger att Norrland inte är ekonomiskt lönsamt...

Återigen, skall vi lämna Norrland ensamma med covid?

Vad händer om vi nu får turist-utbrott av covid i Dalarna, Gotland, Skärgården på västkusten?

Skall man lämna dessa ensamma?

Var går gränsen för mänsklig anständighet? 💔
Citera
2020-06-21, 16:28
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
De 27 på sjukhus kan mycket väl bli sämre och kräva IVA-vård. Att ha 3 platser till förfogande är inga marginaler alls när det kommer in sjuka till sjukhuset var och varannan timme.
Är ju sagt sedan tidigare att sjuka kan fördelas över hela Sverige om behov finns.
Citera
2020-06-21, 16:29
Bannlyst
Citat:
Verkar som att nånting hänt i Kroatien också... de går samma väg som Tyskland och ökar nu sin smittspridning kraftigt. Visserligen ifrån väldigt låga nivåer på nästan noll men man har rapporterat ökande antal smittade i 5 dagar i rad nu....

Idag är man uppe i 18st , nivåer man inte haft sedan slutet av April om man bortser ifrån en dag i Maj.

Verkar inte vara turisterna heller om man läser deras rapport.

Intressant att länder som trott sig få bort viruset nu verkar få en comeback.

Tyskland och Kroatien.

Samtidigt har vi Australiens nya utbrott i delstaten Victoria samt även Nya Zeeland fick ju tillbaka viruset och har nu rapporterat 4 nya case på två dagar.

Island rapporterar nya fall varje dag sedan de öppnade sina gränser.

Nyss skrävlade du att Balkanländerna, vilket Kroatien tillhör, hade klarat sig så jävla bra utan munskydd.
Tänk vilken skillnad det hade gjort
Citera
2020-06-21, 16:30
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Men lilla Ulf, du har ju redan fått reda på , vilket också står på worldometers sida med officiell statistik att Sverige fortfarande inte har testat i närheten av de flesta andra länder i vårt närområde, har du redan glömt det Ulf? Hur var det med basic statistik sa du`? gapskratt.

Vi är sämst i nordeuropa på testning, ändå har vi fler fall än dem, och det bara ökar, förstår du inte en så enkel matematik borde du kandke byta ut namnet utredare?

Ser att många kallar dig lögnare, och det är du, en av de allra västa,
men det ligger väl annat bakom ulf, eller hur, släpp loss det ulf, du mår mycket bättre då?
Om samhällssmittan ökar vecka efter vecka - hur kan då IVA gå ned under samma tid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in